Wat zouden jullie doen in dit geval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramgad

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:00

Hey! Een tijdje geleden plaatste ik hier het verhaal over mijn muilezeltje, Kadim, met zijn barst in zijn schouder.
Nu, 7 maand nadat hij zich bezeerde, loopt hij nog steeds regelmatig mank door kleine dingen vb verschieten en te hevig wegspringen. De dierenartsen zeggen dat het nooit zal genezen en dat er dus ook niets meer mee zal mogen gedaan worden.

momenteel staat hij op een weidetje op een eind van mij zodat ik hem max 1x per week kan zien (hij word verzorgd (= eten krijgen) door de eigenaars van de weide wiens paarden daar ook bij staan). Ik vind het heel erg dat hij daar gewoon staat te staan, meestal bij een merrie van wie hij schrik heeft, en dat hij maar pijn loopt te hebben meestal en dat ik er nooit kan zijn om eens met hem (aan de hand) te wandelen als hij eens niet mank loopt...
Ik ben al intussen al weer een jaar op zoek naar een weide hier in de buurt, maar helaas vind ik niets. Hier is wel een klein weideke in de buurt, maar ik kan de eigenaars niet bereiken (en het is ook te klein om hem meer dan 2 weken op te zetten...).

DUs nu ben ik op zoek naar een oplossing. De eigenaars van de weide gaan stallen op de weide plaatsen zodat ze daar deze winter in kunnen, maar daarmee zie ik hem nog niet meer he...
Hier thuis een stal zetten en hem elke dag een beetje op dat weideke zetten kan ook evt, maar dan staat hij alleen en het is hier ook niet zo groot (thuis 15 op 25, weideke 20 op 50 ong) om een extra vriendje bij te zetten.
Hem wegschenken aan een betere thuis zou me heel zwaar vallen want ik heb hem intussen al 6 jaar en ik zou geen enkele plaats vertrouwen/goed genoeg vinden. Ik wou hem wel aan een vriend van mij geven omdat ik weet dat hij daar heel goed zou staan, mar helaas mag het niet van z'n ouders...

Dus nu vraag ik me af, wat zouden jullie doen? Uit deze opties een kiezen of hebben jullie een beter optie?
Ik ben echt benieuwd want het word winter en hij mankt weer zo verschrikkelijk, ik weet niet meer wat ik er mee moet doen...
Alvast bedankt

Anoniem

Re: Wat zouden jullie doen in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:06

is inslapen niet beter? uit je bericht begrijp ik dat hij veel pijn heeft ook als er niets met hem wordt gedaan en weet je zeker dat je hem wilt laten lijden?

ff in je profiel gespiekt en het is echt een schatje! Had ook nog nooit een muildier gezien maar echt mooi

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:15

neeeee inslapen nooit ! De dierenarts heeft daar ook zelfs nooit iets over gezegd. Hij zei dat hij nooit meer zou kunnen bereden worden. Ik heb hem dan enkele weken een poedertje gegeven om zijn beenderen sterker te maken en dan was het weer een tijdje beter. Nu loopt hij weer mank. De eigenaars van de weide laten me ook niet weten wanneer hij weer mankt dus ik weet niet precies hoe het komt en vanaf wanneer hij weer is beginnen manken...

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:24

Zo i zo moet je hem van de andere weide afhalen denk ik.

Misschien moet je toch nog eens goed met je ouders gaan praten over de weide bij die vriend van je. Je ouders stellen vast ook het belang van het beestje voorop.

