De ideale pensionstal heeft....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

De ideale pensionstal heeft....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 12:17

Hoi hoi,

Ik was benieuwd wat jullie de ideale pensionstal vinden en dan bedoel ik vooral op gebeid van de accomodatie en faciliteiten.
Hoe groot (aantal stallen/pensionpaarden) mag het zijn? Moet er dadgelijkse de hele dag door weidegang zijn? Binnen en/of buitenrijbaan? Longeercirkel? Stapmolen? Wasplaatsen? Bodembedekking? Etc...?

Wat is volgens jullie een eis (dát moet een pensionstal hebben) en wat is voor jullie een mooi meegenomen extra, wat fijn en leuk is, maar geen noodzaak?

En dan voor jullie 'ideale pensionstal' welke prijs (reëel prijs) zou je er voor (willen) betalen?

Mano88

Re: De ideale pensionstal heeft....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:20

Een ideale pensionstal is in de eerste instantie voor de gemakken van je paard dus dagelijks naar buiten/ weidegang of ruime paddock en voorziet je paard van voldoende voer.
en op de tweede plaats ook plezierig voor de ruiter, dus een fijne bak/ longeerbak, overleg met staleigenaar indien er problemen zijn oid. en als laatste, maar toch zeker ook belangrijk voor de ruiter, een gezellige sfeer op stal, waar iedere ruiter in zijn waarde wordt gelaten.

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:25

De ideale pensionstal heeft: een binnenbak/goede buitenbak/ longeercirkel/ elke dag weidegang/ niet meer dan 40 pensionklanten/ wasplaats met warm water/bos/ruime stallen met buitenluik.

Een eis dat de pensionstal niet teveel klanten heeft!

Mooi meegenomen is een mooi gebied en aardige mensen Knipoog haha.

Als alles naar wens is (wat het bijna nooit is) wil ik daar tussen de 180.- en 240.- willen betalen.

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:25

Een ideale pension stal moet in mijn ogen een binnen en buiten bak hebben longeer volte ook overdekt stapmolen weidegang warm en koud water en een solarium
En natuurlijk een goeie sfeer op stal.
En goed voer

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:26

ruime verlichte boxen
heel veel weidegang zodat je paard zeker elke dag 12uur naar buiten kan.
ruime binnen en buitenpiste
eventueel extra paddock voor in de winter de paarden buiten te laten
wasplaats met warm en koud water
stapmolen of andere manier om het paard in beweging te zetten als eigenaar een dag niet kan rijden
veel contact met de andere paarden!
niet teveel mensen

Het moet in eerste instantie een rustige plaats zijn waar je paard rustig kan leven en genoeg contact heeft met soortgenoten. Je moet er voor de rest ook de mogelijkheid hebben je paard op eender welk moment medisch te kunnen verzorgen. In de winter bij je paard een wonde uitspoelen met ijskoud water is niet aangenaam Knipoog Het paard moet ook genoeg buitenkomen.

En voor de ruiter moet het natuurlijk ook aangenaam blijven om er te komen, met het paard bezig te zijn en gewoon zichzelf te kunnen zijn.

Hier in de buurt betaal je daar tussen de €225 en de €275 voor

Jrussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:27

mijn stal haha die vind ik gewoon tot nu toe nog steeds perfect. binnenbak buitenbak. paddocks longeerkraal.
leuke mensen. prijs vind ik meevallen.
weidegang in de zomer.

het enige wat ik zou willen was dat ze in de winter ook wat langer naar buiten konden. lees de hele dag dat staat hij nu niet wel voldoende maar het mag van mij altijd nog meer.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:29

Ehm, degene waar mijn paard nu gestald staat!! Haha!
De pensionsstal is namerlijk voorzien van: Een binnenbak, 2 goede buitenbakken, longeertonnetje, stapmolen, solarium, wasplaats met warm (en koud) water, ruime stallen, regelmatig en genoeg gevoerd, elke dag weidegang en paddocks als of weide heel nat/vies is of om gewoon nog even te staan, en heel weinig pensionklanten.
Ik kan heerlijk naar buiten. Mooi gebied, langs hunebed, heide en zandpaden.
Aardige eigenaren.
O ja.. Ik betaal wel 250 euro Knipoog
Laatst bijgewerkt door Meloen op 06-11-08 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:29

