vlasstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

vlasstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:43

Ik heb mijn pony op zaagsel staan. Nu is de stal steeds zo nat dat ik erover heen 1 vlaszak heb gedaan. Nu is hij na een paar dagen alweer heel nat. Moet ik er meer vlas in doen?.

Heb aantal jaar geleden ook vlas gehad, toen ging het eigenlijk wel heel goed. Maar nu is hij echt heel nat. Misschien komt het ook nog van het gras dat het zo nat is?.

Mirjam

omaas

Re: vlasstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:25

Ik denk toch dat je eerst de stal leeg moet halen. Het vlas absorbeerd nu ook nog het natte houtmot.En de structuur van mot is groffer, dus het blijft ok niet liggen.
Gooi een baal of 3 a4 er in, en nu niet meer er in porren. Alleen de mestballen en het erg natte vlas ter plaatse weghalen. Wel weer optijd nieuw vlas erbij doen. In het begin lijkt het alsof je hel veel aan het geruiken bent, maar dat is een investering in de toekomst. Als de balans in de stal er is, is het resultaat minder werk en vlas ( en minder geurtjes).
Succes.

Solange221

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:56

Hoe vaak mest je em helemaal uit??? Toch zeker wel 1 keer per week? Als je em leeg hebt, dan 1 pak zaagsel erin, dan doe ik een plakje stro erover.. Bijv. om de dag of om de twee dagen een beetje wat drollen / nat eruit halen en een half pakje zaagzel erover, dan houdt je best een goede structuur.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:24

Je moet vlas en zaagsel ook niet met elkaar mengen.
Krullen moet je leeghalen en vlas niet, dus als je het goed wilt doen alle krullen eruit en dan afhamkelijk van de groote van je stal een aantal vlas pakken erin.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 10:12

Ik mest hem elke dag uit. Zelfs 2 keer, savonds haal ik ook de drollen er nog uit.

De bodem is van zaagsel dus dacht als ik er nou vlas over doe kan ik zo weer verder. Moet hem dus eigenlijk helemaal leeg halen. En dan alleen de drollen eruit. Dat wordt zweten om de bodem eruit te halen Haha! .

Mirjam

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 10:13

pre schreef:
Je moet vlas en zaagsel ook niet met elkaar mengen.
Krullen moet je leeghalen en vlas niet, dus als je het goed wilt doen alle krullen eruit en dan afhamkelijk van de groote van je stal een aantal vlas pakken erin.

Krullen haalde ik ook nooit leeg. Mijn bodem is van zaagsel. 1 keer in de week haalde ik een gedeelte pies weg en deed ik er een nieuwe pak in.

Mirjam

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:19

Inderdaad, met zaagsel werkte ik net zo als met vlas, het voordeel van vlas is dat het beter absorbeert dan vlas en dus duurzamer is. Ik haal elke dag de ballen eruit en zodra ik er wat nat door heen zie komen haal ik daar een gedeelte nattigheid eruit en strooi er een nieuw pak over. Ik ga dus niet graven en zoeken naar een natte plek, maar wacht tot ik het zie. Dan pas verwijder ik een natte plek. Ik verbruik op het moment 4 pakken in de maand en hij staat alleen 's nachts binnen.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:22

Mijn stal is ongeveer denk ik 3 bij 3. Met hoeveel zakken kan ik dan het beste beginnen.

Ga hem morgen leeghalen en opnieuw beginnen.

Mirjam

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 07:35

Ik zou beginnen met 3 a 4 zakken, 4 is beter heb ik ook gedaan de laatste keer.
Ik weet niet wat voor vlas je haalt maar als je een merk hebt staat op de achterkant meestal ook hoe en wat je wel en niet moet doen, en anders even vragen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 07:54

