Hoe duur is een shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Hoe duur is een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:54

Hallo...

Ik vertelde net tegen een vriendin dat het mij erg leuk lijkt om eens een eigen shetje te hebben.

Nu ben ik dus benieuwd hoe duur een shet in de maand nou ongeveer zou zijn.

* Berekent dat weide verder geregeld kan worden en niks zou kosten.
* De kosten van de pony die je koopt er niet bij berekent.

Ik zeg niet dat ik er 1 ga kopen.
Maar ben wel nieuwschierig.

Cupcake_

Re: Hoe duur is een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:55

Een weide kost niet niks, in de meeste gevallen en hier zijn heel veel topic's over. Knipoog
Even de zoekfunctie gebruiken dus.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:55

gebruik de zoekfunctie eens
terugkerende kosten zijn

da
smid
wormenkuur
spullen
stalgeld

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:56

Weet ik. Lachen Maar ik weet mensen waar het kan staan. Zonder dat er kosten aan verbonden zijn. Lachen Dat bedoel ik.

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:56

wil je echt een kleine shet ? of een waar je ook nog op zou kunnen rijden,
Als je erop wil rijden, moet je een zadel en hoofdstel, en halster+touw eventueel peeskapjes als het nodig is en natuurlijk poetsspullen.

De prijzen zou ik niet weten, je kan het jezelf zo duur maken als je wilt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:56

voor de resis een shet ongeveer net zo duur als een paard. de hoefsmid moet regelamtig komen,m hij moet ontwormd worden en ingeent.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:57

ja, dan nog heb je de kosten van wormenkuren, dierenarts en smid
net zoveel als een andere maat pony dus ongeveer. waarom per see een shet?

shetlanders varieren nogal
ligt eraan welke leeftijd, welke hoogte, welk geslacht, en of ze papieren hebben, of ze onder het zadel gereden zijn, ingespannen staan
zoek marktplaats eens af
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 05-11-08 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:58

@Stephanie_
Denk niet dat dit meisje nog op een shet kan rijden. Knipoog

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:58

Heb het dan over een shet waar niet perse opgereden hoeft te worden. Lachen

Jessica_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:58

Hou er rekening mee dat het een dier is en als die ziek wordt moet je daar ook voor betalen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:20

Een shet kost aan dierenartskosten, hoefsmid, entingen, ontwormen e.d net zoveel als een "groot" paard.
Ik zie eerlijk gezegd het nut niet er van in om een shet aan te schaffen...kost veel geld en je kunt er zelf niet eens echt wat mee.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:27

Een shetlander hoeft natuurlijk wel minder ontwormingsmiddel dan een paard. Is er bij het weitje ook een schuilstalletje? Want dat lijkt me ook voor een shetlander wel fijn.
@Winddancer: is rijden het enige wat je met een pony kunt doen? Nee.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:31

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik altijd heb geroepen dat shetten evenveel kosten als een groot paard v.w.b. smid en dergelijke, echter ik heb alleen maar mini shetten en raar maar waar de hoefsmid is langer bezig met de ukken als met de groten, maar vraagt minder, tandarts, fysio en da hetzelfde. Ze vinden het leuk om te zien dat iemand er veel mee doet en er actief mee bezig is en vinden het niet kunnen om evenveel te vragen, ik ben dus nu standaard een fooigever geworden, omdat ik positief schrik van de bedragen die ze vragen. Tandarts 15 euro ipv 35, terwijl hij aangepast materiaal mee moet nemen.
Let wel niet iedereen zal hier het zelfde mee omgaan, maar ik verbaas me er wel heel erg over. Verder ontworm ik nu 3 pony's met een wormkuur, waarvan ik eerst een hele nodig had voor een grote pony. Wat voer betrefd omdat ze in het werk staan scheelt dat niet zo gek veel met een grote pony. Zorg wel dat je goede afspraken maakt over de stalling, bijv wat zijn de kosten voor voer stro en hooi en wat vragen ze van jouw in ruil voor de stalling. Mijn eerste stal was ook een waar ik tegen kostprijs stond, dat leek ideaal totdat bleek dat ze wilde dat we in ruil daarvoor alle boxen uitmesten en hun paarden mee verzorgden, dan blijft er ineens weinig tijd over voor je eigen paardje.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:37

