stal of wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

stal of wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:38

Ik kan maar niet kiezen. Mijn paard staat nu op een wei ( dag en nacht buiten). Voor de winter wou ik hem verhuizen naar een pensionstal. Maar ik geraak er niet uit of ik het wel zou doen.
Wei: Dag en nacht buiten, snel donker ( gevaarlijker voor naar de piste te gaan), minder praat met mensen, goedkoper, zadel elke keer mee sleuren naar wei,..
Stal: overdag buiten in groep snachts op stal, binnen en buitenpiste, mee praat met mensen en meer luxe, duurder, zadel is op stal,..
Kunnen jullie me misschien helpen met de keuze?

friesiszwart

Re: stal of wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:05

Zowie zo naar stal, geen discusie over mogelijk.
Hoe vaak kom je niet net niet helemaal terug van het rijden en dan moet het paard in de kou blijven staan.
Daarbij op een pensionstal heb je minder verplichtingen, je hoeft minder vaak per dag te gaan ivm voeren en verzorging waardoor je meer tijd hebt voor je paard zelf.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:08

Heeft je paard schuilmogelijkheid op de wei waar die dag en nacht staat?
En rij je dagelijks dus moet je veel door het donker?
Als je veel rijd en er is geen mogelijkheid voor je paard om uit de regen en wind te gaan staan zou ik voor de pensionstal kiezen waar die snachts op stal kan.
Vraag goed na of de paarden zomer en winter overdag op de wei komen, want op sommige stallen komen ze in de winter wel heel beperkt buiten.
Nou ligt het alleen nog aan jouw portemonee Haha!

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:48

Staat hij nu in de wei met andere paardjes?
Ik denk dat stal ook het beste is! & helemaal als hij dan met andere paarden, lekker sociaal kan staan!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 19:47

jesito schreef:
Heeft je paard schuilmogelijkheid op de wei waar die dag en nacht staat?
En rij je dagelijks dus moet je veel door het donker?
Als je veel rijd en er is geen mogelijkheid voor je paard om uit de regen en wind te gaan staan zou ik voor de pensionstal kiezen waar die snachts op stal kan.
Vraag goed na of de paarden zomer en winter overdag op de wei komen, want op sommige stallen komen ze in de winter wel heel beperkt buiten.
Nou ligt het alleen nog aan jouw portemonee Haha!

Hij kan wel schuilen op de wei alleen gaat hij bijna nooit schuilen. Ik wil hem terug 4 keer gaan rijden in de week ( op pensionstal zou het zelfs vaker gaan). Hij zweet wel redelijk hard met zijn berenvachtje dus als ik hem op pension zou zetten kan ik hem weer scheren ( nog een voordeel). Het zou ook enkel voor de winter zijn.
Ik heb op die pensionstal bijna twee jaar gestaan en swinters kwamen ze elke dag buiten ( enkel bij echt guur weer).
Zit ik dus enkel nog met zijn vriendinnetje die hem niet kan missen ( zowiezo eerst een oplossing voor haar want alleen is erg), geeft al problemen als ze elkaar nog zien , maar niet bij elkaar kunnen ( hou mijn hart vast voor als ik naar de piste moet)

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:35

heeft allebei z'n voordelen en nadelen he...

Ik heb ook de mogelijkheid om ze s'winters ergens te gaan zetten, maar dat
vind ik eigenlijk verloren geld...
Ze staan goed op de wei. Als paarden dit gewoon zijn in de zomer waarom
dan verhuizen? Paarden zijn niet van suiker gemaakt, die smelten niet zodra
er wat regen valt hoor. Ze kunnen gaan schuilen? toch?
Je paard kiest er zelf voor om buiten of binnen te staan. waarom veranderen?

