Groot probleem bij het invlechten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JonuStables

Groot probleem bij het invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:17

Hoihoi iedereen,
ik ben net nieuw maar heb echt een probleem bij 1 van men paarden.
Laat ik hem even voorstellen ^^
Tibo v.d. Gobbelshoeve is 5 jaar, een echte springer en een schatje in omgang.
Maar ééntje met ontzettend veel karakter en wil altijd de stoerste uithangen.
Maar ik wil hem niet elk weekend parcours laten zien maar wel hem ook uitbrengen op dressuurwedstrijden.
& daar horen natuurlijk dotjes bij! Maar heb al tot 2 x toe geprobeert.
Maar ze blijven niet zitten, zijn manen rijzen te hard.
Ik ben al gestopt met 'equishine' ofja, producten om erdoor te kunnen kammen.
Maar telkens dat ik een vlechtje maak komt het los, toch blijft het elastiekje zitten.
& dan kan ik geen 'fatsoenlijk' dotje maken.
Hopelijk is er iemand dat mijn probleem begrijpt en mij kan helpen!

EmptyWords

Re: Groot probleem bij het invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:19

als je de manen na maakt emt water, en dan heeeeeel strak aantrekken en eht elastiekje ook echt heel strak vastzet?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:22

niet met elastiekje doen maar met teerdraad vlechtje erin "naaien" is misschien een oplossing?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:22

De manen natmaken bij het vlechten,dan worden ze wat stroever en kan je je vlechtjes strakker maken.
En al hij echt staaldraad-manen heeft:scheerschuim ofzo erin:worden de manen écht plakkerig van!!Eventueel wat haarlak op je dotjes zodra ze klaar zijn,zodat ze beter vast blijven.Wel best s'avonds manen wassen als je lak of schuim gebruikt,zodat de boel niet gaat jeuken achteraf.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:24

trek jij de manen of knip je ze,en hoe lang zijn ze ongeveer?

JonuStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 12:12

-Ik zet het elastiekje al ontzettend vast, natmaken heb ik nog niet geprobeerd.
-Ze vastnaaien heeft geen nut want als ik ze 'oprol' tot een dotje komen ze al los.
-Haarlak heb ik ook al eens gebruikt maar zonder resultaat. En voor de scheerschuim of dergelijke ben ik persoonlijk niet te vinden, hij is niet de enige die ik moet invlechten en na concours moet ik de jonge paarden ook altijd rijden dus.. Liefst een snellere oplossing Haha!
-Ik knip zijn manen, aangezien hij er niet tegen kan om ze te trekken, nu zijn ze ongeveer een hand breed lang

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:02

Geen antiklit of cremespoeling gebruiken, dat maakt de manen glad en dat moet juist niet. En verder ja ehm, met dat pekdraad ofzo?

Veertjeveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:03

de manen natmaken bij het vlechten en dan met teerdraad vlechtje erin "naaien" ik ben geen voorstander van spay'en en dergelijke dit vindt ik toch troep stel dat het in de ogen komt.(moet je wel erg raar doen maar dan nog) hier heb ik een volgorde die je kunt uitproberen : Allereerst maak je de manen vochtig (met b.v. een spons of een plantenspraybus gevuld met water).
Daarna gewoon een vlecht maken
Vervolgens het uiteinde dubbel klappen en een elastiekje erom.
Naald en pektouw (te koop in de ruitersportzaak) pakken. Dit kan een gewone naald zijn zoals die gebruikt wordt met het naaien van kleding, maar er zijn ook speciale naalden verkrijgbaar in de ruitersportzaak.
In het uiteinde een knoop maken.
Met de naald door het uiteinde van de knot.
Draad erdoor halen.
Naald door de manen halen, zo dicht mogelijk bij de manenkam. Goed in het midden, anders gaat je knot scheef. De naald komt er aan de andere kant weer uit.
De draad aantrekken. Nu gaat de knot vanzelf dubbel.
Dan de knot zo maken, zoals je wilt dat die eruit komt te zien. Dus nog een (paar) keer dubbel klappen, bij korte manen is dat niet altijd nodig.
Terwijl je de knot vasthoudt met je ene hand, haal je met je andere hand de naald via de achterkant (daar zit je naald nog) door de knot heen haar voren. Proberen zo laag mogelijk te blijven.
Dan haal je de draad weer van de voorkant terug naar de achterkant. Weer proberen zo laag mogelijk te blijven.
Dit kan je zo een keer of 2 - 3 doen. Dan zit je knot zo vast als een huis.

Jackyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:06

Gewoon de manen goed natmaken, en het vlechtje strak vlechten. En dan het elastiekje er strak omheen doen. En oprollen en dan vastmaken, ook weer gewoon strak. Ik hoop voor je dat het dan blijft zitten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 08:11

Geen sprays erin doen (lees al dat je ermee bent gestopt) en vooral de manen ook niet wassen. Daar worden ze te glad en te zacht van. Manen moeten juist wat vettig zijn voor goed resultaat. En inderdaad, nat maken (niet drijfnat, vochtig, dan plakt het meer).

JonuStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 20:50

ik wil jullie alvast allemaal bedanken!
Ik laat jullie zeker het volgende resultaat weten!
Dankje! x

cd_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:50

manen nat maken, vlecht erin heel strak (inderdaad) elastiekje erin. dan een elastiekje halverwege het vlechtje, dan vouw (dus niet rol) je het elastiekje van onder in het vlechtje naar de manenkam, daar doe je dan een elastiekje om heen, dan het elastiekje dat midden in het vlechtje zit, vasthouden vouwen naar onder aantrekken naar achter (van je af) dan vast maaken om het knotje heen. blijft bij mijn paard altijd goed zitten (zo heb je dus een extra bevestiging en hangt je knotje niet vast aan 1 elastiekje.
succes er mee

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:58

misschien een stomme vraag hoor maar dat pek draad, knip je dat weer los ofzo? (na de wedstrijd bedoel ik) als ik het zo lees wordt het nl zoeken naar het draad als de manen de zelfde kleur hebben!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:22

mijn paard heeft zwarte manen,en de draad is ook zwart,maar ik heb geen problemen met het er uit halen hoor,zit toch wel een verschil tussen haar en draad haha,ik knip het gewoon weer los met een schaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:24

Wij gebruiken een soort stanleymes, maar waar het mesje zit zit een haak die snijdt. Krijgt het effect van een tornmesje dan.

vallbeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 17:45

Lijkt me makkelijker om het zoals andere mensen al zeiden gewoon een strakke vlecht goed vast te maken met elastiekjes en vervolgens gewoon met naald en draad knotten maken, dit blijft veel steviger zitten. Succes!