water op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maranel

water op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 19:10

Ik heb een vraag...:
Horen paarden rond deze tijd water op de wei te hebben staan?

Ik vind zelf van wel en mij lijkt dit vanzelfsprekend. Ik stel deze vraag omdat ik hier gisteren een woordenwisseling over had met de eigenaar van mijn inmiddels oude stal sinds vandaag. Ik heb al weken het vermoeden dat mijn pony geen water meer kreeg bijgevuld op de wei. Gisteren kwam dit ook ter sprake en hij beweerde dat paarden rond deze tijd geen water nodig hebben op de wei doordat ze genoeg vocht uit het gras halen nu. Ik vind dit als een l*lverhaal klinken maar goed ik wil het toch wel even zeker weten.

Nadir

Re: water op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:14

Er zit op het moment inderdaad wel behoorlijk wat vocht in het gras, maar ik denk dat het wel belangrijk is dat de paarden daarnaast nog de mogelijkheid hebben om water te drinken.

Waarom vul je niet gewoon zelf het water bij?

bokkertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:14

volgens mij horen paarden ten alle opzichten water te hebben

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:16

jahh lijkt me wel handig als er water is op de wei!
ook al zit er in het gras veel water is dit toch niet altijd genoeg, en zeker als ze net nog hooi gehad hebben oid

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:21

Ik vind net zoals jij dat een paard altijd de mogelijkheid moet hebben om water te drinken.
Idd staat er nu veel water op het land en is het gras behoorlijk vochtig. Daarnaast wordt er met de dauw ook veel water opgenomen. Maar of dat genoeg is voor een hele dag.. Dat betwijfel ik.
Dus idd gewoon mogelijkheid bieden om te laten drinken. Zeker als je er op een pensionstal gewoon voor betaald.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:23

vind ook dat paarden ten alle tijden water moeten hebben. Ze zullen wel niet zoveel drinken maar als ze er behoefte aan hebben hebben ze dan teminste gelegenheid voor.

Maranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 19:24

De tuinslang die daarvoor bedoeld was, was ergens op aangesloten waar ik niet bij de kraan kon. Zijn manegepony's hadden overigens ook wel gewoon water. Ik heb ook het gevoel dat ik er nu gewoon ben weggepest. Ik had de stalling al 2 weken opgezegd, maar er gelden daar 2 maanden opzegtermijn. Maar nu moeten de paarden op stal en heeft hij er de afgelopen maanden teveel paarden bij laten komen waardoor hij stallen tekort kwam. Ik denk dat hij daardoor gisteren in ene keer tegen mij is uitgevallen, zodat ik eerder weg zou gaan. Dat is hem dan dus ook gelukt.

Ik heb ook al eerder verhalen over hem gehoord dat hij 7 pensionpaarden dagenlang geen eten had gegeven op stal. De eigenaren hebben dat in de gaten gehouden, hem er toen op aangesproken en zijn toen allemaal tegelijk vertrokken. Toen ik dit dus doorkreeg had ik eigenlijk al meteen zoiets van dit klopt niet.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:32

Jeetje dat kon hij toch ook gewoon vragen? Je hoeft het toch niet op een paard af te reageren. Ik bedoel het is zijn eigen fout dat hij te veel heeft staan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:00

paarden moeten ten alle tijde kans hebben op extra water in de buurt! Mijn paarden drinken nu stilletjes aan meer en meer, omdat het gras zo goed als op is, is er geen gras, dan kunnen ze daar geen vocht uithalen he Haha!

Tot voor twee weken deden mijn drie paarden samen met een ton van 40 liter een drietal dagen! Omdat het gras echt zeiknat was.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:42

een paard hoort 24/7 de beschikking over water te hebben. En inderdaad de ene dag drinken zij meer als op een andere dag maar er moet altijd water voorhanden zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:28

Er moet altijd water aanwezig zijn ja. Nu merk ik wel dat ze minder drinken, maar na de brokken ofzo zie ik ze altijd naar de emmer lopen.

Maar goed dat je daar weg bent toch.

