Stalmatten: hoe dik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Stalmatten: hoe dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 22:51

Ik heb begin dit jaar rond zitten neuzen voor stalmatten en ik heb dat vanwege de kosten eigenlijk enigzins voor me uit zitten schuiven... Maar ik moest er toch maar eens aan.

Ik wil stalmatten hebben omdat het strooisel op stal op zijn zachts gezegt karig is. Ze staan eigenlijk alleen als het echt vriest binnen en verder loopt het 24/7 buiten, hooi hebben ze op stal onbeperkt, ik sta er vrij goedkoop en in een prachtig stukje... Dus ik wil niet al te veel woorden vuil maken aan dat strooisel. Lachen Ellie wil graag liggen, bij voorkeur in een plas modder, maar in de stal is ook goed Haha! Probleem is alleen dat ze, het laagje stro buiten beschouwing gelaten, op steen ligt. Ik wil dus matten om het oppervlakt wat zachter en vooral warmte-isolerend te krijgen.

Ik heb geen afvoer in de stal, dus ik zal niet-vochtdoorlatende matten moeten hebben. En daarmee dus ongetwijfeld ook matten zonder profiel.

Waar ik nu echter tegenaan loop: welke dikte zou ik minimaal nodig moeten hebben? Wat ik tot dusver allemaal gevonden heb varieert van 8 mm tot 40 mm...

Hoe dik zijn jullie stalmatten cq wat raden jullie aan? Lachen

Sylvia

Re: Stalmatten: hoe dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 22:16

Niemand? No Cheer

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:18

Zo dik mogelijk lijkt me wel comfortabel toch? Volgens mij heeft mijn boer er matten liggen van ong. 1 cm.
Dat lijkt ieg de standaardmaat.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:12

Je kan best vochtdoorlatende matten/tegels gebruiken. bij mijn ene stal heb ik wel afvoer en de andere niet. Bij beide werkt het prima.
Ik verkoop ze zelf ook (39 euro per m2) en de dikte is 3,5cm. Is dik genoeg om ook nog bewerkbaar te zijn. Dikker is lastig zagen en leggen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:09

Voorbeeldje van hoe ze liggen in mijn nieuwe stallen:

Afbeelding

Normaliter liggen ze in halfsteensverband, maar omdat deze stallen perfect recht waren, pastte het ook zo precies.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:12

blijft het dan wel goed, als ze vochtdoorlatend zijn? Gaat het eronder niet liggen schimmelen of zoiets? Ik heb er ook over na gedacht, vandaar mijn vragen.

Die stal hierboven ziet er netjes uit! Ja

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:16

Nee, gaat niet schimmelen. Het vocht trekt toch in de klinkers die eronder liggen (meer in de voegen), waardoor je geen rare stinkluchten krijgt en ook geen schimmelvorming. In mijn oude stallen liggen ze al meer als 4 jaar en dat ziet er ook nog netjes uit.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:26

Ha interessant onderwerp! Ik hik er ook al jaren tegenaan... Imker: haal je ze weleens omhoog om eronder schoon te vegen of te spuiten ofzo?
Wat voor laagje vormt zich eronder? Of niets alleen vocht?
Heb je er nog iets strooisel op?
Zijn ze verend of heel stevig/stug? Ik heb ooit gehoord dat verend niet goed is voor de paardevoet omdat die iets doorzakt naar achter, dus door de kogel heen. Hoe is dat bij jouw matten?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:32

stefje schreef:
Ha interessant onderwerp! Ik hik er ook al jaren tegenaan... Imker: haal je ze weleens omhoog om eronder schoon te vegen of te spuiten ofzo?
Ja, eens per jaar haal ik ze er uit en spuit ik ze met de stoomcleaner even van boven en onder af.
Wat voor laagje vormt zich eronder? Of niets alleen vocht?
Er zit wat vlas onder en wat vocht, verder geen rariteiten, beestjes of anders wat niet wenselijk is.
Heb je er nog iets strooisel op?
In de zomer niets en in de winter vlas.
Zijn ze verend of heel stevig/stug? Ik heb ooit gehoord dat verend niet goed is voor de paardevoet omdat die iets doorzakt naar achter, dus door de kogel heen. Hoe is dat bij jouw matten?
De matten zijn van rubber, dus als je erop staat/springt dan veert het misschien een paar mm in. Niet zo overdreven zoals jij stelt, maar het werkt schokwerend. Mijn oude paard (Imker)heeft een flinke blessure aan zijn rechtervoorbeen en het is ideaal. Het helpt ook schrapen tegengaan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 22:34

Imker, hoe dik heb jij je strooisel erop? En kan al dat vocht geen kwaad voor de tegels eronder?

