Waarmee buitenbak slepen? Tips gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Waarmee buitenbak slepen? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 18:35

Even een vraagje: waarmee kunnen wij het beste onze buitenbak slepen?

Wij hebben op onze pensionstal een gedraineerde buitenbak, maar doordat onze stal zo'n beetje in het afvoerputje van Nederland ligt (Reeuwijk, vlakbij Boskoop) kan het water soms toch moeilijk weg. De sloten naast de bak kunnen het gewoon niet aan.

Resultaat is dat er niet echt plassen ontstaan in de bak, maar hij wordt wel erg zompig. Als de paarden hier dan in lopen krijgen we er (vooral omdat er ook gelongeerd wordt) zware stukken in zitten.

In de bak ligt een mengsel van zand en textiel snippers. Vorig jaar is er een extra baal snippers bijgegooid. Nu vraag ik mij af waarmee we de bak het beste kunnen slepen om de zware stukken te effenen. Er zijn twee of drie paarden op stal die voor een sleepje kunnen lopen. Tractor is er ook, maar dat is wat minder praktisch omdat we dat niet zelf kunnen doen.

Hier even een plaatje van de bak

Ik hoop dat jullie een paar goede voorbeelden hebben van (zelfgemaakte) sleepjes en ook tips hoe we aan zo'n ding kunnen komen of hoe we er zelf één kunnen maken.

Alvast bedankt!

marly1992

Re: Waarmee buitenbak slepen? Tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:37

wij doen het altijd met de tractor met een wals erachter werkt prima, maarja voor achter een paard weet ik zo geen oplossing

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:50

een zelfgemaakte sleep is zo gemaakt.
Tenminste, als je het met banden wilt Knipoog
Zit nu op de laptop dus kan geen foto's sturen maar als je daar belang bij hebt geef je maar een schreeuw Knipoog
3 (zware) banden bij elkaar zoeken, bij elkaar bevestigen, 2 voor en 1 achter, balkje eraan met 2 oogjes voor je tuig en gaan met die handel.
Maar in een zware bak moet je wel een bikkeltje van een paardje hebben hoor..! het is een hele klus voor ze omdat bijelkaar te slepen en dit zul je ook een paar x moeten herhalen eer je er echt resultaat uit haald.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 11:51

Mara: kun je dat ook achter een shetje hangen? Ben anders wel geïnteresseerd in een foto Bloos

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:26

Afbeelding
Zo hebben wij het voor Douwe gemaakt, voor de kleintjes hebben we ook een sleep, jammer genoeg kan ik daar even geen foto van vinden maar qua contructie zit ie het zelfde in elkaar alleen hebben we dan 2 'normale' banden naast elkaar en dus geen 3. Knipoog

Tezza13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:33

Remy,!

dat kan je ook voor de shetjes gebruiken dat doe ik ook altijd zo Knipoog

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 15:50

Ok, super bedankt voor de tips!

Zo'n sleep van banden kunnen wij wel maken denk ik... Ben alleen benieuwd of het resultaat ook zo goed is. Wordt de bak dan ook echt egaal?

Wij hebben natuurlijk textielsnippers erin liggen dus die moeten ook niet gaan ophopen.

Meer tips voor sleepjes zijn nog steeds welkom!

Irena_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:23

als je echt wilt egaliseren, kun je met banden niet zoveel doen.
wij gebruiken altijd een cultivator achter de tractor met een plank eraan vastgebonden.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:28

Irena_7 schreef:
als je echt wilt egaliseren, kun je met banden niet zoveel doen.
wij gebruiken altijd een cultivator achter de tractor met een plank eraan vastgebonden.

En wat moet ik me daarbij voorstellen? Heb echt geen flauw idee wat een cultivator is *gaat even googlen*. Heb je misschien een foto? En kan het eventueel ook achter een paard?

edit:
Ik heb het gevonden. Maar op wikipedia staat dat zo'n ding juist wordt gebruikt om de grond los te maken...en dat is juist niet nodig in onze bak.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:32

ik heb de banden andersom dus 1 voor en 2 erachter. de bak wordt errug glad maar in een sompige bak ben ik bang dat je weinig positief resultaat heb... walsen of cultiveren is wellicht het beste. walsen kan ook achter het tuig.. een betonnen ronde paal kan al werken. Of gewoon wachten op droog weer..
Succes

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:37

Ik zag dit landbouwwerktuig
Afbeelding

Zou dat misschien iets zijn? Heb er echt totaal geen verstand van.

Bedankt voor de tips in ieder geval. Ben toch al wat wijzer geworden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:44

Een bak met tapijtsnippers zou ik egaliseren met egalisatie materiaal. Het probleem hiervan is dat (ook met banden of een wiedesleep) de textielvlokken blijven hangen.

Mijn enigste beste advies is gewoon met de hark en het handje.. Haha!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 22:53

Ja, je zit inderdaad met het ophopen van die snippers als je er zo'n hark-achtig voorwerp overheen haalt. Een wals lijkt me dus het beste. Of inderdaad met het handje...maar dat is véél werk.

Erge gaten van gekke sprongen/slidings van de paarden gooien we meestal wel dicht trouwens.