extra verzorging voor ouder paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amarilla

extra verzorging voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:46

Mijn merrie van 25 begint wel echt bejaard gedrag te vertonen. Ze is goed gezond, maar reageert steeds langzamer (dement?)
Kan ik haar iets geven, zoals extra vitamine of kruidenmix om een beetje minder duf te worden? Ze loopt de hele dag buiten in de weide en gaat 's nachts op stal. Ik rijd niet meer op haar vanwege lichte dampigheid.

_Pilipa_

Re: extra verzorging voor ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:18

Ijzersuplementen werken altijd erg goed, extra vitamines, aangepast voer voor de
ouderen onder ons Haha! vers fruit doet ook wonderen!!!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:19

Total Supply van Pavo is speciaal voor oude of zieke paarden. En verder kan een checkup van een DA natuurlijk ook nooit kwaad. Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:20

Is er geen mogelijkheid om haar dag en nacht buiten te hebben, zeker met luchtwegproblemen is dat wel belangrijk om haar langer gezond te houden. Ook voorkomt dat strammigheid omdat ze meer kunnen wandelen wanneer ze de noodzaak daartoe voelen.
Seniorenvoer kan ook wel helpen om ze goed bij te houden.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:23

BrittKitt schreef:
Is er geen mogelijkheid om haar dag en nacht buiten te hebben, zeker met luchtwegproblemen is dat wel belangrijk om haar langer gezond te houden. Ook voorkomt dat strammigheid omdat ze meer kunnen wandelen wanneer ze de noodzaak daartoe voelen.
Seniorenvoer kan ook wel helpen om ze goed bij te houden.

Voor mijn pony van 30 jaar gaat dat weer niet op.
Die wil maar al te graag naar binnen met koud en/of guur weer.
Die word juist stram als ze heel de dag in de kou staat.

Mijn pony krijgt allleen vitamine E met selenium maar dat is op advies van de DA.
Laatst bijgewerkt door mariekie op 07-11-08 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:24

Ik bedoel dag en nacht buiten dan overigens wel met een schuilstal natuurlijk. Kou is funest voor elk paard, zeker voor oudjes.

Maar wanneer je ruim 12 uur verplicht stil moet staan kan ik me voorstellen dat je daar erg stijf van wordt, zeker naarmate de leeftijd vordert.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:36

Op advies van pavo geef ik mijn merrie van 24:
podo grow en energy boost, daarbij bietenpulp en zemelen maak er een lekkere pap van en uiteraard onbeperkt hooi.
Overdag staat ze buiten en s nachts in een buitenstal, lekker fris maar wel droog.

Is het gebit van je paard wel oke?

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 18:19

Ze staat in een hele grote box met het bovendeurtje open, daarbij is ze erg gehecht aan haar zoon (volwassen kerel,8 jaar, woont nog bij zijn moeder) waar ze 's avonds naast staat op stal. Dus buiten zetten vindt ze niks. Stijfheid valt mee, ze trekt nog steeds haar quarter sprintjes naar de weide! Maar ik bedoel meer een soort geestelijke aftakeling..

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:48

Misschien zou je haar wat licht werk kunnen laten doen, of eens een stapritje buiten om haar wat afwisseling te bieden?

riannevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 08:23

geef je paard meer fruit;)
en ijzersuplementen werkt meestal ook wel bij wat oudere paarden
groetjes(L)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:47

Misschien wat bloed af laten nemen, dan kan je kijken of alle organen nog doen wat ze behoren te doen en indien nodig wat ondersteunen?

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 23:29

Ik denk idd toch misschien wat afleiding..stukje wandelen of een stapritje...als ze ineens niks meer te doen hebben zie je sommige paardjes wegkwijnen. Ik heb een merrie van 19 die nog erg voorwaarts is maar ik rij haar maar 2 of hooguit 3x per week lekker in het bos en daarnaast wandel ik met haar en zit vaak 1 van de kids erop..

Bloed laten trekken ivm een sluimerende nierafwijking is idd ook misschien een optie..zeker bij een paard op leeftijd!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:20

idd meer afleiding, mijn pony van 28 wil ook echt niet stilstaan, zelfs als ik haar als handpaardje mee neem voelt ze zich niet "volwaardig" ze moet en zou gewoon een rondje mee gaan als rijpony....tja her wish is my command...

oh en mijn pony is erg opgeknapt nadat ik haar geschoren heb, op de een of andere manier was dat ook echt een last voor haar, nu gaat ze weer bokkend en stierend door de bak...

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:02

Bloed prikken vind ik een goed idee, ik zal haar een winter-beurt laten geven door de DA, en ook even de tandjes laten checken.