Het is wel makkelijk om te rijden, en als je echt van plan bent bijna elke dag te rijden
vind ik het beter om idd een tijdje je paard op stal te zetten. Veel leuker voor jou en
je paard! Ook VEEL veiliger!!!

veel succes met de beslissing!
groetjes

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:37

Ik zou zeker voor de stal kiezen, daar heb je de hele winter plezier van.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:39

Als je echt plezier wild hebben zou ik voor de stal gaan.
Want om in de winter je zadel mee te sleuren"" en dan ook nog soms in de regen te rijden is nou niet echt leuk om het zo te noemen. En zo aan jou voor en nadelen te zien is de stal toch echt de beste oplossing en ze komen evengoed nog buiten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:44

friesiszwart schreef:
Zowie zo naar stal, geen discusie over mogelijk.

ik denk het wel Vork
pak de cola en popcorn er maar vast bij Pling

Citaat:
Hoe vaak kom je niet net niet helemaal terug van het rijden en dan moet het paard in de kou blijven staan.

paarden kunnen zichzelf uitstekend warm houden, mits zij niet gehinderd worden door een deken die hun thermostaat verstoort
Als ze voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben, kunnen ze daarmee hun kacheltje opstoken en houden zich zo warm

Daar zijn twee mooie sites over, die nu even platliggen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:59

Ik snap het zweetprobleem nooit zo goed, ik heb een shet die voor de kar loopt en dus ook best kan zweten.
Ik ga optijd stappen in die rit en stap altijd aan de hand zonder kar nog even, laat hem dan rollen in het zand en met wind leg ik even een zweetdeken op, maar hij gaat daarmee dan gewoon naar buiten.
Na een half uur gaat die eraf, tot nu toe nog nooit hoeven gebruiken.

Niet banketstaaf bedoeld maar mijn shet heeft een onwijs dikke vacht, dikker dan menig rijpaard en ik krijg hem goed droog.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:06

ik zou kiezen om hem op de wei te laten staan. dit puur omdat ik er niet voor ben om een paard in een hok van 3x3m te stoppen. hetzelfde als een hamster in een broodtrommel houden dat is ook 'zielig'.Hij heeft een schuilmogelijkheid, dus kan hij zelf kiezen wat hij wil, en geloof me een paard gaat niet buiten staan als hij daar ziek van wordt.(als hij natuurlijk de keus heeft)
je paard bezweten op het land zetten zorgt er echt niet voor dat hij verkouden of ziek wordt, mits je natuurlijk goed uitgestapt hebt en voldoende ruwvoer is om zichzelf warm te houden. De vacht van een paard werkt heeel anders dan de huid van onze mensen.
succes met je beslissing.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:11

Als je paard zelf al weinig gaat schuilen, houd dat in dat die er weinig last van heeft.
In het wild lopen paarden ook kilometers, en iets nat wegzetten in de weide kan geen kwaad zolang die maar schuilen kan!
Ik zou lekker voor de wei kiezen, beter voor je paard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:15

Mijn 5 paarden staan allen 24/7 buiten onder 3 lagen waterdichte dekens. Ik train intensief. Ik kan ze zelfs scheren als ik wil... zolang er maar dikke lagen waterdichte dekens opliggen.
Vandaag helaas noodgedwongen de bups op stal moeten zetten vanwege sneeuw x ijzers (klonters onder de hoeven): 1 groot drama. De paarden dachten dat de wereld verging (voor het eerst in jaren een nachtje op stal).
Mijn paarden vinden op stal staan het aller verschrikkelijkste wat er is en zouden er uit eigen beweging nooit voor kiezen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:16

Ik zou voor stal kiezen omdat daar het gemak is van de bak etc. MITS
hij overdag wel in de koppel op het land staat met veel ruimte en gras.
Als naar buiten in een paddock zou zijn of de rijbak dan zou het voor mij 24/7 op land worden ( met beschutting)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:18

Nou, ik zou totaal niet twijfelen, hoor. Ik verkies zeer zeker een wei boven een stal voor mijn paard. Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:19

volgens mij is de keuze niet of stal of weide maar alleen weide of stal en naar buiten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:20

Nou, voor de duidelijkheid dan: Voor mijn paard kies ik dan weidegang 24/7.
Met opstallen en alleen overdag buiten doe ik hem gewoon geen plezier. Knipoog
Misschien wel als hij 30 jaar is, maar dat duurt nog ruim 25 jaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:45

