Paard eet liksteen als een snoepje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Paard eet liksteen als een snoepje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:07

Mijn pony eet dus zijn liksteen alsof het een snoepje is.
Letterlijk. Hij zet zn tanden erin, breekt n stuk af en je hoort m gewoon knagen.

Nou is dat an sich het probleem niet, maar meneer presteert het om een liksteen van 2 kg binnen 2 dagen zowat op te hebben!!!!

Geeft ie hiermee aan een tekort te hebben? Zijn vriendinnetje staat op hetzelfde voer (zelfde hoeveelheid en zelfde werk) als hij en doet wel normaal met der liksteen. Dus de voeding moet rijk genoeg zijn lijkt mij.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen betekenen?

fjordnina

Re: Paard eet liksteen als een snoepje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:09

Wat voor liksteen geef je?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:11

Een rode variant van de BB.
Mineralenzoutblok ofzo heet t.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:34

ik volg dit even Lachen

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:38

Hier nog zo'n zoutblok-verslindend paard Haha!

Het ligt er wel een beetje aan welke liksteen ik neer leg, maar ze presteert het inderdaad ook om zo'n ding binnen een paar dagen weg te likken/bijten. Ook zij staat met een andere pony op stal, zelfde eten, zelfde werk/prestaties.

Op dit moment heb ik de likstenen van Excellent (www.allesvoormijnpaard.nl), en daar doet ze wel langer mee. Misschien dat de liksteen die ik voorheen had lekkerder was?

Probeer anders eens zo'n witte koeien-liksteen. Voor paarden zijn die niet schadelijk, en over het algemeen minder "lekker".

Een tekort zal ie waarschijnlijk niet hebben, als je brokken voert dan krijgt ie eigenlijk alles wat ie moet hebben wel binnen. Voor hem zal het gewenning zijn dat ie zijn liksteen zo snel wegwerkt.

Gewoon eens een andere proberen!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:09

Probeer inderdaad eens een ander met bijvoorbeeld een knoflooksmaak oid. Waarschijnlijk vind hij deze gewoon te lekker. Veel andere paarden hebben hetzelfde effect met een lickit.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:32

Het kan natuurlijk wel een tekort zijn aan iets, meestal halen ze deze tekorten dan uit een liksteen. Je kan proberen bij te voeren. In de zomer krijgt mijn paard bijvoorbeeld zomerbrok omdat hij dan minder biks krijgt en dag en nacht op t land staat. Hier worden ze niet dik van en krijgen ze toch alle mineralen binnen.
We zijn hiermee begonnen op advies van PAVO, we hebben hen voorgelegd wat het "probleem" was, welke brokken hij krijgt hoeveel beweging etc en zij hebben ons dit geadviseerd.

Lickit vind ik trouwens niets toevoegen. Het is puur suiker in een leuke vorm, lik er zelf maar eens aan dan proef je t wel! Haha!

Hoeveel ruwvoer krijgt je paard? misschien wil hij gewoon iets hebben om op te knagen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:46

Dat is precies wat ik zeg wbt de lickit. Ze vinden het te lekker.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:59

Jup, snapte t ook al en geef je groot gelijk. Maar wilde toch even zeggen hoe lekker ik t zelf vind! Haha!

Maar of t ook zo is bij een mineralen blok? Deze zijn eigenlijk puur voor extra en niet gemaakt tegen verveling/ voor het lekkere..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:00

En als je de witte eens probeert? Daar zit minder smaak aan volgens mij, maar heeft dezelfde goede bestanddelen die in een liksten horen te zitten.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:03

Hé, dat ken ik. Bij ons ook één die dat doet, met elk soort steen trouwens. Ben benieuwd, dus ik volg dit even. Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:05

Die van mij eet de 1e in 1x op, als ik daarna weer een nieuwe neerleg doet hij er niets meer mee. Maar als ik die dan na een lange tijd weghaal en later weer neerleg is hij weer in 1x op. Lijkt er toch op dat hij op het gegeven moment toch een tekort krijgt. Óf het is het nieuwtje Knipoog

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:06

Is het ook schadelijk voor je paard als hij zo'n lickit steen binnen een paar dagen op snoept?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:09

Is een hymalaya niks voor dit paard? Deze kunnen ze niet afbijten Haha!

