sloten uitgraven waterschap/ JJK

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

sloten uitgraven waterschap/ JJK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 20:17

Tot mijn grote schrik had ik ineens een "rug" troep in mijn weide liggen Boos! schrik niet alleen omdat deze troep uit de sloot kwam ( waar JJK groeit) maar ook omdat een paar weides verder mijn paarden lopen, en er blijkbaar mensen zijn die "gewoon" het recht nemen om in je wei te komen.

Ik heb dus vanmorgen het waterschap gebeld of dit de gebruikelijke gang van zaken is. Kreeg een urker aan de telefoon die zei dat ik er mee moest leven. Prima joh ! neem wel een dag vrij om die paasei op te ruimen Boos! maar doe dan ook iets aan die JJK die NU WEER in mijn wei ligt, terwijl ik dagen bezig ben geweest van die zooi af te komen Stoom uit je oren met de hand uittrekken .

binnenkort komt er een poort met een groot hangslot, mochten ze dit volgend jaar weer willen flikken dan zullen ze me iig het moeten vragen........voor je het weet lopen je paarden op een 80km weg Boos!

Los daarvan, nog tips ? kun je de gemeente/provincie/waterschap actie laten ondernemen tegen JJK ?

Naamloos1994

Re: sloten uitgraven waterschap/ JJK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:37

Nou je het zegt, dit is bij ons ook gebeurt een paar weken geleden, voor de tweede keer al.
Volgensmij moeten hun dat doen of moet je het zelf doen, maar die sloot moet gedaan worden!
Ik vind het ook vervelend maar het is niet anders! Ik heb ook wel eens gehad dat ik mijn pony aan het poetsen was, een man stapt uit zn auto in zo'n werkpak, klimt over het hek en loopt de hele wei langs, door de bak (pony's volgen hem maar hij negeert) en loopt vervolgens weer terug naar zn auto. Naja, ook hallo...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:41

De sloot moet inderdaad gedaan worden, en doe je het niet zelf dan doen zij het voor je en kan je zelfs een boete krijgen.
oplossing is dus zelf je sloten baggeren. of met een overstroomd huis zitten bij hoog water oid.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 20:44

die sloot kan ook heel makkelijk vanuit de gemeente grond gedaan worden. Waar ik boos om ben is : 1. ze openen dus zomaar een weide waar paarden in staan 2. ze scheppen dat JJK bij mij de wei in !!!!!!

enig overleg in deze is blijkbaar uitgesloten ??? En zelf baggeren...ik heb hier bijna elk weekend een kraan ivm aanleg stallen, dus dat is best mogelijk. Maar ik vind dit nogal brutaal !

sloot is overigens niet van mij....en overstromingen kan ik daar al helemaal niet door krijgen, is 200m van mijn huis af op zijn minst.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 20:47

heart4horses schreef:
, een man stapt uit zn auto in zo'n werkpak, klimt over het hek en loopt de hele wei langs, door de bak (pony's volgen hem maar hij negeert) en loopt vervolgens weer terug naar zn auto. Naja, ook hallo...

het is dat er nog een draadje tussen zat....maar zomaar de wei in lopen....ik sta niet voor de gevolgen in, mijn merrie van 1.80cm is niet de gezelligste voor vreemden in de wei Haha!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:48

dan zou ik dus met de gemeente overleggen als hun grond er ook aan grenst, zij zullen dan misschien een regeling hebben met het waterschap dat het niet door hun stukje gaat.
En ja ze mogen inderdaad gewoon in je land komen, daar zijn ze naar mijn weet bevoegd voor.
Ook het JJK verhaal kan je aankaarten bij waterschap of gemeente, meestal gemeente geloof ik en die zullen er dan wat aan doen,

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:49

Mist schreef:
heart4horses schreef:
, een man stapt uit zn auto in zo'n werkpak, klimt over het hek en loopt de hele wei langs, door de bak (pony's volgen hem maar hij negeert) en loopt vervolgens weer terug naar zn auto. Naja, ook hallo...

het is dat er nog een draadje tussen zat....maar zomaar de wei in lopen....ik sta niet voor de gevolgen in, mijn merrie van 1.80cm is niet de gezelligste voor vreemden in de wei Haha!

