Weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:14

Stel,

Je hebt een klein stukje weiland,
Om deze te laten doen door een loonwerker is onzin.
Je wilt graag zelf het 1 en ander doen aan het onderhoud.

Zijn er gereedschappen waarmee je bijvoorbeeld de grond met de hand kan losmaken e.d.
Zijn er mensen die dit doen? Wie weet welke gereedschappen er zijn?

Ik hoor het graag.

Groetjes

Marchador

Re: Weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:25

Poeh jeetje, hoe groot is het stuk weiland?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:35

Alles kun je huren, bijv. een tuinfrees of een vertikuteermachine.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:35

als je het zelf wilt doen hoop ik voor je dat het niet een te groot stuk is, anders ben je erg lang bezig
wat wil je nu aan je weiland doen allemaal?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:37

Hoe groot is het en wat wil je eraan doen dan?
Snap het verhaal niet zo goed.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 20:34

Misschien heb ik het er wat onduidelijk neer gezet.

Mijn pony heeft zo haar eigen stuk weiland, daar staat ze zomers in, en op die plek wordt ze in de winter bijgevoerd.
Ik ben nu de wei her en der aan het opknappen.
Graag wil ik zelf ook de grond doen.
Hierbij denkend aan het losmaken van de grond, inzaaien e.d.

Ik ben graag bezig met de dingen rondom paarden,zoals dit soort dingen.
Ik sta als ware graag in de wei met laarzen aan, werk te doen, waar menig ander zijn neus voor zou optrekken.

Het weiland is niet zo spectaculair groot, dus dingen met de hand doen is hierin goed te doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:10

edit

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:00

goh, tegen de lente de grond injecteren met bepaalde meststoffen.
nu in de winter kan je ni zo veel doen denk ik...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:18

De werkzaamheden hangen samen met het seizoen en soort grond: ik zie je niet zo gauw handmatig het land slepen, rollen, bemesten, bossen maaien, etc. Ook het doorzaaien kan je nooit precies met de hand, dan wordt de verdeling dusdanig dat je gauw 15% verlies hebt. Snap eerlijk gezegd niet waarom je dit alles met de hand wilt gaan doen; dit is duurder en kost meer tijd en is minder effectief/efficient.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:32

Tja... ik doe ook bijna alles met de hand, omdat de boer waar ze staat niet met de tractor op de wei kan komen. Maar dan wel zo veel mogelijk met kleinere machines. Een bosmaaier om de braam te temmen, kunstmest moet dan wel met de hand. Inzaaien ook en idd er zal best verlies zijn maar goed dat is niet anders. Maar zoals hierboven ook gezegd, alles is seizoensgebonden en nu is het meeste in rust. Graszaad kiemt ook pas als het boven de 12 graden is, dus heeft nu geen nut.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 08:54

Ik doe op mijn postzegelweitje ook alles met de hand, ook zaaien. Dus het kan wel, het is alleen arbeidsintensiever.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 13:30

Voor degenen die het ook zelf doen.

Wat doen jullie wanneer.
Nu in de winter begrijp ik dat er niets te doen valt, maar waar begin je straks mee in de lente?

Bij mij is dit weitje ook niet te doen voor de boer met de tractor, daarnaast vind ik het zelf ook gewoon erg leuk om overal mee bezig te zijn.
Ben er zeker niet vies van om mijn handen uit te steken.

Ben altijd bezig geweest met van alles en nog wat, hele middagen.
Heb het geluk dat ik er de tijd ook voor heb i.c.m. werk
Rijden doe ik niet dus ook die tijd kan ik erin steken.

Ik hoor graag wie wat en wanneer doet.

Groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:17

Ik haal nu vooral het overschot aan blad er uit anders verstikt het gras. In Februari gaat er een laag kalk over heen; daar heb ik een gardena wagentje voor als het poeder is. Zijn het korrels dan strooi ik die met de hand. In Maart gaat er kunstmest over en in september nog een keer.
Verder steek ik al het onkruid eruit voorzover dat giftig is (nachtschade/JKK) of de overhand gaat krijgen (zuring/bramen etc). Afgewaaide takken en eikels eruit, zodat er hopelijk nog wat gras wil groeien voor de paarden Haha!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 16:52

DubbelDun schreef:
Ik haal nu vooral het overschot aan blad er uit anders verstikt het gras. In Februari gaat er een laag kalk over heen; daar heb ik een gardena wagentje voor als het poeder is. Zijn het korrels dan strooi ik die met de hand. In Maart gaat er kunstmest over en in september nog een keer.
Verder steek ik al het onkruid eruit voorzover dat giftig is (nachtschade/JKK) of de overhand gaat krijgen (zuring/bramen etc). Afgewaaide takken en eikels eruit, zodat er hopelijk nog wat gras wil groeien voor de paarden Haha!