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:32

het probleem is: De ouders van m'n vriend willen dat niet... Omdat ze hem eten moeten kopen, moeten verzorgen, heeft af entoe dierenarts nodig, maar ze zullen er nooit mee kunnen rijden ofzo dus enkel kosten.
Ik snap dat best hoor, wel spijtig natuurlijk

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:32

Wat vervelend zeg! Ik heb geen idee wat de beste oplossing is voor jullie beiden, maar ik zou je muilezel in ieder geval niet veel op stal gaan zetten, omdat ik dan bang zou zijn dat hij stijf en dus nog kreupeler zou gaan worden.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:33

ramgad schreef:
het probleem is: De ouders van m'n vriend willen dat niet... Omdat ze hem eten moeten kopen, moeten verzorgen, heeft af entoe dierenarts nodig, maar ze zullen er nooit mee kunnen rijden ofzo dus enkel kosten.
Ik snap dat best hoor, wel spijtig natuurlijk

En als jijzelf gewoon de kosten blijft betalen?

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 13:42

dat heb ik al voorgesteld een tijdje geleden, maar dat willen die ouders ook niet.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:44

Sorry Ramgad, ik begreep dat dat niet van jóúw ouders mocht, ik las erover heen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:48

Wees eerlijk tegen je beestje Ja

Wat heeft je beestje op dit moment nodig? Kan jij hem dat bieden.ja of nee? Daar zit je antwoord meis Lachen Leuk of niet leuk Lachen

trixie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:13

ik zal hem ook NEVER NOOIT laten inslapen.....!!!!!!!!!!1
okey het kost dan wel wat geld...je kan hem ook naar een pension stal doen...dn mr vroegpension
mr inslapen NOOIT...!!
je kan hem ook laten staan....dat had ik dus gedaan....!
en verkopen kan ook een optie zijn...mr je hebt tog wel een hechte band met hem...? o.o
zo ja...laat hem dan niej inslapen
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-10-08 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [b][/b][i][/i] en size code verwijderd. Het is nergens voor nodig te gaan schreeuwen.

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:17

Verder alles goed trixie_lover?

Vraag me af waar dat vette voor nodig is, volgens mij vraagt TS gewoon om advies niet om een uithangbord in haar topic.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:46

Ik begrijp dat het moeilijk is om hier een beslissing in te nemen.
Maar je moet wel eerlijk zijn tegenover jezelf en tegenover het beestje.
Heeft hij een leven vol pijn, ookal wordt er niks met hem gedaan maar toch constant pijn, dan is het eerlijker naar het beestje toe om het in te laten slapen. Loopt hij lekker in de wei, wel kreupel maar geen pijn, dan kan je hem lekker laten lopen.
Maar dan wel alleen zonder pijn. Want als je realistisch nadenkt zouden wij ook geen leven met pijn willen. Ookal begrijp ik dat dit voor jou natuurlijk ook een hele moeilijke beslissing is, en wat jou ook veel pijn kan doen. Maar wees aub eerlijk naar het beestje toe. Succes met het nemen van een besluit.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:36

Ik zou ook eens goed nadenken of in laten slapen misschien voor het beestje niet het eerlijkst is, hoe moeilijk dat ook is!!
Wees eerlijk naar het beestje toe, kreupel lopen is pijn hebben!!!
Succes met het zoeken naar een oplossing!!

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:01

neehoor ik laat hem niet inslapen.
Ik denk dat het het beste is om hem aan iemand te geven die tijd/geld/plaats genoeg heeft om hem te verzorgen en ervoor te zorgen dat hij geen pijn meer heeft ZONDER hem te laten inslapen.
Maar ik vrees dat er niet veel mensen zijn die er zoveel moeite in gaan steken en die dan ook nog eens niet te ver wonen zodat ik hem nog genoeg kan zien Boos!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:10

Misschien moet je toch in je omgeving eens wat rondkijken voor een stalletje met een weitje of uitloop en misschien gezelschap van een ander dier? Een shetlandpony of een geitje of id?
Plaats anders een advertentie op marktplaats of informeer eens bij een boer of zorgboerderij of id of je hem daar kunt stallen.
Ik zou hem niet verkopen of wegschenken als ik jou was. De kans is dan wel heel erg groot dat ie niet goed terecht komt.
Als jij denkt dat hij nog goed kan genezen en zonder al te veel pijn rond kan lopen dan moet je er gewoon voor gaan.
Inslapen kan altijd nog als er echt geen verbetering of andere oplossing komt.

