Pony uit de wei halen in het donker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_iza_

Pony uit de wei halen in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 11:28

Mijn leasepony staat de hele dag in de wei met andere paarden en ponys. Nou kan ik omdat ik fulltime werk er alleen 's avonds naartoe. Kan ik haar dan nog, met een zaklamp of zo, uit de wei halen? Of hebben jullie andere tips? Of is dat vrij kansloos?

Wellicht een beetje domme vraag, maar ik heb hier geen enkele ervaring mee.

eureka

Re: Pony uit de wei halen in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:00

zijn er helemaal geen lampen aanwezig dan??

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:02

Je paard leren dat ie naar het hek komt? Lachen
Als ik die van ons roep komen ze in galop terug naar binnen..

Verder kun je het best proberen met een zaklamp, maar of de paarden dat leuk gaan vinden?! Ik zou zeggen probeer het gewoon..

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:02

Dat is helemaal geen probleem hoor. Het is alleen even goed zoeken totdat je ogen aan het donker gewend zijn. De witte aftekeningen zie je meestal het eerste.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:03

Bij mijn paard hebben we ook geen licht op de weide,
dus zie ook niks..

Maar zodra ik het licht aandoe op stal & de paarden dat zien,
dan komen ze gelukkig zelf al de wei af..
Via de wei kunnen ze zo de paddock/stallen inlopen!

Misschien dat jou verzorgpony dat ook kan/doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:03

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-23 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:06

Ik moet ook mijn paard halen in het donker en nog een min puntje hij staat midden in het bos Lachen.
Wat mij het beste bevalt is geen lamp meenemen je ziet namelijk veel beter. Je ogen wennen aan het licht, maar dan lijkt het donker nog donkerder (snap je het nog Lachen).
Wat ook een nadeel van een lamp paarden houden er helemaal niet van. Ze gaan vaak daarvan op de loop. Nog een tip als je de wei in gaat roep je paard eerst even. Ik heb namelijk een keer meegemaakt dat ik niets zei, en dat de paarden zich rot schrokken en ik helemaal naar het eind van het land mocht lopen om mijn paard te vangen.... zucht Lachen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:10

Mijne staan ook in het donker buiten, want wanneer ik ze binnen zet na mijn werk is het gewoon al laat, maar het is geen enkel probleem. Wanneer het écht té donker is heb ik een zaklamp bij me, maar daar moeten we inderdaad wel aan wennen.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 12:15

Ik ga het gewoon proberen in het donker. We zien wel of het lukt.

Ik wil haar inderdaad proberen aan te leren om naar het hek te komen, maar totdat dat lukt, moet ik het toch op een andere manier proberen

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:15

Zaklamp is denk ik geen enkel probleem, mijn jaarling kreeg 2 x daags anti-biotica en dan was het vaker ook savonds donker. Met 4 jaarlingen op de wei liep ik ook gewoon met zaklamp de wei op ( moest door andere weien heen en dan is het makkelijk met poorten open maken dat je licht hebt Knipoog ) deze vonden het absoluut niet eng dat licht. Het is het proberen waard dus? Moet zeggen dat ik ook vaker zonder lamp ben gegaan maar voor mij was dat niet zo'n succes, paarden vond ik wel maar lag wel vaker bijna op me gezicht.
Inderdaad roep ik wel altijd even als ik kom, ze kennen me wel en meestal komen ze dan toch even kijken.

eureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:12

dan zou ik het gewoon proberen en indd leren om naar het hek toe te komen tot die tijd kijken of die de zaklamp eng vind..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:14

Ik heb onze groep in het pikkedonker van het land gehaald, ze komen als je roept en fluit. Je ogen wennen snel genoeg, en ook wij hebben geen licht op dat gedeelte van het land, wij hebben het zonder zaklamp gedaan en de paarden leken er totaal geen moeite mee te hebben.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:18

eureka schreef:
zijn er helemaal geen lampen aanwezig dan??

Bij de wei zijn geen lampen in de buurt, de buitenbak is wel verlicht maar de wei is daar nog wel een stukje vandaan. Maar misschien dat het toch wel iets scheelt.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:25

Dat moet ik ook altijd Ja Maar dan 3 paarden Tong uitsteken en ik moet ook een stuk door het (pikkedonkere) bos lopen met 3 paarden dus.
Ik zit dan op Guus en heb vita vast, en coran loopt altijd gewoon los mee.
Het is altijd een beetje een gedoe bij het sluisje, vooral omdat de shetlanders ook mee willen Tong uitsteken maar als je eenmaal buiten de wei bent gaat het wel.
Ik neem altijd een hele grote zaklamp mee, niet voor het licht, want je kan beter je ogen aan het donker laten wennen Knipoog maar voor de zekerheid dat ik iemand bewusteloos kan meppen mocht iemand mij aanvallen Knipoog
En ik neem ook altijd de hond mee. Die hebben 'enge' dingen toch wat sneller door dan wij.

Het is dus best te doen hoor Lachen duurt misschien wat langer dan ander, maar als je paard(en) het eenmaal gewend zijn, gaat het prima!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:28

Ik zette altijd mijn auto zo neer, dat de lampen in de wei schenen.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:32

ik probeer ze voor het donker binnen te halen.als dat niet lukt staan ze gelukkig al voor het hek te wachten.ik heb zo wie zo lichtjes bij me want ik moet een stuk over de weg waar veel verkeer is.

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:33

Brainless schreef:
Ik zette altijd mijn auto zo neer, dat de lampen in de wei schenen.

Op zich handig, maar bij mij gaat dat niet. Ik kan namelijk niet met de auto bij de wei komen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:12

yarrah schreef:
Ik moet ook mijn paard halen in het donker en nog een min puntje hij staat midden in het bos Lachen.
Wat mij het beste bevalt is geen lamp meenemen je ziet namelijk veel beter. Je ogen wennen aan het licht, maar dan lijkt het donker nog donkerder (snap je het nog Lachen).
Wat ook een nadeel van een lamp paarden houden er helemaal niet van. Ze gaan vaak daarvan op de loop. Nog een tip als je de wei in gaat roep je paard eerst even. Ik heb namelijk een keer meegemaakt dat ik niets zei, en dat de paarden zich rot schrokken en ik helemaal naar het eind van het land mocht lopen om mijn paard te vangen.... zucht Lachen.

Ik haalde mijn pony ook gewoon in het donker hoor Ja. De pony's konden echter kiezen tussen 2 stukken land, dus voor mij was het altijd gokken op welk deel ze liepen (en ja, dat ging weleens mis). Je ziet ze snel genoeg hoor, helemaal als er één zijn/haar hoofd omhoog steekt Ja (die van mij heeft ook veel witte aftekeningen). Ik ben ze overigens weleens helemaal straal voorbij gelopen in het donker Tong uitsteken. Ze stonden helemaal vooraan en ik liep helemaal naar achteren te blubberen (was zeker zo'n 10 min onderweg en toen nog terug Tong uitsteken)

Ik had ook eens de genieuze ingeving met een bakje eten het land in te gaan, onder het mom van: dan komen ze wel Ja. Mijn pony was toch de baas, dus die zou zeker komen Ja. Maarja... in het donker is alles vreemd, dus ging heel de kudde op hol van mijn gerammel met eten in de voerschep Bloos ... zucht Lachen.