Dan proberen ze het waarschijnlijk ook niet weer Vork

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:54

Bij mij doen ze het gewoon vanaf de kant vd weg. Dat is gemeente grond. Ze moeten bij mij ook echt niet aan komen zetten deze tijd van het jaar hoor! Zit echt niet te wachten op al die sporen van die zware machines in het natte gras.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:59

Wij proberen ook al een tijdje waterschap vriendelijk te vragen ons even een berichtje te geven alvorens ze de sloot achter ons erf uitbaggeren. Nou, mooi niet dus! Dus idd herkenbaar wat je schrijft.

Onze stallen staan pal aan de sloot kant en ook de wei grenst aan die sloot. Ze hoeven niet door onze wei, maar als ze met die kraan langs de sloot gaan schrikken de paarden zich het apelazerus en staan dus wss rechtop in de stal of knallen door het draad, fijn dus!

Ik snap best dat hun hun werk moeten doen maar ik hoop toch ook dat hun snappen dat wij graag onze paarden gezond willen houden?!?!

Laatst was er dus weer zo'n oliebol bezig, maar kennelijk vertoont die man autistische trekjes. Ik probeerde hem iets te vragen maar ik stond zwaar op de negeerstand Boos! . En langs me heenkijken gaat niet makkelijk.

Dus als iemand weet hoe je die oelewappers aan moet pakken, graag tips. Want ook ik weet het niet

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:05

waterschappen hebben binnenkort verkiezingen toch ? misschien met wat hulp van de pers, kunnen we iets bereiken...maar ik hoop op een paar meer reacties/ervaringen zodat ik dat beter in kan schatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:32

Waterschapsverkiezingen komen er inderdaad bijna weer aan. 13 tot en met 25 november om precies te wezen.

De uitgehaalde bagger wordt idd bijna altijd op het land of de berm gestort. Afhankelijk waar de meeste ruimte zit. Bij ons rijden ze afhankelijk van de situatie op de weg, of op het land (als duidelijk is dat daar gerooid is). Overigens is de rand van de wei niet van jou, (zeg maar de kant van zo'n 50 cm) maar die behoort bij de sloot, en die hoort dus weer bij de gemeente / Waterschap. Vandaar dat ze dat daar "mogen" storten. Men plaatst toch altijd de afrastering altijd een eindje van de sloot af?

Ik weet niet anders of het gebeurt altijd in het najaar. Is standaard, wanneer het gebeurd wordt ook nooit gecommuniceerd. Het gebeurd gewoon Clown Haha! De mensen die het werk uitvoeren, die moet je ook niet aanspreken, die doen immers enkel hun werk. Gewoon de gemeente en het Waterschap contacteren. Zelfde voor de kanten maaien, dat gebeurt ook volgens hun eigen rooster.

Sloot baggeren gebeurt niet vanwege overstromingen, maar vanwege onderhoud. Sloten worden zo uitgeschept zodat het water van de drainage van het land makkelijk in de sloten kan.

Apart trouwens dat je een Urker aan de telefoon kreeg in ZVL Clown

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:39

Je bent verplicht om ze toe te staan om vanaf jouw grond de sloten schoon te maken. Ik heb nu een overeenkomst dat ze even bellen als ze vanaf onze kant erin moeten ; dan houd ik de paarden even binnen. Het gaat om en om; de ene keer vanaf onze kant; de andere keer vanaf de kant van de buurman.