Ansel7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:30

Paarden moeten inderdaad kunnen beschikken over vers water. Wat een nare man is dat zeg, dat hij dat uitspeelt over de paarden/pony's. Heel goed dat je weg bent daar. Zulke mensen leren het nooit. Zien ook niet in dat ze het niet goed doen.
Veel succes op je nieuwe stal!

irisjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:07

altijd is het belangerijk dat paarden water hebben. ook al bevat het gras nog zoveel vocht, als een paard dan echt even wil drinken, en hij kan het niet.. nouja, moet je je maar nagaan, dat het dan toch wel heel fijn is als hij altijd water heeft zodat hij even kan drinken.

JOYCE21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:27

er zit idd wel genoeg vocht in het gras maar de paarden hebben wel meer water nodig dan wat er in gras zit.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:10

Ik had vorige week een zelfde soort ruzietje met mijn stalbaas. Die vond het ook normaal om 's avonds om 23uur de kraan dicht te draaien en vervolgens de volgende dag pas om 13 uur weer open te zetten! Ik ben goed uit mijn vel gesprongen daar! Heb het niet meer meegemaakt en weet nu waar de kraan zit! Als je zo met beesten omgaat ben je in mijn ogen geen beest waardig!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 00:17

Hij heeft wel gelijk dat ze nu veel vocht uit het gras halen maar ik zou er toch voor zorgen dat er een bak water staat.

Ter vergelijking; wij hebben 2 paarden en 3 pony's 24/7 in de wei staan, in de zomer is de badkuip in een dag leeg en daarom wordt hij ook 2x per dag bijgevuld. In de winter hoeft hij maar eens per week bijgevuld te worden en meestal is hij dan ook maar half leeg, ze drinken dus minder maar het regent nu ook meer dus wordt de bak ook steeds een beetje bijgevuld.
Ik zou iig zorgen dat er een bak staat, door de regen wordt die meestal wel bijgevuld.

Amibre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:38

Wij hebben electrische waterbakken in de wei maar zolang de paarden buiten staan, staan deze wel aan want ze moeten wel over voldoende vocht (water/gras) beschikken!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 07:42

Alhoewel het nu vochtig weer is, drinken mijn paarden (die nu 24 uur buiten staan) binnen 2,5 dag een hele badkuip leeg, dus ze hebben wel degelijk water nodig!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:05

Mijn paarden die op de wei staan drinken ook nog gewoon uit hun bak.
Vind het een beetje klinken als laat die paarden maar ze redden zich wel...
Vind ik niet kunnen, je (hij dus) moet gewoon zorgen dat er voldoende drinkwater is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:53

Paarden horen waar ze ook zijn water te hebben , een paard drinkt ongeveer 17 lieter water perdag ( of was het 7.. dat kan ook trouwnds Clown )
Ik heb een groote plas in de wei, dat water word elke dag gewoon bijgevult, door de regen, en kraanwater Lachen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:06

hmm, nogal boers. Ik ken boeren die dat met schapen doen namelijk. Mijn paardje drinkt ook op de wei nogal wat. Dus ik zou m nooit zonder water wegzetten.
Ik denk wel: geef aan dat je het niet okee vind zonder water. En anders zou ik gewoon weggaan zonder de opzegtermijn te hanteren. Dan maar pech voor hem. Hij verzorgt jouw paard niet goed. Maar waarschijnlijk moet je dat dan eerst schriftelijk duidelijk maken.

lida_wouters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:20

als pony's op de wei staan hebben ze ook gewoon drinkwater nodig, Ze moeten altijd kunnen drinken als ze willen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:32

Bij ons drinken ze nu wel minder als in de zomer, maar drinken doen ze dus wel! Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Bah, sommige mensen... geen paard waardig!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:02

Memuska schreef:
Bij ons drinken ze nu wel minder als in de zomer, maar drinken doen ze dus wel! Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Bah, sommige mensen... geen paard waardig!

Bedoel je mij daar nou mee of ... ?

djoeke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:50

paarden horen altijd water te kunnen drinken dus ik vind dat er gewoon water in de wei moet staan, welke tijd van het jaar het ook is