Koliek door Vlas, Zand...enz enz HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarolinD

Koliek door Vlas, Zand...enz enz HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:07

Hallo allemaal,

Ik heb een pony(merie)van 20 jaar die erg gevoelig is voor koliek.
Eind oktober heeft ze drie dagen op de kliniek gestaan wegens zandkoliek.
Dit kwam door het eten van grassprietjes lang de rijbak. Ze is helemaal gespoeld en het ging weer goed,
tot gisteren. Ze heeft de afgelopen tijd niet veel in de bak gestaan en ik heb haar scherp in de gaten gehouden dat ze niet ging eten. We denken dat het nu van het vlas komt. Het is namelijk zo dat ongeveer 3 dagen na dat ik de stal heb leeg gehaald dat ze koliek heeft dit is al twee keer voorgekomen,
daarvoor had ze er geen last van. Vorige keer had ik een pak rapsodie er door gemengt normaal heeft ze van dat fijne vlas. Het viel toen op dan mijn andere pony ook buikkrampen had. Nu zit er gewoon vlas in en het is weer bingo de merie ligt weer plat. Puur buikkrampen, geen koorts en een rustige pols.
Het is een alles eter, stro eet ze op dus vandaar het vlas nu wil ik haar op houtkrullen zetten en iemand opperde Turf...? ze krijgt twee keer per dag krachtvoer en 3 keer per dag hooi. Ik kan haar niet de hele dag op de wei zetten omdat ze dan weer hoefbevangen word en in de bak moet ik uitkijken dat ze niet te veel zand naar binnen krijgt.....HELP

Alabaster

Re: Koliek door Vlas, Zand...enz enz HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:10

Je moet erg uitkijken met vlas of houtkrullen. Als ze dat gaan eten ben je echt ver van huis. Ik denk dat onbeperkt hooi een oplossing zou kunnen zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:14

Op rubber matten zetten... dan liggen ze niet op de beton, ligt toch wat zachter maar natuurlijk minder voor een wat oudere merrie. Maar dan heb je in ieder geval het probleem van de bodembedekking een klein beetje opgelost?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:15

Ik zou haar op stro zetten als dat kan, of vreet ze echt de hele stal leeg? Misschien kun je nog meer hooi voeren en een plak of 2 stro erdoor. Mijn paard heeft ook vlas gegeten waardoor hij ook koliek kreeg. De koliek was zo ernstig dat hij er aan is geopereerd. Vlas heeft een soort weerhaakjes, waardoor het aan de darmwand blijft zitten. Dit zorgt voor verstoppingen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:16

Of over gaan op rubberen matten. Dit is wel een probleem als het natte niet weg kan lopen dmv een gierput oid. Dan zou je een lichte laag strooisel neer moeten leggen eronder en iedere dag dat schoon maken. Misschien is dat een optie?

Enge van vlas vind ik ook dat het heel scherp is en nog onprettiger is in het darmkanaal.
Onbeperkt voer lijkt mij de snelste en makkelijkste oplossing.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:17

Onbeperkt hooi, wat stro om te knabbelen.
Zand vreten doen ze ook als ze een tekort hebben.

naffie

Vervelend dat ze steeds koliek heeft. Als het zo een alleseter is moet je idd uitkijken. Het vlas eet ze alleen als het schoon in de box ligt. Wees dus niet "te schoon" in je stallen. Als ze echt vlas blijft eten, zou ik toch overwegen om haar stro erbij te geven om wat te doen te hebben. Kennelijk heeft ze het nodig om de hele dag door te knabbelen. Of op kunststof of rubber en dan wel een paar plakken stro voor de afleiding.
Mijn da adviseert een koliekgevoelig paard ook lijnzaad te voeren. Dat voert ook zand af wat het paard binnen krijgt.
Succes met je paard.

Angela

Probeer haar op stalmatten te zetten, en daarbij onbeperkt hooi. Dat is dan echt de enige oplossing..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:15

Je hebt ook een soort "muilkorven" (zo'n naar woord!) waarmee ze minder snel kunnen eten, om te voorkomen dat ze te veel gras in een keer eten. Is dat niets?

