Selfmade hooiruif??!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Selfmade hooiruif??!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 23:31

Ik ben op zoek naar ideeen over hoe ik zelf een hooiruif cq. hooikrat voor in de weide kan maken.

Ik heb namelijk verschillende dingen al op internet voorbij zien komen en dacht: "Dat kan ik zelf ook wel maken!"...

Wie hier op het forum heeft zelf ook een ruif of krat gemaakt?! Bedoeling is dat er 1 a 2 balen in kunnen...

Ben heel benieuwd en zie ook heel graag foto's!!!!!

joyce B

Re: Selfmade hooiruif??!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:12

[VSW] Hooi systeem

[SV] buiten hooi voeren, hoe?
topics over hooi"ruiven" en -voersystemen

En deze van Pellie, uit 2006, als je hier betongaas of spijlen voor doet, heb je hetzelfde idee als onze hooikast. Schuine plank kun je beter nog iets schuiner plaatsen zodat het beter naar voren en beneden zakt, en kast misschien vastzetten in een muur zodat hij niet omgetrokken kan worden.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:14

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:11

Ik ben idd ook op zoek naar een idee hoe ik dat kan doen, maar waar ik heel erg mee zit; hoe doen jullie dat als het veel regent? Dan wordt al het hooi dus zeiknat, eten ze dat dan nog gewoon? Of is mijn pony gewoon verwend met teveel hooi dat ze dat niet meer eet? Haha!

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:19

Bij ons staat de krat met hooi onder een afdak, dat is echt ideaal. Wat ik ook heb gezien is een kliko waar ze een gat in hebben gemaakt in de onderkant. Boven stop je hooi dan in, en paard eet het van onderuit. zo kan er ook geen regen in komen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:35

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:50

die eerste lijken me beter omdat het hooi niet eruit kan vallen en het veiliger is voor de paarden (geen spijlen, geen dubbele "wand" en geen scherpe randen. Ook mooie hoogte/diepte om uit te eten!
Voor ons beetje ver weg om te halen, maar prijs is verder niet verkeerd.

Over het nat worden:
Hier eten de paarden ook niet graag verregend nat hooi.
Kisten vullen we dus niet voor de hele dag in 1 keer, maar met voerbeurten. Onze hooikast heeft een deksel en gaas aan de voorkant om te eten. Hierin blijft het hooi dus wel redelijk droog en die kunnen we wel helemaal vullen voor de dag.
Dan hebben we in de schuilstal nog 2 grote hooinetten van Hooinet.nl hangen van beide 2 meter breed. Deze hangen droog, dus kunnen we ook desnoods helemaal volgooien.
We hebben materiaal liggen voor nog 1 of 2 extra hooikasten. Het fijne van die kasten vind ik dus dat het hooi droog blijft, en ze het hooi er niet uit kunnen gooien met hun snuit of hele plukken tegelijk eruit trekken en ergens anders het merendeel weer op de grond laten vallen. Ook heb ik ze "in" de omheining staan zodat ze geen loopruimte voor de paarden wegnemen. De paddock is namelijk al niet zo groot voor 4 paarden.
foto's hooikast in paddock

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:54

Ik ben met een projectje bezig: een ouwe kliko uitwassen, onderin aan elke zijde een gat zagen van ongeveer 30 cm doorsnede, randjes afvijlen/schuren en dan gaas ervoor zodat ze het niet te snel kunnen eten en een goeie zware steen onderin tegen het omduwen.

Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:54

Die is ook mooi idd Ja

Ja die hooinetten wil ik eigenlijk ook graag, ook dan weer hangt alles in de regen want ik kan het nergens echt droog hangen Tong uitsteken Behalve in de stal dan, denk dat dat het ook wordt. Nu ligt het hooi in de stal, maar meerendeel van de tijd mesten ze hier ook, dus wordt een grote smeerboel Hamer

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 14:51

Puchje schreef:
Ik ben met een projectje bezig: een ouwe kliko uitwassen, onderin aan elke zijde een gat zagen van ongeveer 30 cm doorsnede, randjes afvijlen/schuren en dan gaas ervoor zodat ze het niet te snel kunnen eten en een goeie zware steen onderin tegen het omduwen.

Haha!

Dat is idd ook een goeie! Alleen in hoeverre kunnen ze dat niet omgooien? Ook met een zare steen denk ik dat ze hem zo omgeduwd hebben of niet?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:55

Ik knup m ook aan de omheining vast Lachen