Tub Trog in de stal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Tub Trog in de stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 15:10

Mijn paard heeft deze week voor de 2e keer haar waterleiding stuk gemaakt, met alle gevolgen van dien. Ze kon bijna de rugslag doen in haar stalletje. Ze krijgt nu geen gewone automatische drinkbak meer, aangezien ze die echt steeds molt. Er staat nu zo'n zwarte "cement-bak" met water in haar stal. Werkt op zich wel, maar om het een beetje fris en fleurig te houden wilde ik eigenlijk een tub trog aanschaffen in een lekker fel kleurtje. Wat ik me alleen afvraag: zijn deze wel te gebruiken als full-time drinkbak of is dat niet praktisch?

Romeo2007

Re: Tub Trog in de stal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:41

Ze zijn wel wat minder stevig als een grote cementbak.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:05

Niet zo handig, hij is minder stabiel en lichter. Als hij helemaal vol is dan gaat het nog wel, maar als er wat uit gedronken is dan trekken de paarden hem sneller omver dan een speciekuip.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:15

niet handig, één zetje en ze liggen om.
Nadeel van een cement bak vind ik dat ze zoveel ruimte in beslag nemen.
Lastig dat ze automatische drinkbakken molt.

Bij ons op stal heb ik gemerk dat je de bakken het beste helemaal vol kan doen, tot de rand. Dan gaan ze niet (zo snel) om). Bij een halfvolle bak heb je (als die om gaat) minder water in je stal, maar is de kans dat die omgaat groter

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:00

Ik weet iemand die zo'n Tub Trog in de stal heeft staan (met water erin) omdat haar paard luchtzuigt. Het wil dus blijkbaar wel.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 22:32

Tja....ze zijn niet erg duur, dus op zich is er geen "man over boord" als het niets blijkt te zijn. Maar ik de stabiliteit van de tub trog was inderdaad iets waar ik met een beetje zorgen om maakte. Ik heb zo'n ding eigenlijk nog nooit in het echt gezien, alleen op internet. Leukste zou zijn als ik ergens een "vrolijke" cement bak op de kop zou kunnen tikken. Misschien moet ik er zelf maar bloemetjes op gaan schilderen (lekker crea bea). Dus mocht iemand nog een vrolijk alternatief hebben voor de tub trog...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 22:38

Action heeft een nepversie voor maar een paar euro.. kun je't daar eerst mee uit proberen. Groen, blauw en fuchsiaachtig roze.
Ik heb twee dagen een dergelijke bak bij m'n paard in de stal gehad omdat ik niet wist of hij zelfdrinkers kende (heb hem pas en weet weinig van hem), maar hoe leger ze worden, hoe onstabieler en bewegelijker en dan gaan ze makkelijk om.
Maar goed, voor 3 of 4 euro is't nog es uit te proberen, ik heb zelf ook een 'echte' (omdat Tubtrug de enige is die oranje heeft en da's 'mijn' kleur) en die was een stuk duurder.
Overigens zijn ze zowiezo handig, ook om bijv. even de mestballen uit de stal te pikken tussendoor of om hooi uit te voeren enz. enz. Ookal werkt het niet, dan is't nog geen 'miskoop', verzin je er wel een andere functie voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:39

Britty schreef:
Mijn paard heeft deze week voor de 2e keer haar waterleiding stuk gemaakt,
Wát maakt ze er precies aan stuk??
De drinkbak zelf lijkt me moeilijk, die zijn behoorlijk stevig.
De waterleiding zou kunnen, maar hier kun je een ijzeren buis omheen doen en goed vastzetten met leidingbeugels.
Een losse waterbak op stal is alleen handig als je moet weten hoeveel je paard drinkt per dag óf omdat hij niet ongelimiteerd water mag, dus dat zou ik zoveel mogelijk voorkomen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:51

Op zich vind ik een emmer wel prettig, ik weet graag hoeveel m'n paard drinkt en of ze genoeg drinken. Je moet alleen een fijne oplossing hebben en makkelijk kunnen vullen.

Ik heb overigens altijd een 'ophangemmer' op stal gehad met speciale beugel, waardoor ze niet om te kiepen of uit de beugel te tillen zijn. Dit soort emmers en beugels zijn bij Agradi te bestellen, zal even zoeken.
Dit is ook een extra grote emmer, mijn Paintmerrie had er zomer en winter genoeg aan als ik 's ochtends en 's avonds laat de emmer vol gooide. Soms was de emmer dan 's ochtends als ik wat later was wel leeg, maar had ze nog niet echt dorst.