Als je met je land grenst aan waterwegen ben je gewoon verplicht om hier aan mee te werken!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 07:10

Afhankelijk met welk waterschap je te maken hebt moet je het zelf doen of wordt het automatisch gedaan. Een er zijn vaste regels wanneer de doorgang / sloot op diepte moet zijn en de minimale diepte.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 07:23

Inderdaad, wij huren een stuk grond wat grenst aan een sloot. ons is wel verteld dat ze deze week langs komen, en houden we de paarden dus een weekje achter het huis, Mij is ook verteld dat dus alle sloten voor 15 november schoongemaakt moeten zijn, anders krijgen ze inderdaad een boete, (als je er zelf voor moet zorgen)

Overgens snap ik niet waarom je niet zegt, ik heb een mevr/men, aan de lijn gekregen maar dat je zegt urker, zoals maya al zegt knap, en afkomst van meneer/mevrouw doet toch niet ter zake,

en inderdaad je zal er mee moeten leren leven, het moet nou eenmaal gebeuren.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:03

Jammer dat zovelen de rechten en plichten niet kennen mbt dit onderwerp! Logisch dat gemeenten/waterschappen de buik vol hebben van tierende niet-wetenden en dus vaak de 'negeerstand' inschakelen.... Wanneer je normaal communiceert en moeite doet om info te verzamelen mbt je rechten en plichten, dan is er niets aan de hand en kan je wel degelijk afspraken maken met de uitvoerenden. Ga dus eerst bij jezelf ten rade voordat je loopt te schelden op gemeenten/waterschappen. Ook over JKK zijn afspraken te maken, net als met bv distels. Er bestaan zelfs vergoedingen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 09:52

madamX schreef:
Jammer dat zovelen de rechten en plichten niet kennen mbt dit onderwerp! Logisch dat gemeenten/waterschappen de buik vol hebben van tierende niet-wetenden en dus vaak de 'negeerstand' inschakelen.... Wanneer je normaal communiceert en moeite doet om info te verzamelen mbt je rechten en plichten, dan is er niets aan de hand en kan je wel degelijk afspraken maken met de uitvoerenden. Ga dus eerst bij jezelf ten rade voordat je loopt te schelden op gemeenten/waterschappen. Ook over JKK zijn afspraken te maken, net als met bv distels. Er bestaan zelfs vergoedingen.

Als ik dezelfde toon aan had geslagen als jij altijd doet in jouw berichtjes, dan had ik zijn reactie kunnen begrijpen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 09:57

Het JKK groeit nu niet meer op vanuit de bagger en gaat dus gewoon dood (alleen het gras groeit nog iets)... Alles wat ik er deze zomer heb uitgetrokken, komt nu ook niet meer op. Voorts dacht ik altijd dat JKK van zanderige grond houdt, lijkt mij dus dat een slootkant niet bepaald de favoriete plek is, please correct me if I'm wrong.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:56

[quote="Maya"]
De mensen die het werk uitvoeren, die moet je ook niet aanspreken, die doen immers enkel hun werk. quote]

Ja, dat snap ik ook. Was ook niet van plan de beste man uit te kafferen. Wou hem alleen even vragen of hij nog een keer weer terug moest met de kraan en of ik dus de paarden wel of niet terug kon zetten op hun eigen plekkie.
Ik snap heel goed dat hij ook alleen maar volgens rooster en in opdracht van zijn baas werkt.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:03

Mist schreef:
madamX schreef:

Als ik dezelfde toon aan had geslagen als jij altijd doet in jouw berichtjes, dan had ik zijn reactie kunnen begrijpen.

En hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik heb absoluut niet gescholden, lopen tieren of wat dan ook tegen de mensen van het waterschap. Zoals je misschien hebt kunnen lezen staat er in mijn eerste bericht dat ik vriendelijk heb gevraagd om informatie.
Dit op een normale, vriendelijke manier. Zelfs toen ik van kastje naar de muur werd gestuurd bleef ik rustig.

