vingerhoedskruid, hoe te bestrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

vingerhoedskruid, hoe te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 08:52

In het verlengde van onze wei, hebben we een stukje bos, dit is nu geheel omheind en paardfroof gemaakt, behalve dat er vingerhoedskruid groeit, nu heb ik al dagen lopen ruimen en plukken en lijkt het voor nu geheel weg te zijn, maar is er een middel wat ik kan spuiten zodat het echt helemaal weg is en hopelijk niet meer terugkomt?
Ik hoor en lees dat paarden het niet eten, maar daar durf ik niet blind op te vertrouwen! Ik heb ook een veulen lopen van nog geen 2 maanden oud, wellicht wil hij het een keer proeven, brr, moet ik niet aan denken.

Ik hoop dat er iets is wat ik kan gebruiken zodat ik straks de paarden met een gerust hart, lekker van het bos kan laten genieten.

alvast bedankt voor de reacties

Joyce

Grit

Re: vingerhoedskruid, hoe te bestrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:08

Ik heb nog voor je gezocht, maar kon er ook niks over vinden. Ik hoop dat het je lukt weg te krijgen, kunnen ze daar toch ook mooi doorheen gaan kuieren!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:16

Denk toch dat je door moet gaan met onkruid wieden.. Wij hebben jaren lang gewied tegen jacobskruiskruid (Drenthe vind het op de één of andere manier mooi om het in de bermen te planten...) en langzaam maar zeker is het verdwenen.

We konden er wel tegen gaan spuiten maar dan heb je gif in je weiland en de kans dat het alsnog terug komt.. Volgens mij is vingerhoedskruid trouwens minder hardnekkig dan j.kruiskruid, plukken dus en zo snel mogelijk alle baby plantjes eruit halen. Als je dagelijks een strook doet gaat het best snel.

AtelierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:18

Ik heb even voor je gegoogled, maar ik kan eigenlijk niets zo snel vinden dat je van dit kruid af kan helpen. Helaas zijn de meeste soorten ook nog winterhard tot -25°C dus een extra koude winter zal niet helpen Boos!

Plukken voordat ze gaan bloeien is denk ik toch de beste optie.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:36

Paarden eten volgens mij nooit van vingerhoedskruid. Het is trouwens een tweejarige plant, dus gewoon uit de grond trekken voordat het zaad maakt is voldoende. Wel een beetje oppassen dat je dit alleen in de weide doet; de plant is namelijk beschermd.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 11:01

bedankt voor de tips.
tja volgens mij is het nu vrij van vingerhoedskruid, ik ben alleen bang dat net dat ene plantje gevonden word door mijn veulen. nou komt hij niet helemaal dom over, maar tja, helemaal vertrouwen doe ik het niet.
ik heb me al suf geplukt, gooi het netjes het natuurgebied in, daar staat nog veel meer.
Het klinkt idd als ik maar goed volhoud, dat het wel wegblijft.
de paarden vinden het wel erg leuk om door het bos te struinen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:04

Vingerhoedskruid is veel makkelijker te verwijderen dan jacobskruiskruid. Het is een tweejarige plant, het ene jaar komt hij op en bloeit hij niet, het jaar daarop komt er zo'n mooie staart bloemen in.

De beste remedie lijkt mij gewoon uittrekken. Het zaait niet uit als je de planten vroeg genoeg uittrekt en ze laten zich makkelijk verwijderen. Dus ik denk dat je er dan zo vanaf bent. Bovendien kun je de planten makkelijk herkennen.

Ik denk dat paarden het niet snel zullen eten trouwens hoor.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 18:06

ja klopt, het plukt idd heel makkelijk, ik loop nu dagelijks door het bos, de laatste plant hebben we zaterdag gevonden.
maar goed, ik blijf wel goed opletten, ik had dit ook in mijn tuin staan, ik dacht dat het onkruid was en had het toen in de kippenren gegooit, daar wonen ook wat cavia's, die eten het wel gewoon en gaan daar dus ook echt dood aan. Dus ben echt geschrokken toen en let daardoor nog beter op.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:20

Wel ff goed je handen wassen naar het plukken!