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:53

Interessant artikel, Ara. Knipoog

Overigens zie ik ook niet in waarom mijn weiland me meer verplichtingen geeft dan een pensionstal, zoals iemand aangaf. Ik kan natuurlijk niet voor iedereen met 24/7 buitenpaarden spreken Knipoog , maar in mijn persoonlijke situatie krijgt mijn buitenpaard 2x per dag ruwvoer van mijn 'pensioneigenaren' 's winters en ik hoef geen stal uit te mesten of me druk te maken als ik eens een dagje geen tijd heb om met mijn paard te werken. Haha!
Overigens ga ik wel elke dag naar mijn paard, hoor, want ik kan eigenlijk geen dag zonder hem. Lachen

Ik zie juist dat de mensen met de paarden die nu bij ons binnen staan, een stuk meer werk hebben deze tijd van het jaar. Ik pas mijn training gewoon aan op de weersomstandigheden en voer zelf alleen nog wat extra's bij in periodes dat mijn paard meer nodig heeft dan alleen ruwvoer.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:04

Ook hier een keuze voor 24-7 buiten, zoals mijn beestjes nu ook staan.
Hier is het wél extra werk... 2x per dag poep scheppen, water pompen met een ouderwetse handpomp, geen licht dus zorgen dat je voor het donker bent en anders met een lampje rondhangen en 2x per dag voeren. Al met al een hele baan erbij, maar ik zou voor geen goud willen ruilen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:09

Rosita, ja, jij hebt wat dat betreft meer werk Ja . Bij ons heeft poep scheppen weinig zin, dat is al een hele dagtaak op zich (als je niet langer bezig bent), beetje te groot stuk land. Knipoog

Overigens ga ik gerust in het donker het land in (je weet hoe ver ik moet lopen). Dan roep ik mijn paard en komt 'ie gelukkig uit zichzelf al naar me toe gerend. Lachen
Heel makkelijk, want anders is het zoeken in een hooiberg daar in het donker op zo'n enorm stuk met ook nog eens bomen, struiken en watertjes. Haha!
Met deze sneeuw is er wel weer veel meer te zien in de duisternis. De wereld is dan toch wat lichter, ook al is er nergens een lampie. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 23-11-08 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:12

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat de ts het vervelend zou vinden in het donker over de weg te moeten, daar zou ik ook niet blij van worden

Het weiland in in het donker doe ik ook wel...
Alleen het probleem is als ik een emmer onder de handwaterpomp moet zetten Tong uitsteken of het zeil weer netjes dicht moet knopen waar het hooi onder ligt, maar goed... alles is op te lossen en nogmaals... Ik zou voor geen goud willen ruilen !

Bij jullie is idd de poep al weg tegen de tijd dat ze daar gaan grazen Knipoog
Ik heb nu ook ruim land eindelijk, maar net niet groot genoeg om alles te kunnen laten liggen ..
(leuk trouwens dat je nh mensjes mag zoeken van Marjan!)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:15

Hahahaha, ja, bij dat soort klusjes is een lampje wel handig. Knipoog
En als het volle maan is, zie je het dan wel? Haha!

Nee, ik zou ook voor geen goud op zo'n standaard pensionstal willen staan. Ieder zijn meug, hoor, en gelukkig dat niet heel de wereld bij ons kan staan, want dan zou het mij te druk worden. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 23:28

Ja Roos, kan me ook best voorstellen dat niet iedereen blij wordt van het donker, hoor. Knipoog
Overigens zou ik zelf wel liever poep ruimen (alleen al voor het idee), maar het is gewoon niet te doen bij ons.... Ach, weer een zware klus minder. Haha!

(Ja, de kudde mag wat groter worden, eindelijk!!! Go jij! Go jij! )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:37

persoonlijk zou ik de weide kiezen
gewoon zorgen dat je paard op adem is en niet meer warm
eventueel eventjes een wollen weetdeken op
rollen in het zand en gaan
zolang ze genoeg hooi hebben en een gezonde vacht gaat het 9 van de 10 keer meer dna prima

eventueel bij dunne/slechte vacht , of bijvoorbeeld geschoren dier
goed ademende waterdichte deken op