Mijn fjord vind de likits zo lekker dat hij ze binnen 20 minuten op heeft, daarom krijgt hij ze niet meer Huilen van het lachen

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:11

Maar, ik eet ook gewoon zelf lickit, en het smaakt naar mensensnoep, en paarden vinden het dus ook lekker, dat is wel logisch, ik zou als ik jouw was idd zo'n witte nemen, of afwisselen, eerst zo'n rode dan witte, enz. Misschien is het dan anders en eet ie het niet in 1 keer op.

Dana01

hier nog zo 1, ik geef ze niet meer, het lijkt mij niet gezond

_Eef

beaniej schreef:
Is het ook schadelijk voor je paard als hij zo'n lickit steen binnen een paar dagen op snoept?

Niet schadelijk, maar hij word er wel dik van!

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:13

Dat heeft ie van mij nu ook..... Knipoog

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:16

Ik zou nou niet aan een koeienzoutsteen (koeien! Die dingen zijn helemaal niet voor paarden) beginnen. Dit paard eet waarschijnlijk ook zonder moeite de KZN blokken op, en 2 kilo zout binnen 2 dagen? Nee, lijkt me niet ideaal.
Gewoon een hymalayablok. Ik denk dat hij eerder zijn tanden breekt dan dat hij daar iets afgebeten krijgt.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:18

Tallie_Ho schreef:
Is een hymalaya niks voor dit paard? Deze kunnen ze niet afbijten Haha!

Mijn fjord vind de likits zo lekker dat hij ze binnen 20 minuten op heeft, daarom krijgt hij ze niet meer Huilen van het lachen

Nee, niet bijten maar mijn arabier heeft daar een alternatief voor gevonden.... Meneer pakt nu het touw waar de hymalayasteen aan hangt en laat deze een paar keer tegen de muur botsen. Daardoor ontstaan barstjes/stukjes in de steen die hij er vervolgens dus wel kan afbijten Haha!
Ik heb hem vorige week op iets nieuws betrapt: Hij schuurt de steen heen en weer tegen de muur en lebbert dan doodleuk het gruis wat daardoor ontstaat op. Pling

Tjah, ik ben er nog niet helemaal uit of mijn paard nou héél slim is of gewoon niet spoort Clown

Milaaahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:18

Mijn pony likt zon himalaya steen op alsof het een snoepje is.
Ze krijgt hem nu steeds 1 dag in de weeg en dan is er zeker een groot deel weg gelikt (niet gebeten).
En mijn paard doet er gewoon rustig aan mee zoals het hoort.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:20

Uthrick, als je de steen nou gewoon neerlegt in de voerbak, of erg strak tegen een traliewand aanhangt?

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:25

Mijn haf doet dit ook met met alle soorten, lickits, gele en rode van de bb die himalaya zoutblokken (heeft hij wel iets meer moeite mee als die van de bb

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:29

Mijnes raakte nooit een liksteen aan, of het nu een Lick-it was, KZN, wit, rood.... maakte niet uit. inmiddels heb ik een Himalaya liksteen en daar wordt lekker aan gelikt Ja Ze kan niet bijten alleen likken wat wel fijn is!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 23:42

Zo he, wat een meedenkers Haha!

Ik ga idd iig eens proberen om wat af te wisselen. Eerst maar eens de witte variant.

@fem-daf, poownie staat nu nog bijna de gehele dag buiten en verveelt zich dan niet echt. Zodra hij op stal gaat krijgt hij meestal een halve plak hooi en s avonds wordt ie gevoerd en krijgt ie nog eens hooi. Hij krijgt geen bix (ivm darmprobs), hij staat op een volledige granenmix met toevoegde vitaminekorrels.

Vanmiddag haalde ik m dus uit de wei (heeft ie net staan eten) hij ziet t zoutblok en zet er a la minuut zn tanden in. Verveling betwijfel ik dan ook bij hem. Haha!