wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izi

wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 11:35

mijn paard staat op een super leuke pensionstal,waar ik lekker zelf alles kan regelen,nadeel is dat ieder paard zn eigen wei heeft,en de meeste paarden staan nu binnen en mensen willen ze ook niet samen zetten,die van mij staat dus vrijwel dagelijks als enigste buiten,nou ziet ie bij de buren wel paarden lopen maar dat is toch een stukje verderop,hij is dus in 2 weken tijd al 4x de wei uitgesprongen.

nu overweeg ik om een shetlander aan te schaffen,dan kunnen ze samen op de weide,het is wel lastig dat het een klein landje is en dan natuurlijk snel vetrapt gaat worden,maar we willen dan een stuk verharden en schuttingdelen of iets dergelijks plaatsen zodat ze dan kunnen schuilen en samen dag en nacht buiten kunnen blijven.
zo hebben ze dan altijd een plek waar ze ook met de voeten droog kunnen staan.
dat ze de boel stuk lopen is niet erg,in het voorjaar willen we een groot stuk om gaan toveren tot paddock.

ik heb op dit moment een aparte dichte box voor mijn paard,een stuk van mn land af,helaas is er voor de shet geen box beschikbaar,dit betekend dan dus dat of:
-mn paard moet er maar gewoon aan wennen.
-mn paard snachts wel op stal gaat (vind ie toch wel erg fijn) en de shet alleen buiten blijft,
-ze allebei buiten moeten blijven (wel met schutting en verhard gedeelte)
-of ze samen naar binnen gaan en dan samen in 1 stal van 3x3

zouden jullie de gok wagen en er een shet bij nemen?
qua maandelijkse lasten is het niet duurder,moet namelijk wel iets extra's aan stalling betalen,en de shet moet ook eten natuurlijk enzo,maar als ze samen buiten blijven scheelt dat me nogal aan vlas gebruik,mn paard is zo'n viezerik dat ik er wekelijks 2 pakken vlas in moet gooien namelijk.

de dierenartskosten,entingen,hoefsmid etc dan even niet meegerekend nu,maar dat is allemaal prima op te brengen.

Ansel7

Re: wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:49

Dat is een moeilijke keuze. Ik weet niet of je paardje er tegen kan om buiten in een schuilstal te staan... Het is ook afhankelijk van je shet of deze wel alleen kan blijven staan of dat het voldoende klikt om ze samen in een stal te zetten. Het laatste wordt wel wat krapjes, zou mijn laatste keuze zijn.
Het is een overweging waard om eens in de buurt rond te kijken of er geen shetjes buiten staan die je misschien kunt gebruiken voor overdag op de wei. Dat heeft een vriendin van me gedaan. Een paar huizen verder stonden wat shetjes, daar mag ze er een van gebruiken om overdag bij haar paard op de wei te zetten. 's avonds brengt ze deze dan terug bij de anderen.
Kost haar alleen wat tijd extra ivm het heen en weer lopen met het shetje.

izi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:57

Ansel7 schreef:
Dat is een moeilijke keuze. Ik weet niet of je paardje er tegen kan om buiten in een schuilstal te staan... Het is ook afhankelijk van je shet of deze wel alleen kan blijven staan of dat het voldoende klikt om ze samen in een stal te zetten. Het laatste wordt wel wat krapjes, zou mijn laatste keuze zijn.
Het is een overweging waard om eens in de buurt rond te kijken of er geen shetjes buiten staan die je misschien kunt gebruiken voor overdag op de wei. Dat heeft een vriendin van me gedaan. Een paar huizen verder stonden wat shetjes, daar mag ze er een van gebruiken om overdag bij haar paard op de wei te zetten. 's avonds brengt ze deze dan terug bij de anderen.
Kost haar alleen wat tijd extra ivm het heen en weer lopen met het shetje.

mijn paard stond tot voor kort dag en nacht buiten,dus is het wel gewend,toch merk ik dat ie de stal ook erg fijn vind savonds,maar dit is altijd maar van korte duur,na een paar uurtjes heeft ie het alweer gezien en wil ie eruit.

een paar schuttingdelen kan ik wel plaatsen zodat ze uit de wind en regen kunnen staan,ik geloof dat als ik er een dakje op wil maken dat er dan een vergunning voor aangevraagd moet worden toch?

het zou voor mijn paard natuurlijk wel erg gezellig zijn om een paardwaardiger leven met een soortgenoot te hebben,en ik denk dat als ik een goede schuilplek maak dat ie dan zn box ook niet zal missen,vraag me alleen of of 2 of 3 schuutingdelen voldoende is voor ze of moet er echt een dak op?

wat zouden jullie als ondergrond gebuiken in de schuilstal?gewoon de bestrating?of wat zand?

Boschher1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:09

het is inderdaad een moeilijke keuze, maar als je je paard toch buuiten laat staan, zou ik erwel voor zorgen dat hij goede dekens op heeft en een schuilstal heeft. Je zou er ook aan kunnen denken om twee shetjes aan te schaffen, zodat die buiten kunnen blijven en het paard gewoon op stal kan.