Schaffelingen(zaagsel), hoe vaak verversen en bijvullen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Schaffelingen(zaagsel), hoe vaak verversen en bijvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:56

Hoi daar

wegens omstandigheden (slecht stro dit jaar) ben ik genoodzaakt mijn paarden op schaffelingen te zetten ipv op stro.

Maar, hoe vaak moet je dat verversen en eventueel bijvullen? Wanneer moet alles eruit? Elke dag worden de mestballetjes eruitgehaald en de stal proper opgeschud.

Twee van de drie paarden moeten wegens medische redenen in de winter op stal (spierprobleem door de kou en luchtwegenproblemen) en heb dus niet de keuze ze continu buiten te laten staan tot mijn grote spijt...

En wat is beter, vlaslemen of schaffelingen? Wat is een normale prijs voor een pak? En hoeveel moet er in een stal van 3.30m op 3.30m gelegd worden?

alvast bedankt!

Urielle

Re: Schaffelingen(zaagsel), hoe vaak verversen en bijvullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:59

Ik heb mijn paarden op houtkrullen staan. Zelf vind ik dat makkelijker mesten dan vlas, maar andere mensen vinden dat weer totaal niet. Vlas is gladder in het begin en eigenlijk de bedoeling dat je een onderlaag kweekt (vind ik niet fris), houtkrullen geeft bij paarden met aanleg voor holle wand weer risico op white line disease. Ik betaal voor een pak 7,20 Euro, ik koop in kleine hoeveelheden in. Als je veel inkoopt krijg je wel korting.
In een lege stal gooi ik 3 a 4 pakken. Dagelijks haal ik de mest en de vieze natte plekken eruit, de rest gooi ik door elkaar heen. Als de krullen donker worden nemen ze minder op en gaat de stal nattig worden dus dan haal ik er wat uit en gooi er weer een schoon pak op. Meestal is dat na een dag of drie a vier.
Overigens hebben wij op stal toch ook prima hooi en stro dit jaar, dus daar moet echt wel aan te komen zijn als je dat liever hebt?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 22:36

Nog mensen toevallig?

Momenteel ligt er 1 volledig pak in, paarden gaan elke dag een 8-tal uur op stal. Ik vind dit nogal krap, maar anderen zeggen dat dit genoeg is?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:40

De mijne staan ook op houtkrullen.Ze staan heel de dag buiten(kunnen binnen),de merrie die ik rijd sluit ik snachts op,de andere 2 blijven ook snachts buiten.Ik doe meestal 3 pakken in een stal van 2m80 op 3m50.Haal dagelijks de mestballen eruit en 1 x per 2 weken mest ik grondig uit en doe er een pak krullen bij.
Nu is mijn merrie die snachts binnenstaat wel super proper(mest altijd op dezelfde plaats),en de 2 anderen gaan zelden binnen staan.
Dus ik denk dat het erg afhankelijk is van hoe proper/vuil je paarden zijn.
Vlaslemen heb ik ook wel eens geprobeerd maar ben er ook niet zo gek van.Zoals Urielle al zei,is het erg glad de eerste dagen en als je het gebruikt zoals het moet(potstal) vind ik het een vieze boel worden.