Alles wat goed is voor mijn paarden; veel land, 's winters mogelijkheid om de benen te strekken (los), goed hooi/kuil, een geinteresseerde en zorgzame eigenaar Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:30

Wat ik belangrijk vind:
- Weidegang (liefst dag en nacht, Min. 8 uur);
- voldoende kwaliteitsvol ruwvoer geven aan de paarden;
- Een binnenpiste met goede bodem of een buitenpiste waar je heel de winter in kunt doorrijden;
- Heel veel bossen in de omgeving waar je uren in kunt bosruiteren;
- Mogelijkheid om warm en koud water te gebruiken;
- een goede sfeer;
- niet te veel pensionklanten (kleinschalig).

Wat leuk zou zijn maar geen noodzaak
- een binnenpiste van 20 x 60 met Geopad bodem;
- een longeercirkel;
- een cafeke.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:31

Een altijd te rijden bak, uitrijmogelijkheden, is kleinschalig, het liefst een stapmolen en ruime lichte stallen met veel zuurstof en buitenlucht.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:31

De ideale pensionstal heeft:
- in de zomer 24-7 weidegang in groepsverband
- winter overdag hele dag op de wei (ook weer in groepsverband)
- binnenbak
- buitenbak
- (overdekte) longeercirkel
- wasplaats met warm en koud water
- mooie uitrijmogelijkheden!
- ruime openingstijden
- voeren en buiten en binnen zetten wordt gedaan door stalhouder
- onbeperkt ruwvoer en krachtvoer naar keuze
- oh, en het liefst max. 20 pensionklanten

Ik woon in de Randstad, volgens mij is dit onmogelijk Dromen
Zou hier max. 300 p.m. voor willen betalen Vork

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:35

Voor de ideale pensionstal wil ik best veel betalen.

Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar ruime boxen met een uitloop (bv aan de achterkant). Paarden moeten zomers het land in (24/7). Liefst hoog gelegen weides zodat ze ook met regen goed blijven. Genoeg gras op de weides (regelmatig om weien). Bij niet genoeg gras paarden op stal bijvoeren.

Overdag ook ruwvoer voeren in de paddocks/uitloop. Eigenlijk gewoon onbeperkt ruwvoer de hele dag door.
Ruime kasten om je spullen in kwijt te kunnen is ook handig.

Binnenbak hoeft van mij niet, is een luxe iets.
Spuitplaats waar je je paard goed in kan vast zetten vind ik wel weer een must.
Warm water is leuk, maar niet noodzakelijk. Solarium zou ook wel leuk zijn voor een keertje (warm water en solarium ook gewoon tegen betaling, dan wordt er geen misbruik van gemaakt).

Wat voor mij ook een Pre zou zijn is een wasmachine (evt ook tegen betaling) Gemakkelijk op stal je dekjes kunnen wassen lijkt me ideaal!

Goede uitrij mogelijkheden lijkt me lekker! een goede bakbodem vind ik ook belangrijk!

zoelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:41

een ideale pensionstalling is voor mij

paarden krijgen goede voeding
ruime lichte boxen
vers drinkwater
goed luisteren naar eigenaar paard
wil de eigenaar eht niet ook niet doen

verder weinig eisen rij altijd buiten dus bak is niet voor mij een pree

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:45

Quir schreef:
Hoi hoi,

Ik was benieuwd wat jullie de ideale pensionstal vinden en dan bedoel ik vooral op gebeid van de accomodatie en faciliteiten.
Hoe groot (aantal stallen/pensionpaarden) mag het zijn? Moet er dadgelijkse de hele dag door weidegang zijn? Binnen en/of buitenrijbaan? Longeercirkel? Stapmolen? Wasplaatsen? Bodembedekking? Etc...?

Wat is volgens jullie een eis (dát moet een pensionstal hebben) en wat is voor jullie een mooi meegenomen extra, wat fijn en leuk is, maar geen noodzaak?

En dan voor jullie 'ideale pensionstal' welke prijs (reëel prijs) zou je er voor (willen) betalen?

