Hoe de stal goed reinigen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Hoe de stal goed reinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:50

Hallo,
Sinds kort moet ik op stal op de zondag uitmesten. Ik stond vanmorgen dus uit te mesten en merkte dat er een hele plakaat mest en vuil vast zat aan de grond.
Ik probeerde het los te maken maar het zo zo vast dat ik zelfs met mijn schep er niet onder kon komen.
Hoe zou ik dit nou het beste kunnen schoonmaken?
Zonder dat de hogedrukspuit nodig is want het water kan nergens heen in de stal.
Groetjes

ellepel

Re: Hoe de stal goed reinigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:51

misschien een emmer warm waterr met eventueel ontsmettingmiddel er op en dan even laten inweken?
wij gebruiken wel halamid of gewoon dettol.
maar kan met gewoon koud water denk ik ook wel..dan weekt het even los,en zoveel hoef je niet te gebruiken

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:52

Met een riek loskrabben en daarna met de bezem er goed doorheen.. anders gewoon laten zitten. Het geeft een zachtere ondergrond dan beton. Zolang wat er boven op ligt maar schoon en droog is.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:52

Inderdaad even ontsmetten met soppie, in laten weken, en daarna uitmesten, word je stal ook niet nat Haha!

Wenniej86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:27

Zou het toch eens proberen met een goed schoonmaak middel Lachen en anders met een schep met een scherpe rand zodat je het als het ware weg kan bikken Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:29

met een riek losmaken en dan met schep en bezem de rest uit de stalhalen. Eens in de zoveel tijd met sop.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:39

Als je een vlakke vloer hebt kun je ook met een sneeuwschuiver door je stal gaan.
Daarna plasje water op de vloer en schrobben met dettol.
Uitvegen en op laten drogen.
Doe dit ook regelmatig als ik mijn vlasstal heb uitgemest.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:25

Ja op mijn vorige stal heb ik dit probleem ook gehad. Alleen ik gebruikte gewoon azijn.
Dat is gewoon lekker natuurlijk. Het stinkt misschien wel een beetje maar dat is na 2 daagjes alweer
helemaal verdwenen...

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:29

Ik sta op een manege met 50 paarden en daar mesten ze de stal uit en mikken ze er meteen nieuw stro in. dus de ondergrond is praktisch altijd nat. Ik heb al eens gezegd mest alle stallen 50 uit en als je de laatste klaar bent zijn bij de eerste stallen weer mooi de bodems droog en kan je opstrooien is anders ook zonde van het stro. Maar die plakaten waar jij het over hebt laten ze ook zitten ik haal ze altijd zelf weg en veeg dan even het stro naar de zijkant dat de stal onder het rijden even kan drogen. Mag helaas zelf niet uitmesten of drollen weg scheppen.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:47

Bij ons op stal zit er een putje in de stal. Ik haal de betonnen tegels er af en spoel het door met 5 emmers water. Dan gooi ik zeker 10 emmers water in de stal. Laat het weken. En dan ga ik krabben met de vork en schrapen met de schep. Daarna het meeste vuil er uit scheppen. En daarna met de trekker al het overige vuile water richting het putje. Dit hrhaal ik nog een keer. Tegels er weer op en klaar...

__lennie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:06

ik zou het ook laten inweken, mij lukt het ook altijd wel met een riek en een bezem
zelf gebruik ik soort poeper dat altijd ontsmet en goed is voor de luchtwegen haal ik bij de plaatselijke paardenvoerwinkel.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:18

Een emmer water met een beetje dettol erin.
Werkt erg goed.