de manen natmaken bij het vlechten en dan met teerdraad vlechtje erin "naaien" ik ben geen voorstander van spay'en en dergelijke dit vindt ik toch troep stel dat het in de ogen komt.(moet je wel erg raar doen maar dan nog) hier heb ik een volgorde die je kunt uitproberen : Allereerst maak je de manen vochtig (met b.v. een spons of een plantenspraybus gevuld met water).
Daarna gewoon een vlecht maken
Vervolgens het uiteinde dubbel klappen en een elastiekje erom.
Naald en pektouw (te koop in de ruitersportzaak) pakken. Dit kan een gewone naald zijn zoals die gebruikt wordt met het naaien van kleding, maar er zijn ook speciale naalden verkrijgbaar in de ruitersportzaak.
In het uiteinde een knoop maken.
Met de naald door het uiteinde van de knot.
Draad erdoor halen.
Naald door de manen halen, zo dicht mogelijk bij de manenkam. Goed in het midden, anders gaat je knot scheef. De naald komt er aan de andere kant weer uit.
De draad aantrekken. Nu gaat de knot vanzelf dubbel.
Dan de knot zo maken, zoals je wilt dat die eruit komt te zien. Dus nog een (paar) keer dubbel klappen, bij korte manen is dat niet altijd nodig.
Terwijl je de knot vasthoudt met je ene hand, haal je met je andere hand de naald via de achterkant (daar zit je naald nog) door de knot heen haar voren. Proberen zo laag mogelijk te blijven.
Dan haal je de draad weer van de voorkant terug naar de achterkant. Weer proberen zo laag mogelijk te blijven.
Dit kan je zo een keer of 2 - 3 doen. Dan zit je knot zo vast als een huis.