Noodzaak:
- Dagelijkse weidegang gehele jaar en in de zomermaanden 's nachts ook naar buiten;
- Onbeperkt goed ruwvoer;
- Goed begaanbare rijbak;
- Ruime open stallen waarbij de paarden elkaar kunnen zien en kunnen snuffelen;

Niet noodzaak, wel gewenst:
- Longeercirkel;
- Wasplaats;
- Goede uitrijmogelijkheden;

Mooi meegenomen, maar hoeft niet:
- Binnenbak;
- Stapmolen;
- Solarium;

Verder vind ik het belangrijk dat mijn paard in goede handen is en dagelijks gevoerd en buiten/binnen gezet wordt. Gelukkig hebben wij dat op stal onderling goed geregeld.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:50

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:20

Vreemd dat niemand een eis stelt dat de eigenaar van de stal kennis van zaken moet hebben en dat enkelen liever een stapmolen hebben.....

Ansel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:22

Hai,

Nou zo te zien is het voor iedereen verschillend.
Persoonlijk is mijn eis dat er goed voer is, een ruime lichte (open)stal met een luik, niet te druk, elke dag min. 4 uur weidegang (met andere paarden samen)en een rijbak. Ook moet de stal wel in de buurt zijn. Er moet regelmaat op stal zijn.
Meegenomen is longeercircel, binnenrijhal, goede uitrijmogelijkheden etc.
Verder moeten er kundige mensen op stal zijn, zodat je je paard in vertrouwen achter kunt laten.

Hier in de buurt betaal je redelijk veel voor een stalling. Maar dan heb je er meestal wel een binnenrijhal bij. De boertjes met stallen en weidegang hebben her vaak geen rijbak.
Prijzen liggen voor een paard tussen €220-275

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:24

Tsja, de ideale stal.. Ff denken hoor
- 4x4 m lichte stallen stallen
- zomers mogelijkheid tot 24 uur weidegang
- winter mogelijkheid tot buiten dus of land, of paddock met vriendjes
- binnenbak en buitenbak
- spuitplaats + springmateriaal
- all incl. dus mesten, voeren wordt gedaan
- Niet meer dan 30 mensen met paarden
- Leuke staleigenaar met verstand idd Knipoog die veel controle op de paarden heeft
- Strand en bos om de hoek.
- daar zou ik wel 250 - 300 euro voor willen betalen Lachen .

Helaas zijn die hier alleen niet te vinden Huilen van het lachen .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:30

Ideale pensionstalling vind ik:
- Zomer en winter 24/7 buiten met grote schuilstallen
- Binnebak
- Buitenbak
- Mooie omgeving voor buitenritten
- Wasplaats met ook warm water
- Springmateriaal
Wat ik er voor zou betalen.. 180-200 euro.

Maar sta nu ook prima bij een vriendin,
heel erg on-luxe maar mn paardje is gelukkig.
Daar heb ik:
- 24/7 weidegang
- Hooi
- Zelf geknutselde springbalken
Verder niks Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:31

madamX schreef:
Vreemd dat niemand een eis stelt dat de eigenaar van de stal kennis van zaken moet hebben en dat enkelen liever een stapmolen hebben.....

Ik heb liever een stalhouder die goed is voor mijn paard en weinig kennis van zaken heeft, dan een stalhouder die kennis van zaken heeft en niet luisterd naar mijn wensen/eisen en dus "niet goed is voor mijn paard".

De ideale pensionstal heeft een pensionhouder die dezelfde denkwijze heeft als jij en de zelfde idealen nastreeft. Daarbij moet hij/zij medisch onderlegd zijn (zodat een Da vrijwel onnodig wordt), hij/zij dag en nacht toezicht houdt op ALLE paarden. Hij/zij moet handig zijn, elke dag de bak slepen, als iets kapot is dat meteen repareren en precies zo omgaan met je paard zoals jij dat zelf ook doet. Ook moet hij/zij verstand hebben van weidebeheer etc etc etc.
Helaas bestaat dat niet.

Ik neem genoegen met wat minder, mijn stalhouder heeft niet echt kennis van zaken, hij weet met paarden om te gaan, weet hoe hij stallen moet mesten en opstrooien. Maar medische dingen hoef je niet aan hem te vragen, of een zadelpast? pfff, ik waag me er niet aan (een kussen op een tuin stoel okee, maar of een zadel past? daar heetf hij geen kijk op).
Het is een beste man, hij voert mijn paard goed, en mest mijn stal uit.
Hij houdt mijn paard in de gaten en als er wat is dan belt hij (natuurlijk binnen de grenzen, als hij iets "heftigs"/ernstigs heeft dan belt hij meteen de DA).