Dit is de emmer, platte achterkant zodat'ie stabiel hangt, met een 'boogje' in het hengsel, waarmee hij aan de speciale beugel hangt.
http://www.agradi.nl/product?sc=Voedervoorziening&hc=Stal+%26+Erf&pid=1002036&sssc=Grondmodellen&ssc=Voerbakken

Je hangt de emmer met de rand over een opstaand randje van de beugel en dan het hengsel achter een pal en daardoor kan de emmer niet meer van de beugel getilt worden. Mijn paard trok nl. d'r emmer altijd uit de beugel toen ik nog 'gewone' beugels gebruikte, en dat deed ze ook als'ie nog half vol was. Met deze kon dat niet meer.
Dit is de bijbehorende beugel.
http://www.agradi.nl/product?sc=Voedervoorziening&hc=Stal+%26+Erf&pid=1002039&sssc=Grondmodellen&ssc=Voerbakken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:55

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:22

Ik weet niet wat je precies bedoelt maar aan die emmer die ik had kon niks blijven hangen hoor. Als je het metalen hengsel bedoelt, de 'lusjes' die door het oog gaan zijn helemaal dicht'geknepen' en het is dusdanig zwaar materiaal (niet te vergelijken met een normale emmer, dit buig je écht niet uit) dat dat niet 'open' gaat. Ik vind de 'knoppen' aan 'jouw' emmer dan eerder iets waar ze aan blijven hangen, die steken nl. uit en kan dus met even jeuken langs de emmer voor problemen zorgen.
Daarnaast lijkt die emmer kleiner en kom je dus in de problemen als je maar 2 keer per dag water kunt geven. Dan hebben ze aan die kleinere emmer niet genoeg.

Overigens ben ik van mening dat je je paard (bijzondere situaties daar gelaten) NOOIT met een halster om op stal moet zetten. Maar da's een andere discussie.

De emmer die ik aan gaf is volledig veilig, kan niet uit de beugel zonder twee handen te gebruiken (een paard kan em dus ook niet zelf uit de beugel krijgen, ookal zou hij de pal op kunnen tillen, wat op zich al nagenoeg onmogelijk was bij de uitvoering die ik had (mijn beugel is íets anders dan degene van Agradi). Je hebt echt twee handen nodig om hem op te hangen of er af te halen. En er steekt niks uit waar een paard zich aan kan verwonden of aan vast kan komen te zitten. Ik ben daar zelf nl. érg secuur op.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 11:39

DubbelDun schreef:
Britty schreef:
Mijn paard heeft deze week voor de 2e keer haar waterleiding stuk gemaakt,
Wát maakt ze er precies aan stuk??
De drinkbak zelf lijkt me moeilijk, die zijn behoorlijk stevig.
De waterleiding zou kunnen, maar hier kun je een ijzeren buis omheen doen en goed vastzetten met leidingbeugels.
Een losse waterbak op stal is alleen handig als je moet weten hoeveel je paard drinkt per dag óf omdat hij niet ongelimiteerd water mag, dus dat zou ik zoveel mogelijk voorkomen.

Ponylief heeft nogal heftige zomereczeem en schuurt er vrolijk op los. Eerder heeft ze al een aantal keren de ijzeren beschermbeugel verbogen en uiteindelijk eens het bakje van de waterleiding weten te scheiden. Het eczeemseizoen is nu een heel eind om natuurlijk, maar af en toe heeft ze nog een "uitspatting" en zet ze het op een schuren. Dierenartsen zijn er al bij geweest, maar de aangemeten smeerseltjes werken niet echt.

Vorige week kreeg ze (blijkbaar) snachts de enorme behoefte om te schuren en is het boeltje weer naar beneden gekomen. Gek genoeg zat er nog een stukje leiding aan het bakje, wat op de grond lag, en was de leiding een paar cm voor het bakje afgebroken. Erg vreemd.

Maar goed: gezien haar schuur-gedrag bij een automatisch drinkbakje, is een ophangemmer dus niet echt een oplossing. Ze heeft nu een cementbak, wat op zich goed werkt. Ze is er redelijk schoon mee en laat m ook netjes staan. Maar ik wilde eigenlijk gewoon iets vrolijkers dan die deprimerende zwarte bak in haar stalletje. Tub Trog blijkt niet de oplossing, maar ik ga vanmiddag het tuincentrum 's checken!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:44

En als je nou gewoon een zware steen onderin de Tub Trog legt? Een (schoongemaakte) stoeptegel ofzo? Lijkt me veel stabieler.

Die ophangemmers zijn trouwens ideaal Ja

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:47

(stalen) beveiligingsbeugel om het automatisch drinkbakje heb ik ook wel eens gezien Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:49

Britty schreef:
Maar ik wilde eigenlijk gewoon iets vrolijkers dan die deprimerende zwarte bak in haar stalletje. Tub Trog blijkt niet de oplossing, maar ik ga vanmiddag het tuincentrum 's checken!
Ik moest hier toch wel even om lachen, ook al besef ik dat je het beste met je paard voor hebt, maar het is zo'n antropomorfische gedachte Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:14

Nou ja, als ze groen of geel neemt is't in ieder geval een kleur die d'r paard kan zien... Rood of roze heeft geen zin.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:38

Ik heb op wedstrijd een TubTrug van de Action als waterbak. Werkt prima, hij heeft hem nog niet omgegooid (emmer vliegen binnen no time door de stal)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 12:48

zon emmertje van agradi is natuurlijk nooit genoeg een paard heeft ongeveer 60 liter water nodig op een dag weet niet hoeveel dr in zon emmertje gaat maar vast geen 60 liter!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:59

