losloopbak blijft erg nat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

losloopbak blijft erg nat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:08

Zoals de titel al zegt, er blijft momenteel water in de losloopbak staan. Deze bak is ongeveer een jaar of 7 met drainage aangelegd. Ook door de wei loopt drainage en deze is na een paar dagen droog weer goed droog. Voorheen was de bak dat ook, maar nu blijven er steeds 2 à 3 plassen water een langere tijd er in liggen. Mijn 2 paarden lopen 's winters overdag gewoon los in die bak en wil deze dus eigenlijk zo droog mogelijk hebben. Mijn vermoeden is dat nu de drainage buizen in de bak verstopt zijn door het zand, heeft iemand een idee hoe je dit makkelijk zou kunnen verhelpen zodat de drainage weer goed door kan lopen?

ooklis

Re: losloopbak blijft erg nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:09

dan moet je het na kijken wand als het blijf ligen word je grond slecht en dat is niej fijn

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:46

je woont een beetje ver weg anders zou ik mijn vriendje even sturen, die heeft daar verstand van. Probeer een goede loonwerker in de buurt langs te laten komen en laat hem de bak even nakijken. Het kan zijn dat de drainage verstopt is, dat het zand niet goed meer is, dat hij losgeschept moet worden. Maar ja kijkt wat lastig door het computerschermpje

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:46

ooklis schreef:
dan moet je het na kijken wand als het blijf ligen word je grond slecht en dat is niej fijn

Dat begrijp ik, maar mijn vraag is dus of dit op een makkelijke manier na te kijken is en hoe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:50

Kun je geen contact op nemen met het bedrijf dat het aangelegd heeft?
Bij ons werden de buizen elke 4 a 5 jaar door "doorgespoeld".

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:57

Brainless schreef:
Kun je geen contact op nemen met het bedrijf dat het aangelegd heeft?
Bij ons werden de buizen elke 4 a 5 jaar door "doorgespoeld".

Het is niet door een bedrijf aangelegd. De oude huurders hebben het zelf aangelegd. De eigenaar van het land weet er verder ook niets vanaf. Ook niet hoe het aangelegd is en waar de buizen liggen.
Zou zo ook geen loonwerker bij ons in de buurt weten die er verstand van heeft. Dus als iemand mij daar nog een tip over kan geven Pling

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:59

kijken waar de buizen zitten (er moet toch ergens een "uitgang" zijn waar het water door verdwijnt) en daar met een veer doorheen of spuiten met evt hogedruk? (maar met spuiten spuitje het dan weer de verkeerde kant op... dus dat is niet slim)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:00

dan moet je eerst weten wat er om de drainagebuizen heen zit

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:06

ma_rie_tje schreef:
kijken waar de buizen zitten (er moet toch ergens een "uitgang" zijn waar het water door verdwijnt) en daar met een veer doorheen of spuiten met evt hogedruk? (maar met spuiten spuitje het dan weer de verkeerde kant op... dus dat is niet slim)

We hadden de uitgang al gevonden en die hebben we met een schrikpaaltje door geprikt. Alleen deze uitgang ligt helemaal aan de andere kant van het weiland en loopt nu weer goed door. Denk daarom dat het echt aan de buizen onder het zand ligt.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 12:00

Dan zou je de buizen moeten laten schoonspuiten.Woon zelf op een boerderij en mijn vader doet om de 3 jaar alle buizen op het land door/schoonspuiten om ervoor te zorgen dat dus alle grond wegspoelt en de buizen goed blijven lopen.Als het een keer veel heeft geregend moet je even kijken of de buis aan de kant van de bak loopt,is dat niet het geval moet je het laten schoonspuiten.Succes