Haren knippen bij de oren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo1

Haren knippen bij de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:36

Hallo,

Ik probeer al een tijdje om de haren in de oren van mijn paardje te knippen. Hij vindt dit eng... (het geluid als de schaar in de haren snijdt) Nu is 1 kant een beetje gelukt maar de andere niet. Dus dat ziet er echt niet uit... Clown
Weet er iemand een methode??? Heb geen zin om GELIJK naar de praam te grijpen... Maar vrees dat dat toch uiteindelijk de oplossing zal zijn. Hoop dat er mensen zijn met creatieve manieren!

ikke

Re: Haren knippen bij de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:19

Apollo1 schreef:
Hallo,

Ik probeer al een tijdje om de haren in de oren van mijn paardje te knippen. Hij vindt dit eng... (het geluid als de schaar in de haren snijdt) Nu is 1 kant een beetje gelukt maar de andere niet. Dus dat ziet er echt niet uit... Clown
Weet er iemand een methode??? Heb geen zin om GELIJK naar de praam te grijpen... Maar vrees dat dat toch uiteindelijk de oplossing zal zijn. Hoop dat er mensen zijn met creatieve manieren!

Ehm, die haren hebben een funktie!! Namelijk het buiten houden van vliegen en ander gespuis. Daarnaast transporteren ze vuil vanuit het oor naar buiten. Lekker laten zitten dus!
Wil je het er toch netjes uit laten zien, vouw dan het oor dubbel en knip de uitstekende haren. De voorkant krijgt dan een recht uiterlijk, hetgeen er ook netjes uitziet EN de funktie van de haren niet aantast.
Mocht dit ook niet gewaardeerd worden, dan heb je enige oefening voor de boeg. Uiteindelijk zal het lukken, al vergt het enig geduld. Stug doorgaan, geduld hebben en niet kwaad worden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:23

Ik ga met ikke mee, doe dat namelijk ook, niet perse voor de mooiheid, al telt dit wel mee natuurlijk Bloos maar ook omdat hij lekker rolt en er dan modderklonten in gaan zitten en dat is vies dat trekt zo in die haren.

maar denk dat ze dat ook bedoelde ?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:24

ik haal de tondeuze er biij langs, en inderdaad alleen dat wat uit het oor steekt, gek genoeg accepteerd ze de tondeuze wel, en de schaar dus beslist niet...

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:28

ik ga ook met de rest mee ! die haren hebben een functie

van zomer zag ik paard die was van top tot teen geschoren ook zijn oren ! Kan je vertellen na enkele weken had hij oorpijnn,, hmm vreemd hoe zou dat komen.. heb er geen foto van maar zag er afgrijzelijk uit !

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 15:46

heel erg bedankt voor jullie reacties.
ik heb het idd verkeerd geformuleerd. het was niet de bedoeling om de hele oren leeg te scheren maar alleen dat wat ook echt uitsteekt. ik ga hem eens een zak worteltjes voor zijn neus houden en het dan nog eens proberen. miss handig als ik het eens probeer als iemand hem vast houdt ofzo!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:49

Die haren zitten er idd niet voor niks, maar soms hangen er wel eens van de vieze stukjes uit.....je hoeft ook niet het hele oor helemaal uit te knippen, doe ik ook niet. Je kunt gewoon de haren die uitsteken afknippen en de rest lekker laten zitten.

Net als de haren aan de neus e.d. enorm dom als mensen dat afknippen

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:51

Ashley__ schreef:

Die kun je toch tot een bepaalde lengte afknippen? Stoppeltjes mag niet maar ze hoeven ook geen meter lang te zijn. Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:07

Ik zeg toch ook 'afknippen'. Tuurlijk kun je ze allemaal op 1 lengte knippen, maar het merendeel die ik ken en wedstrijden rijdt scheert die dingen eraf. Ik laat ze zelf altijd 2-3 cm lang.

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:13

Sabine_Duco schreef:
Ashley__ schreef:

Die kun je toch tot een bepaalde lengte afknippen? Stoppeltjes mag niet maar ze hoeven ook geen meter lang te zijn. Knipoog

jaa ik scheer ze der ook altijd af hoor,, et zijn misschien wel tastharen maar ze zijn niet blind.. bij die van mij is dat geen enkel probleem

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:16

toucher schreef:
Sabine_Duco schreef:

jaa ik scheer ze der ook altijd af hoor,, et zijn misschien wel tastharen maar ze zijn niet blind.. bij die van mij is dat geen enkel probleem

Sorry, maar op die plaats is een paard wel degelijk blind en zijn de tastharen de "vervanger" van de ogen. Dat een paard eraan kan wennen om zonder tastharen door het leven te gaan, is iets anders. Jij redt het ook wel zonder ogen, maar handig is het zeker niet. Waarom zou je het je paard dan wel aandoen?

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 20:36

ik heb hem vandaag proberen om te kopen met heerlijk hooi. Tijdens het hooi eten heb ik eerst zijn oortje geborsteld en toen ik de schaar pakte draaide hij echt als zo'n verwaand iemand zijn hoofd weg... Lachen eigenlijk zag het er wel komisch uit... Ik ga het nog eens proberen met wortels en appels en met iemand erbij om hem vast te houden...

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:42

Sabine_Duco schreef:
Ashley__ schreef:

"Ik zeg toch ook 'afknippen'. Tuurlijk kun je ze allemaal op 1 lengte knippen, maar het merendeel die ik ken en wedstrijden rijdt scheert die dingen eraf. Ik laat ze zelf altijd 2-3 cm lang."