Het onkruid,takken e.d. doe ik ook altijd al.
Maak jij de grond nog los voordat je wat zaait? en Hoe doe je dit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:29

Ik laat de boel door de paarden eerst goed kaal eten. Doen ze graag Clown
Dan wacht ik een redelijk windloze dag af met kans op regen en zaai dan met de hand. Ongetwijfeld gaat daar meer zaad inzitten als nodig is, maar gezien mijn graasbelasting is het me dat wel waard Haha!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 19:45

ok, dus je gooit het er gewoon zo op, en daarna, rol je het er nog in of laat je de natuur de rest doen? En welk zaad strooi je dan? Er zijn zoveel keuzes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:12

Speelzaad of weidemix; net waar ik ben en wat ze hebben. iig géén (engels)gazonmix. Dat gras is niet geschikt voor begrazing.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:18

Je hebt bij de Boerenbond van die mooie karretjes die het zaad verspreiden als je er mee loopt Haha!
Verticuteermachine is heel handig om de grond los te maken. Zo doe ik het ook, graszaad er op (wel 3 dagen windstil) en rollen begin ik niet aan. Ooit 1 roller geleend van de buurman, ik kreeg hem in mijn uppie niet meer terug gesjouwd!! Pokkedingen! Beetje inharken werkt ook prima!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:23

Je hebt van die dingen die je vol water laat lopen als je ze nodig hebt en weer leeg laat lopen als je er mee klaar bent. Blijven ze heel hanteerbaar Haha!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:17

Van de Sawin (ook een "Boerenbond") heb ik de volgende tip gekregen w.b. uitstrooien van kunstmest, maar dat zal dan in de zaai-periode ook wel voor graszaad gelden:

Bereken hoeveel m2 grond je hebt, en koop zoveel kunstmest (of zaad) als nodig is.
Verdeel je grond met touw, paaltjes of gewoon "in je hoofd" in vier perceeltjes (of acht, of ..., ligt er aan hoe groot je weiland is). Verdeel daarna je kunstmest in net zoveel gedeeltes als perceeltjes. Elk gedeelte heb ik weer in tweeen gedeeld, zodat je in een raster kunt strooien: baantjes lopen in de lengterichting en daarna baantjes lopen in de breedterichting.

Ter verduidelijking: voor mijn wei had ik 2 zakken kunstmest nodig. De wei in vieren gedeeld, dus per perceeltje had ik een halve zak kunstmest tot mijn beschikking. Die halve zak heb ik in tweeen gedeeld: een gedeelte werd in de lengterichting uitgelopen (ook weer meerdere emmers voor nodig, anders is het niet te tillen) en het andere in de breedte.
Als je dit voor de andere 3 percelen van de wei herhaalt, heb je een vrij regelmatig bemestte wei. Hoe fijner je de wei verdeelt, hoe nauwkeuriger de verdeling van de kunstmest. Het is ff goed rekenen!

Ik heb sinds augustus zelf een wei van ca 3200 m2 (ca 80 x 40 meter), vandaar bovenstaand plan. Verder ben ikzelf ook een beetje het wiel opnieuw aan het uitvinden Bloos , dus ik lees je topic mee!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:53

Ik heb ook 3000 m2, doe bijna alles met de hand. Idd je land verdelen met touw (strotouw aan elkaar gebonden) en dan je mest/zaad verdelen over de stukken. Bosmaaier om de kanten netjes te houden. Paarden steeds opschuiven met grazen, want dan grazen ze gelijkmatiger. Ook heb ik 1x een verticuteer machine gehuurd. Dat was een flink klus maar wel de moeite waard. Ik heb wel een kleine trekker met maaier erachter, maar dat is maar een paar x per seizoen. Een weide sleep is handig, maar je kunt het ook uithaarken of in kruiwagen weghalen. Als je paarden granen eten i.p.v. brok, valt de poep meestal snel uit elkaar en is verspreid door vogels. Succes!

ooklis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:58

ik gebruik zelf gewoon een ploeg van me pa maar ligt er aan wat je zelf wil

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:51

Nu we toch aan het ervaringen uitwisselen zijn......

in mijn wei heb ik voorlopig slechts 1 drachtige NF-pony staan (d-maat).
Ik ben van plan om de mest uit de wei zelf te gaan composteren. Afgekeken van een soortgelijk weitje in de buurt waar een Haflinger en nog een c of kleine d-pony in lopen. Zij hebben 3 ronde "mestbakken" van, ik schat, ongeveer 1.30 m doorsnee en ongeveer 70 cm hoog, misschien hoger. Eerst wordt de ene bak volgemaakt met mest uit de wei, daarna de tweede, daarna de derde. Ik ga er vanuit dat zij uiteindelijk de mest uit de eerste bak weer over het land uitgespreiden.

Weet iemand ook hoe veel tijd er overheen gaat voordat de mest voldoende uitgecomposteerd is om weer uitgespreid te kunnen worden?
En gaat het sneller of juist minder snel als er stro bij zit?
Zijn er ook "versnellers" (en zo ja, hoeveel sneller), zoals je ook hebt bij compostbakken voor tuinafval?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:11

[quote="gem"]
Bereken hoeveel m2 grond je hebt, en koop zoveel kunstmest (of zaad) als nodig is.
quote]
Zo.... Dus de hoeveelheid kunstmest is afhankelijk van het aantal m2????? Hoeveel kunstmest is er dan nodig voor 5000 m2????

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 13:26

Citaat:
Zo.... Dus de hoeveelheid kunstmest is afhankelijk van het aantal m2????? Hoeveel kunstmest is er dan nodig voor 5000 m2?

Je klinkt alsof je dit raar vindt...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet hoeveel kg er in een grote zak zit (MAS). 20 of 25 kg, kan dat kloppen? Volgens het personeel van de Sawin had ik 2 zakken nodig (n.b. weitje was al heel lang niet bemest).