mijn paard heeft altijd op hout krullen gestaan,en ben 3 weken geleden om gegaan naar vlas,en ik moet toch even zeggen dat het super bevalt,ik haal ook elke dag de drollen eruit,met een riek met heel veel tanden,en zeef zo het vlas er door heen,en de drollen blijven op de riek liggen,ik heb de eerste keer 2 pakken vlas er in gedaan en dat was genoeg,1 week later er weer een pak bij gedaan,en ze staan ruim in het vlas,ik heb nu in die 3 weken maar 1 keer het nat weggehaald,ze staan echt super droog,ik blijf van de onderlaag af,het nat komt er niet eens doorheen,en ook stinkt de stal niet,met krullen moest er iedere week een heel pak bij,en stonden ze lang niet zo droog als nu,mijn paard staat overdags wel de hele dag buiten,misschien dat dat ook scheelt in het verbruik ervan. ik blijf voorlopig met vlas werken,echt super,had het veel eerder moeten weten haha

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:02

mijn paard is een smeerpoets,staat alleen snachts binnen,ben begonnen met 4 pakken vlas en om het een beetje knap te houden moet ik er iedere week 2 pakken bij gooien.

ik probeer dagelijks alle drollen eruit te vissen,maar ze is zo bezig op stal dat ze de drollen er helemaal doorheen loopt en aanstampt,alles is dus 1 brei van drol plas en vlas,en het is heel moeilijk om dat schoon te houden.

heeft iemand tips wat ik kan doen?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:26

@amazone77, 2 pakken om te beginnen is een stal van 3x3 echt veel te weinig.
Je moet er een flinke laag in leggen zodat de urine naar de bodem zakt, maar goed als het voor jou werkt.

@oelewapper, van wat voor merk is jou vlas?
Ik zie en hoor dit heel vaak, ik had voorheen ook steeds zo'/n zooi in de stal en had toen merkloze vlas.
Tegenwoordig heb ik vlas van ecoflax en heb ik als die problemen niet meer.
De mensen om mij heen die hetzelfd hadden heb ik toen ook geadviseerd om over te stappen op ecoflax en nu zijn bij de meeste ook hun problemen opgelost.
Verder is ecoflax net zo duur als die merkloze troep in de meeste gevallen.
Maar als je al andere vlas hebt geld dit natuurlijk niet.

eureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:21

ook hier gaan we over op vlas nu staan we op koolzaadstro lees hier nu dat vlas veel beter absorbeert das dan weer fijn om te lezen dus eerst een goede bodem kweken en dan bijhouden??

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 12:41

Oke, Ben benieuwd of ze hem wat schoner houdt.

Mirjam

eureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:09

jah ik ook hoor altijd wel weer wennen als je overstapt.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:44

pre schreef:
@amazone77, 2 pakken om te beginnen is een stal van 3x3 echt veel te weinig.
Je moet er een flinke laag in leggen zodat de urine naar de bodem zakt, maar goed als het voor jou werkt.

@oelewapper, van wat voor merk is jou vlas?
Ik zie en hoor dit heel vaak, ik had voorheen ook steeds zo'/n zooi in de stal en had toen merkloze vlas.
Tegenwoordig heb ik vlas van ecoflax en heb ik als die problemen niet meer.
De mensen om mij heen die hetzelfd hadden heb ik toen ook geadviseerd om over te stappen op ecoflax en nu zijn bij de meeste ook hun problemen opgelost.
Verder is ecoflax net zo duur als die merkloze troep in de meeste gevallen.
Maar als je al andere vlas hebt geld dit natuurlijk niet.

mijn stal is ruim 3 x 3 en had echt aan twee pakken een hele volle stal,die van mij zijn heel schoon op stal (gelukkig) halen niks overhoop en doen alles netjes achterin de stal,ze staan overdags de hele dag buiten,dat zal ook vast schelen,de bodem zit er al goed in en blijf er van af,moest in het begin wel erg wennen ik was er echt 1 van hop alles eruit haha maar laat de bodem voor wat hij is.ze staan nu ruim in het vlas. denk dat het prima zal gaan zo.
ik weet niet wat voor merk vlas ik heb,maar het is prima spul,stoft niet,en het word ook niet bruin.en ze eten er gelukkig ook niet van.

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 17:27

heb er 3 zakken in gedaan. Ga zo weer even heen en dan haal ik de drollen er weer uit. Ze staat overdag buiten.

Mirjam