60 liter! Welnee! Die emmer kan geloof ik twintig liter hebben als 'ie tot de rand vol zit en m'n paard dronk er nog géén 2 van in 24 uur. De dagen dat ze op stal stond ging 'ie 's ochtends vol en dan was'ie eind van de middag/'s avonds meestal 3/4 leeg. Dan vulde ik em opnieuw met schoon water, om em bij 't afvoeren voor de nacht - indien nodig - nog even tot de rand te vullen zodat ze 'vol' de nacht in ging. Meestal ging er hóógstens een kwart bij in dan. Da's dus 1 emmer overdag. De volgende ochtend was de emmer soms leeg, soms maar half leeg. Opvallend trouwens dat'ie juist 's winters altijd leeg was. Dan dronk ze meer dan 's zomers. ('s Zomers stond ze sowieso altijd buiten dus had ze een specie kuip met water. 's Winters overdag normaal ook, ze stond alleen bij extreem weer de hele dag op stal. Maar goed... mijn merrie dronk dus ongeveer zo'n 40 liter per dag en dat kun je prima af met een 20 liter emmer als je bij elke voerbeurt 't water checkt.
Ik ga er ook niet van uit dat er maar één keer per dag water gegeven wordt. Mag aannemen dat er vaker dan één keer per dag naar dat paard gekeken wordt en gevoerd wordt, zeker als 't dier niet de hele dag buiten staat (en TS had de emmer voor op stal nodig dus daar kunnen we van uit gaan).

Oh en om even terug te komen op jouw 60 liter. De gemiddelde waterbehoefte van een paard ligt onder normale omstandigheden (extreem weer of extreem werk uitgezonderd dus) bij eventuele lichte arbeid tussen de 30 en 50 liter per dag. He langer een paard per dag kan grazen, hoe minder hij zal drinken omdat hij dan veel vocht opneemt via het gras. Alleen zogende merries hebben een hogere behoefte, tussen de 40 en 60 liter. Pas bij zware arbeid of arbeid bij warm weer zal de waterbehoefte over de 60 liter gaan (tot 80 of bij extreem werk zelfs rond de 100 liter). Als jouw paard onder normale omstandigheden al 60 liter per dag drinkt zonder (extreem) werk, zou ik denk ik een bloed/urine onderzoekje laten doen. Tenzij je een shire of bels hebt.. dan zal het nog gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:57

Francis schreef:
Ik ga er ook niet van uit dat er maar één keer per dag water gegeven wordt.
Persoonlijk zou ik het toch even navragen Haha!
Ik ken een stal waar ze 's nachts de waterkraan dichtdraaien 'want dan horen paarden te slapen en drinken ze niet'' Cool

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 12:04

k weet niet wat je paard precies kapot maakt maar is het niet een oplossing op een cement bak om het drinkbakje heen te maken? dat hebben luchtzuigers bij ons op stal...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:08

DubbelDun schreef:
Francis schreef:
Ik ga er ook niet van uit dat er maar één keer per dag water gegeven wordt.
Persoonlijk zou ik het toch even navragen Haha!
Ik ken een stal waar ze 's nachts de waterkraan dichtdraaien 'want dan horen paarden te slapen en drinken ze niet'' Cool

Huh?
waar maken die mensen zich druk om?
Ik ken nog wel een verhaal van onze vorige stal. Boer en Boerin waren op vakantie, een stalgenoot (oudere man, jaar of 50) zat in hun huis en moest de taken overnemen wat de paarden betreft. t was toen flink koud, een paard had de waterslang losgetrokken, inplaats van dat hij het water afsloot liet hij het gewoon stromen (errug slim) hij wist niet waar de toevoer kraan zat.
Met de vader van de boer heb k het water er toen afgehaald, den die stalgenoot zou het maken. Na 2 dagen was het dus nog nietgedaan en werd er naar ons geblert dat wij de paarden maar moesten laten drinken uit emmers oid.
En dan meteen alle paarden doen.

Dan ben ik heel asociaal, mijn paard gaat voor ander mans paarden. Als ik tijd over heb wil ik best andere paarden ook water geven.
Deze man was gewoon te lui om het zelf te doen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 15:08

Oh, dat soort zaken komt idd meer voor maar daar wilde ik m'n paard dan toch niet hebben. Heb op een blauwe maandag op een ponystal gewerkt vlak bij m'n toenmalige huis. Kwam er op een maandag ochtend achter dat de zelfdrinkers het niet deden. Ik dus begonnen met water emmers en alle paarden hadden toch dórst, niet normaal. Komt de staleigenaar dus ik vertel dat zo. Ja, ze had het water er afgehaald de dag er voor want de paarden hadden het weekend op stal gestaan en er waren geen lessen geweest omdat ze't weekend weg geweest was. Zo waren ze wat rustiger voor de les van die avond! Paarden hadden dus dik een dag geen water gehad! Omdat mevrouw zo nodig een weekend weg moest zonder de pony's te verzorgen. Ben diezelfde week nog gestopt met werken daar.

Maar goed.. ik ga er wat TS betreft van uit dat d'r paard gewoon normaal goed verzorgd wordt en dus voldoende water aangeboden krijgt. En dan is een emmer van 20 liter dus voldoende.