mijn shet kost behalve weidegeld:

elke 3 maand hoefsmid voor 25 euro (vaker hoeft ze niet, had m laatst na 2 maand erbij en was nog helemaal niet nodig, vandaar).
zelfde regelmaat als alle paarden een wormkuur, ik geef een halve of 1/3e,
om de zoveel tijd een nieuwe mineralenblok, van 4,50.
halstertje halstertouw borstels enzo maar dat hoef je niet zo vaak nieuw te kopen.
in de winter als er geen gras meer is zo'n 1 baal hooi per 3 of 4 dagen, baal kost 2,50 of 3,50 euro.

en verder kan de pony soms de dierenarts, fysio of tandarts nodig hebben, dat zijn onvoorziene zaken.

ik heb nu een tuigje erbij gekocht, en met de tijd nog een keer een ponykar, maar tweedehands hoeft dat allemaal niet zo heel duur te zijn, en ook dat zijn kosten die je maar af en toe maakt.

verder is het natuurlijk leuk om appeltjes en wortels te voeren, ik geef daar gemiddeld zo'n 50 cent per dag aan uit.

oja en ik heb een regendekentje gekocht, just in case.. (en omdat het gewoon schattig is, zo'n klein dekentje Haha! )
Laatst bijgewerkt door Marigold op 05-11-08 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:39

Sabine_Duco schreef:
@Winddancer: is rijden het enige wat je met een pony kunt doen? Nee.

Ik vraag me af waar ik heb gezegd dat je alleen maar kunt rijden met een pony Verward

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:45

Ik ben het er niet mee eens dat een shet net zo duur is als een grote pony.
Bij mij is de hoefsmid ook goedkoper want hij hoeft ze minder vaak te bekappen omdat ze heel goede hoeven hebben, soms haalt hij er alleen even een vijl langs en is het weer klaar, de rekening is er dan ook naar. Wormenkuren zijn goedkoper omdat je veel minder nodig hebt, en als je moet bijvoeren scheelt dat ook. Mijn mini's eten met zijn drieën minder dan mijn arabier.
Alleen de dierenartskosten zijn meestal gelijk met die van een groot paard. Tenzij er medicijnen gegeven worden die op gewicht gaan, dan scheelt het weer.

Gemiddeld genomen zijn mijn drie mini's samen net zo duur per maand als mijn arabier alleen Pling .

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:07

Winddancer schreef:
Ik vraag me af waar ik heb gezegd dat je alleen maar kunt rijden met een pony Verward

Winddancer schreef:
Een shet kost aan dierenartskosten, hoefsmid, entingen, ontwormen e.d net zoveel als een "groot" paard.
Ik zie eerlijk gezegd het nut niet er van in om een shet aan te schaffen...kost veel geld en je kunt er zelf niet eens echt wat mee.

Ik vat dit op als: je bent te groot voor de pony, dus je kunt er niet op rijden, je kunt er zelf dus niet echt iets mee. Maar mennen, wandelen, longeren, vrijheidsdressuur, vrijspringen etc. kun je toch ook doen? Ik snap niet waarom jij niet inziet wat het nut ervan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:22

Mijn shet kost alles bij elkaar hooguit €60,- per maand.
Betaal voor mijn paard €100 aan stalgeld en voor de shet €50 per maand. Hoefsmid bekapt hem gratis bij op het moment dat mijn paard beslagen wordt.

