boxen die tegenover elkaar staan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

boxen die tegenover elkaar staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:34

ik heb ooit is gehoord dat het heel bedreigend is voor een paard om in zijn box tegenover een ander paard te staan..
toch zie je dat in bijna alle stallencomplexen de paarden tegenover elkaar staan!
wat vinden jullie hiervan?

MarjonTampon

Re: boxen die tegenover elkaar staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:36

Wij hebben twee stallen bij ons in de loods. Die zijn gewoon langs elkaar en er zit geen "muur" tussen waardoor de paarden elkaar niet zouden kunnen zien Er zit wel een muur tussen tot ongeveer 1.10 meter hoogte en daarboven zitten dan stangen. De paarden kunnen elkaar dus zien en zelfs ruiken. Vinden de paarden niet storend ofzo. Vinden het zelfs gezellig, aangezien ze meestal met de neuzen naar elkaar toe staan. (Het zijn niet altijd dezelfde paarden en soms staat er dan ook ineens een vreemde buurman of vrouw. En dat is ook geen probleem.)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:37

Waar heb je dat gelezen? Het lijkt mij juist fijner voor een paard om ook paarden voor zich te zien. Dat is in ieder geval beter dan een dichte muur. Paarden zijn kuddedieren en vinden het volgens mij alleen maar fijn om zoveel mogelijk soortgenoten te zien en ruiken (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd).

joycev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:41

Ben het met Coby eens.
Mijn arabier word juist rustig als er een naast of voor hem staat. Die loopt altijd zo te schreeuwen. Hij kan best alleen staan maar aan het begin vind die zichzelf altijd heel zielig. Zet er een paard tegenover of naast en je hoort niks. Lijkt me dan niet dat die het bedreigend vind. Maar niet elk paard is hetzelfde natuurlijk.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:44

een paard is toch een kuddedier? ik denk juist dat als ze anderen kunnen zien en ruiken etc etc ze dan rustiger zijn... maar je moet uiteraard wel een juiste stalindeling maken. dus paarden die absoluut niet met elkaar kunnen opschieten uit zicht zetten etc etc

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:46

mijn paard en shetlander stonden eerst ook apart en konden elkaar ook niet zien sinds ze samen staan is mijn paard veel rustiger en shet vind het ook niet erg ik denk toch dat de meeste paarden het wel fijn vinden om met andere paarden te kunnen neuzen(die van mij staat ook vaak met de buurvrouw te neuzen iig)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:52

Wij hebben 4 grote en kennelijk erg dominante merries op stal staan. Aan weerszijden 2 boxen, waarvan de achterste boxen weer aan elkaar grenzen. Paarden kunnen elkaar zien en in de achterste boxen kunnen ze ook neuzen en kriebelen. Leuk voor de paarden, zo dachten wij... niets is minder waar, helaas. Ze lopen de hele dag buiten met elkaar, maar op stal is het een gejank, gepiep en gemep van jewelste. Wij zeggen nu thuis wel eens dat we begrijpen waarom sommige boxen dicht zijn Knipoog Is dit nu typisch iets voor stallen tegenover elkaar, denk het niet, vrees dat wij gewoon een stel dominante "krengen" op stal hebben..

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:20

volgens mij kan dat gewoon hoor . dat hebben wij ook op stal Knipoog Knipoog Haha!