In Ellie haar stal liggen gewoon stoeptegels en die liggen erg strak tegen elkaar, er zit geen echte voegen in zeg maar. Gewoon steen tegen steen. Ik ben er een beetje huiverig voor dat dat vocht gaat broeien of de tegel 'beschadigd', mn omdat er wsn weinig tot geen strooisel op zal komen te liggen...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:46

Sylvia, in de zomer heb ik géén strooisel erop, in de winter ongeveer 1.5 pak vlas per stal.
Bij mij ligt er een klinkervloer onder, dus ook strak, zowat zonder voegen.

Geen smeerboel, valt echt mee.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:09

Ik heb sinds een aantal maanden rubberen matten in de stal liggen en dan alleen in het midden gedeelte van de voorkant tot de achterkant van de box. Dus aan beide zijkanten is 50 cm. niets.
Ik heb matten van 2 m x 1 m en 1 cm dik met anti slip profiel en deze kostten per stuk 32 euro. Dus voor 1 box was ik voor 100 euro klaar.
Ik heb speciaal voor 1 cm gekozen omdat ik die er makkelijk een aantal keer per jaar uit kan halen om de box schoon te spuiten. Ik strooi wel dik op, maar mijn paarden trapten altijd het schone vlas/stro naar de zijkanten en lagen dan nog op de stenen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:31

Dat is een mooie prijs Romeorowan! Waar heb je ze vandaan? En bevalt het goed? Strooi je nu veel minder op, ik vraag me af of ze vrijwel zonder strooisel hierop kunnen staan, of is het toch te koud of te hard, doordat ze dunner zijn dan de meeste matten? Wat een grote matten! Zijn dit matten speciaal voor in paardeboxen, of ergens anders voor?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:41

Ik heb in één stal vochtdoorlatende matten met noppen aan de onderkant (daaronder liggen stoeptegels) en in de andere stal een HIT-matras.
De HIT-matras is beduidend zachter als de rubbermatten, de HIT-matras 'veert' echt. De rubbermatten zie je nauwelijks dat die ingedrukt worden.
Bij de HIT-matras hoeft alleen aan de achterkant een strookje bedding om de urine op te vangen, de andere matten heb ik wel normaal strooisel op liggen.
Qua kosten zijn beide ong even duur.
Nadeel van de HIT-matras dat het ding loodzwaar is en met 3 man versleept kan worden. Dus liggen is liggen en niet meer aankomen Haha!
Overigens haal ik de andere matten er ook nooit uit en ik heb ook geen vieze luchten of beesten.
Mijn ouwetje had op de rubbermatten toch nog wel eens wat gesleten hakken, maar op de HIT-matras blijft ze daar keurig haar op houden.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:56

Wij hebben een loopstal met betonbodem, geen afwateringsmogelijkheid. Wij gaan ws deze matten kopen: http://www.kraiburg-belmondo.com/belmon ... -plus.html , kosten 33,90 per m2, waterondoorlatend. Deze matten hebben een wat zachtere inwerking, dus aangenaam om op te liggen. Bij mij zal er geen strooisel overheen komen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:45

ff gespiekt op die pagina: ze zijn niet vochtdoorlatend, zoals ik kan zien. Mijn ervaring is dat dat toch heel glad wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:53

@Imker: glad worden ligt ook aan het profiel. Mijn HIT is ook niet doorlatend en is ook niet glad. Zit ook iets van profiel op.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 16:03

Bij een betonbodem (of in elk geval een bodem waarbij de urine niet of niet goed weg kan stromen) kun je beter geen vochtdoorlatende matten nemen. De urine blijft dan onder de matten staan en gaat op den duur stinken. Die Belmondo matten die ik gezien heb, hadden een goed profiel van boven hoor, leken me juist helemaal niet glad. De luchtkamers aan de onderkant zorgen voor een ietwat verend gevoel (beetje zoals die granulaat matten vermoed ik)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:52

Stefje: volgens mij zijn het afgekeurde transportbanden en ze komen bij RubMat in Almere vandaan.
Mijn idee was eigenlijk om elke week 1 zak vlas te gebruiken, 1 keer per week alles eruit en weer 1 nieuwe zak erin. Maar persoonlijk vind ik daar niets aan, ziet er niet heel erg vriendelijk uit. Ik wil gewoon een dik bed hebben Tong uitsteken .
Nu strooi ik dus ook elke week een zak vlas bij maar ik haal niet alles er eerst uit.