Hij zorgt voor mijn paard met net zo veel liefde als voor zn eigen paarden. Tuurlijk zijn er dingen waar ik het niet mee eens ben, maar als mijn paard medicijnen krijgt is hij de persoon die ze smorgens geeft. ALs mijn paard ziek is of er iets is, is het niet erg als ik midden in de nacht ineens op stal ben.
Maar een perfecte pensionstal bestaat niet. Je hebt met mensen te maken en die zijn nou eenmaal niet perfect

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:31

madamX schreef:

Ik qoute mezelf even:
Citaat:
Verder vind ik het belangrijk dat mijn paard in goede handen is

Hieronder versta ik dat mijn paard bij mensen staan die kennis hebben en aan wie ik hem in vertrouwen over kan laten.
Ik ben het helemaal met je eens dat de mensen die de stal runnen een oogje in het zeil houden en bij onvoorziene omstandigheden (koliek, verwondingen etc.) weten hoe te moeten handelen. Als ik ergens nieuw op stal kom zeg ik ook altijd dat ze eerst de veearts moeten bellen en dan mij pas als er wat ernstigs aan de hand is.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:36

Ik heb een keer een leuke stal laten schieten omdat er geen toilet was Bloos Dus naast het standaard eisenlijstje (weidegang, rijbak etc) minimaal sanitair voor de ruiter Lachen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:42

Wat echt moet:
- lichte, schone stallen
- bak met goede bodem
- veel weidegang met soortgenootjes (ook in de winter naar buiten)
- wasplaats
- goede zadelkamer (beveiligd tegen inbraak)
- eigenaar met verstand van zaken
- goede kwaliteit (ruw)voer, mogelijkheid om ander voer te geven

Overige dingen zijn fijn als luxe erbij. Wat trouwens ook erg fijn is op stal: toilet.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:45

Bij de pensionstal waar Marije eerst stond (we hebben haar nu heerlijk thuis) hebben we het erg getroffen. Die man werkt naast zijn woning en heeft de gehele dag zicht op de paardjes. 's Zomers lekker 24/7 in het land en in de bak als ze zich staan vol te vreten. 's Winters lekker naar buiten als het weer het toe laat. Mooi achter huis op de tegels en als de bak niet te nat is in de bak. Verder geregeld weer even naar binnen om gevoerd te worden.
Daarnaast een prima buitenbak met verlichting en leuke stalgenoten. Regelmatig dingen samen oppakken of werk voor elkaar doen (uitmesten/opruimen/drollen uit de bak halen). Verder erg veel zicht op de beessies, dus wanneer er wat aan de hand zou kunnen zijn, dan is er altijd iemand bij. Verder konden we er altijd (!) terecht. Ik heb er zelfs geslapen toen onze merrie haar veulen kreeg. Echt een geweldige tijd gehad!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:45

- Een grote ruime stal met uitloop op een paddock/wei (zo heeft ieder paard een eigen paddock/weitje) waar contact gemaakt kan worden met andere paarden.
- dagelijkse weidegang in groepjes
- een ruime buitenbak
- een spring/cross tuin
- een ruime binnenbak
- één of meerdere longeercirkels
- stapmolen
- mogelijkheid voor het stallen van een hengst, op een goed beschermde manier zodat er geen merries gedekt kunnen worden, maar de hengst wel enige vrijheid heeft (zoals weidegang dus)
- een kantine
- een aantal goede wasplaatsen, met warm water
- solarium
- kasten/kluizen om spullen in op te bergen, of iig. de ruimte om er een te kunnen plaatsen
- dagelijks uitgemestte stallen, en de mogelijkheid om zelf wat stro/hooi in de stal bij te vullen
- automatische drinkbakken, ook in de weide.
- dat de paarden gevoerd worden
- eventueel een opfok erbij, zodat je ook jonge paarden kunt stallen
- een mooie, veilige omgeving op loopafstand
- en natuurlijk een gezellige sfeer

veel? jazeker. Onze stal voldoet er voor het grootste deel aan!