Wormenkuren en mest onderzoek word 1 x per drie maanden gedaan, ben dan voor twee paarden ongeveer €35 kwijt. De entingen zijn 1 x per jaar ongeveer 20,- voor de shet. Verder krijgt hij hooi wat bij de prijs in zit en een handje mueslie van mijn paard.

Zolang hij niet ziek is of om andere redenen naar de DA moet is mijn mini wel degelijk goedkoper als mijn paard. De €60,- is dus gemiddelt genomen met de enting en wormenkuur. Wel exl. tuig, kar ect.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:31

Mijn shetlander kost: 1 keer in het jaar tanden raspen ong 50 euro, dan heb je nog de entingen, hoefsmid, stal (zaagsel,stro,vlas etc.) voer (hooi, kuil, brok) dan nog de spullen die je erbij moet kopen (zadel,hoofdstel, eventueel strijkjes en peesjes, halster, halstertouw, borstel, zweetdeken (regendeken, winterdeken) shabrakjes, je kunt het zo gek maken als ze zelf wilt.) verder heb je nog dat je pony ziek kan worden, en die prijzen kunnen heeeeeel hoog oplopen (mijn andere pony nooit ziek geweest, en dan in 1jaar 5x koliek gehad, dat kost ook centjes). verder moet je weiland hebben en eventueel een stal/schuilstal. en natuurlijk ontwormen etc.

Ik vind dat er vaak wel makkelijk wordt gedacht over een shetlander (niet aanvallen naar de TS toe of naar andere mensen die zich aangesproken voelen), maar een shetlander is in mijn ogen percies hetzelfde als een groot paard, alleen wat kleiner maar dat maakt hem/haar er toch niet minder om?

Shetlanders kosten net zoveel verzorging, liefde, aandacht (en geld) als alle andere paarden, wie weet wat er allemaal mee kan gebeuren.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:14

xmarliez, ik ben het helemaal met je eens en voor mij zijn ze meer waard dan een groot paard. Ik wil niet eens meer een grote. Mijn pony's worden gecheckt door de fysio 2 keer per jaar (kost niks doet mijn zus namelijk), de tandarts ook 2 x per jaar, kost 15 euro als hij wat doen moet, Hoefsmid iedere 8 weken 20 euro per pony, enten 20 euro per pony, wormkuren, 4 keer per jaar 13.5 ongeveer per spuit (bij mij voor 3 pony's), strooisel, 4 balen per maand 22.50, hooi een halve baal per dag voor 3 pony's, nu er nog gras staat, ongeveer 1 euro per dag, voer per pony 1.5 schep meusli dus 30 euro per maand.

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:18

Je hebt Shet veulen voor ong €100
Maar als je nou een volwassen Shet wil hebben dan kom je gou tussen de €250 en de €750 uit
Kijk anders op Marktplaats, Speurders, Martplaza Daar staan ook wel shetlanders dan kun je de prijzen een beetje vergelijken Knipoog

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:50

Je hebt ze in allerlei verschillende prijsklassen. Voor een veulen betaal je tuurlijk minder, maar meestal zullen ze wel tussen de 200 en 700 vallen.

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:05

Als alles betaald wordt heb je ook nog een kans dat je pony ziek wordt.
En als hij een koliekaanval heeft laat je hem dan doodgaan omdat je het geld niet hebt??
Maar de shet zelf: Je hebt shetjes van 150 euro en je hebt shetjes van 800 heel verschillend dus.

Je moet dus niet ff een shetje nemen en denken dat dat heel goedkoop is ofzo.
Groetjes, Tong uitsteken Tong uitsteken Clown Knipoog Haha! Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:09

als je een shetlander koopt hoef je er maar 20 euro per maand aan uit te geven, een weiland met een schuilstal is heel goedkoop en jou pony wordt toch niet ziek met al je goede zorgen!

Wilde je dit horen? Even goed nadenken voor je eraan begint, shetjes kosten bijna evenveel aan onderhoud als een groot paard en de dierenartskosten etc..zijn even hoog