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:18

Heino schreef:
Je hebt ook een soort "muilkorven" (zo'n naar woord!) waarmee ze minder snel kunnen eten, om te voorkomen dat ze te veel gras in een keer eten. Is dat niets?

Dat is het probleem verhelpen maar niet oplossen Knipoog

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:34

Da's waar, maar je kan een probleem ook niet altijd oplossen Lachen

marieke0609

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:37

Jemig dat ze vlas of houtkrullen opeten wist ik niet joh.. Veel hooi geven dan inderdaad.. Misschien in een ruif ofzo? Zodat niet alles op de grond ligt en wat meer moeiete moet doen om wat binnen te krijgen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:40

Uit een ruif vallen altijd wel stukjes hooi/kuil en daar kleven een hoop nadelen aan.
Het stof en de kleine stukjes die eruit vallen geven weer kans op ontstoken ogen, bij gevoelig paard luchtwegproblemen.
Daarnaast is het met name voor de spieren maar ook het skelet geen normale houding om met een hoog hoofd te eten en kan je daar veel problemen mee oplopen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:43

Ik ben het met naffie eens. Zorg dat je vlas niet te schoon is, alleen dan eten ze het. Als ik nieuw vlas in mijn stal doe, bewaar ik altijd wat vies ( maar droog) vlas en dat meng ik door elkaar. Dan eten ze er al een stuk minder graag van. Daarnaast voldoende ruwvoer aanbieden, zodat ze niet in de verleiding komen om van het vlas te gaan knabbelen.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:46

wij voeren onze paardjes zonnebloemolie bij, goedkoop advies van de dierenarts (en nog lekker ook) toen een paardje een keer zandkoliek had en tot op heden hebben wij nooit geen last van koliek gehad.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:49

....je kunt ook proberen wat azijn over het schone vlas te sproeien, wil vaak helpen...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:50

In de bak zou je haar een muilkorf om kunnen doen, dan kan ze geen zand eten en toch naar buiten.

Wij hebben wel eens met een plantenspuit azijn over de verse vlas gesproeid, dan eten ze er vaak ook niet meer van.
Ik ken het probleem, het is bijzonder lastig.
Vooral met zand moet je ontzettend uitkijken, dat heeft mij bijna een paard gekost (en 3000 euries aan kliniek kosten). Ik doe in de bak altijd de muilkorf om en in de stal hebben we rapsodi en een paar plakjes stro.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:27

Alle bodembedekking eruit, rubber tegels erin en veel/regelmatig hooi voeren.
Daarmee voorkom je een hoop problemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:29

onbeperkt overjarig hooi en wat vochtige zemelen met olie er door 2x daags....vezels dus..

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:33

Ik zou ze op rubberen matten zetten en onbeperkt hooi..

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:26

DA DA DA DA DA DA DA DA !!!!!!!!!!!!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:31

Hoeveel hooi krijgt ze en hoelang staat ze per dag buiten? Lachen

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:32

Heb zelf geen ervaring met vlaskoliek, maar ken wel verschillende mensen die hun paard niet op vlas zetten omdat als ze daarvan koliek krijgen je erg ver van huis bent..
zaagsel blijven ze over het algemeen wel af maar ik weet niet of dat voor jouw merrie dan ook geld als ze echt een alleseter is..
en anders idd zorgen dat t niet te schoon is.. heb ook ergens gelezen dat er een soort spray of iets is wat je eroverheen kan doen zodat t niet 'aantrekkelijk' is om te eten..
in de bak zou je misschien zo'n zwarte plastic ton kunnen zetten en daarin hooi doen oid.. dan kan ze daarvan eten en dan zit er geen zand bij en dan blijft ze misschien van de bakranden af..
veel suc6 iig en hoop dat je merrie snel weer opknapt..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:37

Het probleem van de bakranden/gras vind ik eigenlijk iets wat je heel gemakkelijk kunt oplossen... Zorgen dat er geen gras staat. Wij zorgen er ook voor dat de paarden niet kunnen snabbelen door het gras regelmatig weg te halen en een stroomdraadje onderlangs helpt ook al.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:40

Onze tinkers staan in een kale box , en krijgen kuilvoer , ook zij eten de bodembedekking op, ondanks dat zij onbeperkt ruwvoer krijgen.