Klophengst als weidegenoot bij merrie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

Klophengst als weidegenoot bij merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:23

hallo

mijn paard staat momenteel alleen en ik ben op zoek naar een shetlandertje als weidegenootje.

nu kan ik van een kennis een (gratis) shetlander hengstje overnemen van 7 maanden,ik mag hem op proef nemen om te zien of het klikt,vind het echt een heel reg leuk beest maar er zit wel 1 nadeel aan,hij zei namelijk dat het paardje onvruchtbaar is,nu dacht ik aan een klophengst,maar misschien is er een andere reden waarom hij onvruchtbaar zou zijn,lijkt me alleen erg moeilijk vast te stellen op deze leeftijd.

mijn paard is een merrie,en ze zouden dus samen komen te staan.

zouden jullie hieraan beginnen?als het wel een klophengst is dan is een operatie/castratie ook erg duur en risicovol.

castreren zou ik sowieso doen vanwege de op hol geslagen hormonen,maar volgens mij kan ook een klophengst vruchtbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-11-08 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

just_kiki

Re: klophengstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:26

zijn z'n ballen al ingezakt?
vind het wel raar dat tie dat zegt want veulen van 7 maanden zijn vaak nog niet eens vruchtbaar. volgens mij komt dat pas vanaf een jaar/anderhalf ( excuse me if i'm wrong) tuurlijk zijn vaak paarden ook sneller. mijn hengstje had met 3 maanden er al 1 bal uit. deze is na een maand ook weer terug gegaan in de buik Lachen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:26

nou, als hij echt onvruchtbaar is zou ik dat niet als een nadeel zien...
maar als ik jou was zou ik eerst even advies van een dierenarts vragen. Klophengsten zijn volgens mij niet altijd onvruchtbaar...

succes ermee!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:37

Een klophengst is een hengst waarvan een of meerdere ballen niet ingedaald zijn. Deze bevinden zich in de liesstreek of in de buik. Waar het een stuk warmer is. Dit kan een negatief effect hebben op de vruchtbaarheid. Maar door de hogere temperatuur komen er wèl meer hormonen vrij. Een klophengst kan zich, ondanks een verminderde vruchtbaarheid, dus als een hengst in het kwadraat gaan gedragen! En een verminderde vruchtbaarheid is iets anders dan onvruchtbaarheid.
Al met al goede redenen om geen klophengst bij je merrie te zetten lijkt me. Gezien zijn leeftijd zou het misschien nog net aan kunnen, maar als ik jou was zou ik hem laten castreren. Klophengstcastraties zijn duurder (tussen de 500 en 750 euro, ruwe schatting) en risicovoller dan een gewone castratie.

Anoniem

Re: Klophengst als weidegenoot bij merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:01

TAO --> VSW.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:03

Zou het kunnen zijn dat hij gewoon bedoeld dat hij NOG onvruchtbaar is?

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 18:20

fjordnina schreef:
Zou het kunnen zijn dat hij gewoon bedoeld dat hij NOG onvruchtbaar is?

nee hij zei echt dat dit een onvruchtbare hengst is,vroeg hem al of hij daarmee een klophengst bedoelde en toen zei hij wel ja,maar erg overtuigend was dat ook niet,zal nog wel is goed informeren bij hem,maar als het echt een klophengst is denk ik dat het toch lastig word.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:50

ballen kunnen tot 2 jaar indalen dus hoe kan hij dat weten?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:58

Ik denk dat die je een oor aan wil naaien en blij is als hij ervan af is, dat idee krijg ik.
Shetlanders zijn over het algemeen niet duur en zeker de hengstjes krijg je voor een habbekrats, 50 euro ofzo.
Maar ik zie zo vaak dat er shetlanders gekocht worden voor bij een rijpaard, maar hou er rekening mee dat een shet vaak te snel dik wordt.
Ik zie dit bij veel mensen die hun paard aan huis hebben staan en een shet als gezelschap hebben.
En dan moeten ze weer appart gezet worden want de shet eet harder dan het grote paard en kun je in no time rollen.
Dus denk daar ook even aan.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:30

Ik zou nooit een klophengst (even gesteld dat het om een echte klophengst gaat, want met 7 maanden is het niet echt wonderlijk dat er nog niets is ingedaald) bij mijn merrie zetten. Buiten de ieniemienie-kans op vruchtbaarheid geeft het over het algemeen veel onrust. Beestje zal zich gewoon hengst voelen en willen dekken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:01

Ecudes schreef:
Ik zou nooit een klophengst (even gesteld dat het om een echte klophengst gaat, want met 7 maanden is het niet echt wonderlijk dat er nog niets is ingedaald) bij mijn merrie zetten. Buiten de ieniemienie-kans op vruchtbaarheid geeft het over het algemeen veel onrust. Beestje zal zich gewoon hengst voelen en willen dekken.

vaak zijn ze zelfs nog meer gefrustreerd dan een gewone hengst.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:09

ik heb een hengst gehad, die was tot zijn 3 en half een klophengst, daarna had hij beide balletjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:44

Hengstjes zijn vanaf 7 maanden geslachtsrijp óók als het een klophengst is.
En sommige merries zijn ware kunstenaars als ze zich willen laten dekken, al moeten ze erbij gaan liggen.

Er is via een bloedtest te achterhalen of een hengst nog vruchtbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:59

Klophengsten zijn duurder om te castreren, het moet in de kliniek onder narcose (reken maar uit, komt vast wel op 400 euro)
Bij shetlanders is de operatie duurder dan het beestje zelf. Gewoon castreren kost ook al snel 150 euro, als het dus geen klophengst is. Dat moet je dus bij de aankoopprijs optellen, of als je hem gratis hebt, dan krijg je er dus ook gratis een heleboel kosten bij.

Maar als hij nog maar 7 maanden is kan je nog niet zeggen of hij klophengst is. Dat weet je pas als beide ballen wel of niet ingedaald zijn vanaf 1,5 jaar. En ja, ze zijn wel vruchtbaar en vertonen hengstengedrag, dus je kan ze niet samen weiden met een merrie.
Dit is gewoon een domme smoes om van het dier af te komen. Fok ze dan niet zou ik tegen die eigenaar zeggen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:56

Ik zou toch echt even kijken of je niet een andere oplossing weet te vinden. Ik heb hier 3 paarden staan waar mensen afstand van deden tegen een habbekrats omdat ze er zelf niet meer voor konden zorgen. Ik heb er echt superpaardjes aan over gehouden. Daar heb je volgens mij meer aan dan al deze onzekerheden op je nek te gaan halen.