Je kunt ze ook te kort afknippen. Knipoog Daarvoor hoef je niet meteen het scheerapparaat erbij te pakken. Ik dacht dat je dat bedoelde, dat mensen ze te kort afknippen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:14

toucher schreef:

Sorry? Een paard is daar dan wel degelijk blind! Een paard voelt daarmee.

''Een paard/pony gebruikt deze tastharen om de afstand tussen voedsel of een voorwerp en zijn mond te kunnen bepalen. Knip deze tastharen dus niet af, ook niet omdat je dit mooier vindt. Je knipt de snorharen van een kat toch ook niet af''.

Als jij ze dus helemaal af gaat scheren, kan die dat dus niet meer!!!

@Sabine_Duco: Ik snap wat je bedoelt, je kunt ze idd ook krter afknippen, ik zeg alleen dat ik ze op die lengte afknip.

Ik stoor me er niet aan dat daar haren zitten, die horen daar.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:17

Toch nog even aan aanvulling voor Toucher: Als een paard daadwerkelijk blind is knip je de tastharen toch ook niet af?? Misschien begrijp je dan hoe belangrijk die haren zijn....

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:36

Heb veel geduld, ik weet niet of het slim is om hem te laten eten terwijl je wilt knippen, bij bijvoorbeeld hooi trekken ze de plukken vaak uit het net, stel dat jij net wilt knippen en hup schaar in zijn oor. Knipoog

Probeer veel geduld te hebben, pak een krukje als je er niet goed bij kunt, anders moet je helemaal over het hoofd heen hangen. Misschien dat je kunt vragen of iemand zijn hoofd even stil wilt houden?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:39

Apollo1 schreef:
ik heb hem vandaag proberen om te kopen met heerlijk hooi. Tijdens het hooi eten heb ik eerst zijn oortje geborsteld en toen ik de schaar pakte draaide hij echt als zo'n verwaand iemand zijn hoofd weg... Lachen eigenlijk zag het er wel komisch uit... Ik ga het nog eens proberen met wortels en appels en met iemand erbij om hem vast te houden...

Wat ook wel eens wil helpen zijn oog aan de kant waar je wit knippen dicht houden, dan kan hij de schaar niet zien. Werkt bij mijn merrie erg goed als ze een prik moet hebben.

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:01

Ashley__ schreef:
Toch nog even aan aanvulling voor Toucher: Als een paard daadwerkelijk blind is knip je de tastharen toch ook niet af?? Misschien begrijp je dan hoe belangrijk die haren zijn....

dat van jou snap ik ff niet,, maar jullie moeten et es bij keuringen enzo komen,, ik bedoel als we zo beginnen dan is rijden ook hartstikke zielig.. jeetje jullie hoeven jullie niet aangevallen te voelen,,

wij doen et dagelijks bij het fries paarden stamboek

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:11

Mowoah en Sinelia, heel erg bedankt. Dit zijn tips waar ik zeker iets mee kan.
Ik ga ze zeker proberen. Heb het tot nu toe inderdaad in m'n uppie geprobeerd.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:14

anders kun je toch gewoon een praam proberen?
vind ik niks zieligs aan, zolang je hem niet te strak doet en niet te lang...
bespaart je paard een hoop stress en jou veel tijd...

overigens vind ik oren uitscheren NIET zielig, evenals de tastharen wegscheren,
maar die discussie heb ik al eens op bokt gevoerd en daar kwamen we toch niet uit Knipoog Dromen

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:16

Tastharen en oorharen hebben beiden een functie, anders zaten ze er niet! Je paard heeft ze niet voor de mooi-ig heid. Zorg dus altijd dat je het (gedeeltelijk) laat zitten!!! Dan maar iets minder 'strak'

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:34

flora schreef:

maar die discussie heb ik al eens op bokt gevoerd en daar kwamen we toch niet uit Knipoog Dromen

ik vind de tastharen bij een paard wegscheren het zelfde als bij jezelf je gezicht helemaal kaal maken zoals je wenkbrauwen en wimpers doe je toch ook niet??

de haren in de oren hebben een nuttige functie net als tastharen voor een paard is dat essentieel..

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:11

MSophie schreef:
flora schreef:

ik vind de tastharen bij een paard wegscheren het zelfde als bij jezelf je gezicht helemaal kaal maken zoals je wenkbrauwen en wimpers doe je toch ook niet??

de haren in de oren hebben een nuttige functie net als tastharen voor een paard is dat essentieel..

jij en ik zijn het dan niet met elkaar eens...
bij mezelf haal ik dat niet weg nee, omdat ik dat niet mooi vind, een kaal gezicht. mn wenkbrauwen werk ik wel bij en mn wimpers zet ik aan met mascara...zielig?
de wimpers bij mn paard laat ik zitten, zn tastharen haal ik weg omdat ik het niet mooi vind...
en dat ze essentieel zijn: nooit wat van gemerkt, paard heeft nooit wondjes of wat dan ook gehad!
dus tja, ik ga dan mss anders met mn paarden om of kijk er anders tegenaan...
smaken en meningen verschillen Knipoog wat de een zielig vind, vind de ander niet..

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:00

nou, ieder zijn eigen mening
ik vind dat het best kan, gewoon wat uitstekende haartjes weghalen Lachen
maar de tastharen zou ik laten zitten hoor
maar dat is je eigen keus
je kent je eigen paard beter dan iemand anders Knipoog

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:37

vieuw dankje flora kon et niet echt goed verwoorden,, en aan die mensen die zich miss een beejte aangevallen voelen sorry daarvoor,, iedereen idd zijn eigen mening.. Knipoog