Dus hoef ik niet eerst bij mezelf te rade te gaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:05

in het land waar mijn pony instaat hadden ze laatst ook gebaggerd,
alles in de wei van de pony, en sporen van de machines in de wei, ik was er niet bij toen het gebeurde, pony's liepen er nog allemaal, dus zal wel goed zijn.
de boer/boerin waren er vast wel bij geweest.
de pony's waren alleen wel aan het eten van het spul dat uit de sloot kwam, dat vond ik niet zo fijn, maar ik ga er vanuit dat ze zelf weten wat wel of niet goed voor ze is.
2 dagen later was alle rommel uit de sloot ineens weg, dus weer een machine in de wei geweest, en de pony's liepen er nog steeds allemaal, dus is allemaal goed gegaan.
de liksteen was ook netjes aan de kant gelegd.

als je niet wil dat mensen/machines in je land komen, dan kan je misschien volgend jaar rond deze tijd (als je overal baggermachines aan het werk ziet) een stuk van een paar meter voor de sloot afzetten, zodat de paarden daar even niet kunnen komen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:08

Wanneer een sloot een scheiding is, ben je verplicht om en om het vuil te ontvangen. wij hebben daar zo veel discussies over gehad, niet normaal. Nu ook hangsloten. Ze mogen er alleen op als wij dat goed vinden en voor de rest: Ze zoeken het maar uit Knipoog

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:48

Dan had je het zelf moeten laten doen. Het is logisch dat de sloot uitgebaggerd wordt, de schouw is immers in veel plaatsen al geweest. Sloten die aan de wegkant liggen worden idd door de gemeente geregeld, de middensloten zijn voor eigen rekening. Als je het niet op je land wilt hebben even overleggen met de loonwerker die het doet, dan zul je helaas wel extra moeten betalen voor het afvoeren. Waarschijnlijk zijn ze niet eens in jouw weiland geweest maar hebben ze het van de wegkant af gedaan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:52

Schouw was hier inderdaad de afgelopen 2 weken.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 15:00

Tussen de weides van de stal waar mijn paard staat, en de weides van de buren is ook een sloot. Nu was daar pasgeleden ook iemand bezig om de sloot uit te baggeren, en dat terwijl de paarden er gewoon nog instonden. De paarden waren helemaal in paniek. Die lieve meneer de trekkerchauffeur komt bij de tussendraad, gooit deze open, rijd er doorheen, en laat vervolgens de draad open liggen Boos! . Het gevolg 2 merries en 2 hengstveulens bij elkaar.
De eigenares heeft nog geprobeerd om op een fatsoenlijke toon een discussie aan te gaan waarom hij in ieder geval niet even de draad dicht doet. Daar kwam echter geen fatsoenlijk antwoord uit.
Nu snap ik ook best dat ze recht van overpad hebben om de sloten te baggeren, maar ik zou het toch niet meer dan normaal vinden als ze het even van te voren laten weten. Dan kan je die dag in ieder geval de paarden uit de betreffend de wei houden.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 09:07

Oh maar ik heb wél gemopperd toendertijd tegen de hork die de wei in wou met zijn machine tussen mijn kostbare paarden; dat dat écht niet kon, dat ze écht over de zeik gaan en er grote ongelukken gebeuren; en dat ik écht ze eerst uit de wei ging halen voordat hij er met zijn machine doorkon!!!

Daarbij meteen duidelijk afgesproken dat er voortaan eerst gebeld wordt, en dat ik dan zorg dat de paarden binnen zijn zodat ze vrij door de wei kunnen!

Aan de andere kant hebben we ook goedgevonden dat ze doorgangen in de omheining van de wei maakten, zodat ze achter langs de wetering makkelijker van de ene wei naar de andere kunnen, zonder iedere keer helemaal perceel in/perceel uit te hoeven rijden!

In het geval wat Inoterry beschrijft was de beste man er bij mij niet zo makkelijk afgekomen; tuurlijk hebben ze het recht om op het land te komen; maar ze hebben zeker niet het recht om jouw levende have in gevaar te brengen!