Stro werkt vlas tegen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelnardo

Stro werkt vlas tegen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 10:33

Hallo, allemaal ik heb een vraagje...

Mijn paardje staat op een mengeling van vlas en stro, dit gaat tot nu toe vrij goed. Hij stond eerst alleen op vlas maar omdat hij van de winter niet de wei opgaat en zich snel verveelt (stalondeugden inbegrepen) wilde ik toch dat er wat stro bijkwam want dan heeft hij wat te doen. (ik kan alleen s'avonds komen vanwege school). Ik ben tot nu toe best tevreden hierover en hij houdt meer stro over. Pling Nu heb ik gehoord van iemand bij mij op de manege dat stro er voor zorgt dat het vlas geen vocht meer zou opnemen. Zij had dit vernomen van de dierenarts, zei ze. Nu snappen jullie mn vraag al is dit waar?? Nagelbijten / Gniffelen Ik heb tot nu toe een vrij droog stalletje en het vlas neemt gewoon goed op... graag jullie mening.... groetjes Kel en Leo Haha!

shera

Re: Stro werkt vlas tegen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:37

Mijn paard staat ook op vlas en krijgt voor de nacht naast haar hooi een plakje stro. Ik merk niet dat het vlas minder opneemt, wel dat het lastiger is met mest verwijderen omdat het stro in de vlasvork blijft hangen Vork
En ik vind de stal meer stinken..... Maar ik gun haar het rommelen met dat plakje stro dus dat neem ik voor lief. Volgens mij zijn er ook mensen die een laagje stro over het vlas doen.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 10:43

Ik bedoelde eigenlijk dat dit bij mij ook geldt dat laagje stro over het vlas Haha!

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 10:51

Weet iemand hier meer vanaf???

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:10

het paard van mijn buurvrouw staat ook op vlas en voor zover ik van haar hoor neemt het absoluut genoeg vocht op. Ook met stro erover heen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:24

Wat doet dat stro dan? Verteld het tegen het vlas "foei, blijf van het vocht af?"
Van een scheikundige reactie kan geen sprake zijn.
Het enige wat natuurkundig mogelijk is, is dat vlas het vocht sneller absorbeert of omgekeerd, maar van tegenwerking kan geen sprake zijn.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:34

misschien wordt er bedoeld dat stro gemengd met vlas niet een mooie 'koek' vormt als onderlaag? Anders zou ik het ook niet weten. Ach, en als het je zo bevalt, prima toch Knipoog

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:48

Nee er is ook geen scheikundige reactie maar vlas staat er wel om bekend dat het sneller vocht intrekt dan dat stro dat doet. Uiteindelijk heeft het allebei dezelfde werking alleen de 1 wat sneller dan de ander. En vlas is bijna stofvrij.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 16:45

Ja ik weet het ook niet maar van degene waarvan ik het heb gehoord had eerst ook vlas met stro en de dierenarts raadde haar dat af vanwege die vochtabsorbatie. Verward Haar paardje heeft wel last van dr luchtwegen dus het kan ook goed daar aan hebben gelegen en heeft de dierenarts het daarom afgeraden. Haha! Nou toch bedankt voor jullie reacties, ik wilde gewoon even zeker weten dat ik dadelijk geen zwembad moet leegscheppen Haha! Tong uitsteken groetjes Doei, doei