Bomen in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Bomen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 19:17

Hey,

wij willen graag boompjes in/langs de wei planten. Nou weten we niet of we de boompjes in de wei moeten zetten of buiten de wei (en paaltjes dan naar binnen opschuiven)? Buiten de wei betekent in de zomer regelmatig rond de wei lopen met de bosmaaier.
Maar binnen de wei, gaan paarden en schapen dan niet eten van de schors en is dit niet schadelijk voor paard/schaap en boom?

Zijn er bepaalde bomen die jullie kunnen aanraden? Of afraden (bv. giftig)?

virgin_lady

Re: Bomen in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:20

Hier stonden er eerst in de wei. Maar die waren nog niet echt heel groot/dik En daar zijn ze ook aan het bijten geweest en die boom is helemaal gesloopt Huilen van het lachen
Er staat er ook 1 naast de wei en daar zitten ze soms over de draden heen aan.
Maar geloof dat wilgen goed was. en eiken slecht

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:20

Wij hebben wilgen naast de bak staan, vroeger ook in de bak, maar die hebben het niet lang overleefd. Onze paarden hebben daar zodanig aan geknaagd dat die 3 bomen gewoon dood waren en nu omgezaagd zijn. Van de bomen buiten de bak wordt regelmatig ook nog een enorme tak van 20 centimeter breedte en 3 meter lengte naar beneden getrokken om door de peerden opgegeten te worden. Wilgen zijn super bomen, niet giftig, maar geen aanrader voor paarden die wel eens aan een boompje knagen Clown

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:21

Wil je de boompje's ook afschermen die in de wei komen?
Wilg is'n goeie en gezonde boom soort die bij mij over de sloot heen groeit zo de wei in waar ze zeeeer vakkundig afgeknabbelt worden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:47

Alle bomen die je in de wei plant zal je moeten afschermen. Anders blijf je nieuwe planten. Wat je in elk geval veilig kan aanplanten : wilg, berk, hazelaar, vlier, meidoorn (laatste 2 zijn weliswaar struiken, maar ze willen aardig groot/hoog worden als ze de kans krijgen.) Al deze groeien relatief snel, dus je hebt binnen een paar jaar een boom die goed schaduw/beschutting geeft.
Wilg en hazelaar groeien vaak heel makkelijk uit als je een vers gesnoeide tak in de grond steekt. Meidoorn en vlier misschien (weet ik niet zeker) en of dit bij berken lukt weet ik niet. Maar als je dus ergens een paar gezonde bomen mag snoeien (neem dan de waterloten, dat zijn die takken die recht omhoog schieten) kom je gratis aan wat uit probeer materiaal.
Op de vlier na lusten vrijwel alle paarden deze bomen, dus als die groot genoeg zijn kan je ze snoeien om de paarden van wat extra ruwvoer/bezigheidstherapie te voorzien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 19:51

Wij hebben ze langs de wei staan. Wel fijn, want nu blijven de bomen heel. Ze snoepen wel van laag hangende takken, maar dit kan niet veel kwaad, de bomen leven iig nog steeds.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:08

in de wei kan best, maar dan zou ik er een vierkantje stroomdraad omheen zetten voor de paarden zodat hun er niet aan kunnen komen.
later kun je dat vierkantje vervangen door alleen gaas en de stam. zo kunnen ze paarden de boom tenminste niet helemaal strippen Clown de schapen zullen er weinig aan komen denk ik...

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:53

Mijn paarden hebben een tijdje bij ons in de pruimen en kersenbongerd gelopen. Het ging heel goed, maar sinds kort zijn mijn 2 kleine welshjes aan het knabbelen geslagen, niet echt fijn, er zijn al zeker 4 bomen totaal gesloopt.
Weet iemand of dit schadelijk is voor paarden (fruitbomenhout)? Wij dachten er over na om noten of kastanjebomen te poten omdat deze veel schaduw geven en insectwerend zijn. Ik ben benieuwd of iemand weet of deze bomen giftig zijn.

Evie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:10

Als je ze in de weide wilt zal ik er eerst een hekje omheen doen zodat de paarden er niet bij kunnen, gaan ze ook niet ervan eten en niet schuren eraan.
Dan hou je geen boompje over Knipoog

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:32

In mijn (gehuurde) wei heb ik 11 lindebomen staan. Om eten / tanden schrapen te voorkomen heb ik er worteldoek omheen gehangen en vastgeniet. Het ziet er niet echt mooi uit, bomen met een regenjas Haha! , maar paaltjes met schrikdraad vond ik geen optie ivm stoomlevering. Hoop dat het goed blijft zitten met een flinke wind.
Wel heb ik mijn pony een flinke berkentak met schors gegeven zodat ze toch haar gang kan gaan. Daar knabbelt ze dus ook geregeld aan.

Bedenk wel dat je met boompjes ook met het "probleem" van de bladeren zit. Ik heb me ROT zitten harken de laatste week....... is toch echt nodig, want anders verstikt je gras onder dat bladerendek.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:52

Persoonlijk zou ik (knot) wilgen nemen, en die kangs het water zetten en het draadje wat opschuiven

Een paar keer goed knotten,e n dan kan je na een paar jaar elke winter lekker een wilgentak in de paddock/stal geven

bobby33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:25

ik zou gewoon bomen zetten hoor , ik weet alleen niet welke
het is natuurlijk wel lekker voor je paard als hij schaduw heeft .