Omstallen vlas naar stro.......TIPS!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Omstallen vlas naar stro.......TIPS!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 10:00

Hallo allemaal,

per 1 januari heb ik de kans om mijn andere paard bij mij op stal te krijgen.
Ik sta hier al enige tijd met Wodan in een binnenstal, nu komen er 2 buitenstallen met een eigen paddock vrij.
Hier ben ik super blij mee, want nu kan ik Juan hierheen halen zodat hij niet meer alleen ergens in de wei staat maar weer samen met zijn vriend in een buitenstal met paddock.
Maar, de paddock behoort aan deze 2 stallen, dus ze hebben altijd samen uitloop, maar Wodan staat op vlas en dat zal buiten niet meer gaan.
Omdat ze dus constant in en uit klunnen lopen en ook bijelkaar in de stal, en nee ik kan hier geen verandering in brengen kwa indeling Knipoog
Wodan is bij mij toendertijd op vlas komen te staan in onze vorige eigen wei omdat ik dat niet af hoefde te voeren en Wodan gewend was om op zand te staan en afentoe wat stro te krijgen als ruwvoer, dit is inmiddels al anderhalf jaar geleden.

Nu wil ik gaan prberen om Wodan dan op stro te zetten, dat scheelt en een boel geld doordat ze de vlas allemaal naar buiten lopen en tijd.
Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken zodat hij zich niet koliek eet aan het stro?
Ze krijgen voldoende hooi dan en hebben natuurlijk altijd de uitloop, maar en moet wat op de bodem omdat allebei mijn paarden graag liggen in de nacht.
Alle tips zijn welkom, ik heb tot 1 januari om hem eraan te laten wennen, dan krijg ik de 2 stallen met paddock.

Groetjes Loes Haha!

Pinkey

Re: Omstallen vlas naar stro.......TIPS!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:03

wat bij ons op stal wel helpt is het stro in te spuiten met azijn (de azijn in zo'n verstuiver doen) en niet zuinig zijn met de azijn.
Even laten opdrogen en hij zal er niet veel meer van eten (maar je hebt natuurlijk uitzonderingen...)

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:05

Pas geleden heb ik ook mijn paard van het vlas gehaald en op stro gezet.
gewoon in 1 keer gedaan en als je genoeg hooi voert dan is er niets aan de hand.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 10:06

Ok, dat klinkt wel heel aannemelijk.
Ik weet ook niet of hij er extreem van zal gaan eten hoor, heb het nog nooit geprobeerd.
Maar ja, Wodan is een haflinger haha, dat is een tip die ik ga onthouden bedankt!

@sharir. Was jou paard vroeger een stro eter dan of deed hij dat zowieso niet?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 08:08

Ik ben me af aan het vrageb wanneer het verstandig is om hem op stro te zetten?
Hij staat nu nog in een binnenstal, dus rond 5 uur gaat hij naar binnen in de winter en komt om 10 uur iun de ochtend buiten, dus staat hij best wel even binnen.
Zouden jullie nu al langzaam beginnen of wachten tot over 4 weken, dan heb ik nog 4 weken de tijd om hem eraan te laten wennen.