rijbak is en blijft probleem?!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emke2001

rijbak is en blijft probleem?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:36

Hallo,
Een half jaar geleden heb ik mijn rijbak om laten spitten, dus zwart onder en wit boven. Ik weet dat je dit volgens veel mensen nooit moet doen, maar het leek me de meest betaalbare optie en in mijn directe omgeving had dit mooie goede resultaten. We hebben ook meteen een sproeiinstallatie aangelegd, omdat het anders veel te droog zou worden. Ik heb dus ook geen drainage. De bak draineert enorm goed, dus wateroverlast geen probleen.
Aan een lange zijde, ligt de bak naast een sloot. Vooral aan die zijde is de bak veel te zwaar en en veel te ongelijk, zelfs al na 1 keer rijden, of tijdens het rijden. Je zakt veel te diep en hij blijft ook ongelijk liggen.
Aan de andere lange zijde is de rijbak een stukje beter. Als ik meer ga sproeien heb ik aan de ene kant veel plassen en aan de slootkant nog steeds een veel te mulle bak. Hij draineert dus te snel/goed aan de slootkant.
Naar mijn idee is de structuur van het zand ook niet goed en veel te fijn. Als je het zand laat opdrogen is het heel erg fijn zand met kleine korrels.

Maar hoe los ik dit nu op? Ik ben geeen voorstander van houtsnippers vezels enz. en wil het het liefst op een betaalbare manier verbeteren.
Mijn idee is de bovenlaag eraf en een groffe laag erop. Maar wat kan ik er het beste op doen en wat gaat dit kosten?
Is het een idee om er leem doorheen te mengen, of slipt het dan dicht?
En zal de bak dan verbeteren, aangezien de onderlaag hetzelfde blijft. Ik hoop zelf dat de onderlaag juist blijft zorgen voor een natuurlijke drainage, zoals nu.
Ik heb al heel wat afgelezen op internet, maar heb nog niet gevonden wat ik zoek, aangezien ik op dit moment een rijbak heb die reeds omgekeert is en ik daar dus mee verder moet.

Ik hoop op veel tips en ervaringen.

Groetjes

lillytjuh

Re: rijbak is en blijft probleem?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:09

Ik denk dat als je de bovenste laag (weet niet hoe diep je bak uitgegraven is) een metertje of wat uit laat graven en op laat vullen met een grotere korrel wit zand en hem goed recht getrokken houdt je voor het grootste deel van je probleem af bent!

Onze bak is geloof ik 6 of zelfs 8 meter diep uitgegraven tot ze aan het grondwater zaten. Daarna is hij opgevuld met zwart zand afgewisseld met dunnere lagen wit zand. Bovenste 2 meter is wit zand met een grove korrel. In de zomer of een droge periode moet je hem wel goed nathouden anders wordt hij te mul. In periodes zoals nu (af en toe een regenbui) is hij echt perfect! Je moet hem alleen wel om de dag rechttrekken eigenlijk anders zou je plassen kunnen krijgen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:12

zou niet afgraven hoor Knipoog
Goed recht laten leggen (of iets op afschot ivm afwateren) en dan eventueel een ander soort zand als toplaag eroverheen. Misschien iets fijner, maar wel hoekig zand aan de kant die zo mul blijft. Of zand waar iets leem doorheen gemengd is. Wij hadden leem door het zand en dan laat het minder goed water door, maar de bak was wel heel stabiel. Nu is de bak gedraineerd en is de toplaag over die drainagesleuven te dun en trappen ze door de leem/zandlaag heen in het drainagezand, dus is hij ook veel instabieler. Ik trek hem nu heel vaak vlak en als het niet beter wordt op termijn, dan ga ik op zoek naar een stabiele zandsoort om mijn bak nog wat extra op te hogen zodat die toplaag op de drainagesleuven wat dikker wordt en steviger wordt. Je hebt speciaal zand geschikt voor paardenbakken (M3c was het formaat dacht ik) en hier wordt ook wel woudzand gebruikt. dat is ook heel stabiel zolang je het vochtig houd en het water wel goed weg kan lopen. Als het te nat wordt, wordt hij soppig als de paarden er wel in blijven lopen, als hij te droog wordt, wordt hij mul. Dus hoe een woudzand bak zich houdt hangt wel af van de ondergrond en of je kunt sproeien.

Kun je die mulle kant niet plaatselijk sproeien? dus alleen daar waar het nodig is?

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 17:09

Plaatselijk sproeien gaat jammer genoeg niet. Is geen doen de sproeiers telkens handmatig te veranderen. Na veel rondvragen toch besloten om er kokosvezel doorheen te gaan doen. Schijnt toch wel geod te werken en is een natuur product.
Ben benieuwd!!

Groeten,

eureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:23

ben ook benieuwd laat je het resultaat zien??

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:26

Ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat met kokosvezel Lachen

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 12:22

Ik ga het deze week halen en dan hoop ik het volgende week te kunnen verwerken.

Mijn weilanden zijn nu enorm nat! Maar mijn rijbak is kurkdroog en dat zonder drainage, dus puur door de doorlatendheid van het zand. Hij lijkt nu best goed, maar zodra je gaat rijden is het meteen weer veel te mul en zwaar.

Nu dus hopen dat de kokos mijn probleem gaat oplossen!!