Hallo,
Een half jaar geleden heb ik mijn rijbak om laten spitten, dus zwart onder en wit boven. Ik weet dat je dit volgens veel mensen nooit moet doen, maar het leek me de meest betaalbare optie en in mijn directe omgeving had dit mooie goede resultaten. We hebben ook meteen een sproeiinstallatie aangelegd, omdat het anders veel te droog zou worden. Ik heb dus ook geen drainage. De bak draineert enorm goed, dus wateroverlast geen probleen.
Aan een lange zijde, ligt de bak naast een sloot. Vooral aan die zijde is de bak veel te zwaar en en veel te ongelijk, zelfs al na 1 keer rijden, of tijdens het rijden. Je zakt veel te diep en hij blijft ook ongelijk liggen.
Aan de andere lange zijde is de rijbak een stukje beter. Als ik meer ga sproeien heb ik aan de ene kant veel plassen en aan de slootkant nog steeds een veel te mulle bak. Hij draineert dus te snel/goed aan de slootkant.
Naar mijn idee is de structuur van het zand ook niet goed en veel te fijn. Als je het zand laat opdrogen is het heel erg fijn zand met kleine korrels.
Maar hoe los ik dit nu op? Ik ben geeen voorstander van houtsnippers vezels enz. en wil het het liefst op een betaalbare manier verbeteren.
Mijn idee is de bovenlaag eraf en een groffe laag erop. Maar wat kan ik er het beste op doen en wat gaat dit kosten?
Is het een idee om er leem doorheen te mengen, of slipt het dan dicht?
En zal de bak dan verbeteren, aangezien de onderlaag hetzelfde blijft. Ik hoop zelf dat de onderlaag juist blijft zorgen voor een natuurlijke drainage, zoals nu.
Ik heb al heel wat afgelezen op internet, maar heb nog niet gevonden wat ik zoek, aangezien ik op dit moment een rijbak heb die reeds omgekeert is en ik daar dus mee verder moet.
Ik hoop op veel tips en ervaringen.
Groetjes