Succes!

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:17

dankje voor de positieve comment Lachen
Helaas ben ik echt al héééééél deze gemeente rondgefietst en bij elke grasplaatsje dat ik zag gaan vragen of ze het niet verhuren/verkopen, maar helaas, echt Niemand lijkt hier een weideke te hebben waar hij op mag staan!
Zelfs niet voor een goede vergoeding!
Op kapaza staat ook al maanden 2 advertenties en mijn stiefpapa is zelfs al gaan rondvragen bij landbouwers die hij kent, tevergeefs...

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:21

En er een leuk klein shetje bijzetten of een geit? daar hebben ze ook een vriendje aan en heb je m toch lekker aan huis staan.
dan hoeft hij zich ook niet zo te verdedigen, het is het proberen waard, een geitje is niet duur... succes maar!

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:36

Wat je vraagt, is wat wij zouden doen in dat geval. Dus voel je asjeblieft niet aangesproken door wat we zeggen, het is gewoon wat wij zouden doen.
Maar toch ben ik het met de andere eens. Ik heb in een soort gelijke situatie gezeten met mijn shetlander.

In 2005 liep hij toen wij thuis kwamen stokkreupel, met moeite kon hij pasje voor pasje een beetje vooruit komen. Dierenarts gebelt, assistent kwam, hij mocht niet voelen van de shet enzo. Hij zei dat hij een peesblessure had. Goed, wij rust gegeven, pijnstillers enz. Maar geen verbetering.

Paar maanden later, kwam de dierenarts. Onderzoekt Sindbad weer en zegt: Sorry, ik kan niets meer voor hem doen. Hij heeft zijn schouder gebroken gehad.

Het was dus nog niet volledige geheelt en het was een lastige breuk. Hij liep nog steeds stokkreupel, in al die maanden nog maar 1 keer even gedraaft, als hij opstond van het liggen ging hij omhoog van de pijn en klapte bij bijna elke keer naar achteren. En praat me niet over het bekappen want zijn hoeven sleten natuurlijk niet meer dus moest de hoefsmid ook vaker komen.
Het was een werkelijke hel voor het beestje. Maar hij had al zoveel doorstaan die laatste maanden en eindelijk ging het iets beter. De week daarna had hij een stukje gegaloppeert toen we thuis kwamen, maar 3 pasjes maar toch. Hij had nog steeds kracht om door te vechten en was zelf ook niet van plan om het op te geven.
Dus wij gaven hem de kans om te genezen, ookal zei de dierenarts dat hij altijd kreupel zou blijven lopen, nooit meer zou kunnnen galopperen, bokken, rollen, stijgeren enzo.
Het was een erg vooruit zicht, maar hij was niet van plan om op te geven, dus wij ook niet.
Uit eindelijk ging het steeds beter, en sinds hij een vriendinnetje in zijn maat had gekregen in 2006 voelde hij zich stukken beter. Vandaag de dag is het weer een normale shet. Hij kan alles weer, hij bokt, raced en rolt hier heel wat af en hij heeft nergens meer last van.
We hebben hem vooral in het begin, elke dag de schouder behandelt en hem pijnstillers gegeven door appelsap uit een bekertje te laten drinken want anders wilde hij ze niet. Hij heeft een happy ending gehad, maar lang niet bij alle dieren is dat zo. Als we met de eerste keer dat de DA kwam hadden geweten dat hij zijn schouder had gebroken hadden we hem in laten slapen.

In 2006 hebben we besloten onze nrps pony in te slapen, normale leeftijd en een echte vechter. Maar toen, ze had haar pezen in der achterbeen gescheurt en na 1 dag had ze opgegeven, ze wilde niet meer. Het was een moeilijke keuze, maar als het beestje zelf niet meer wil moet je wel. Dan is het egoïstisch en simpelweg gemeen om het in leven te houden, meestal is het dan puur omdat jij niet zonder wil.

Nu kan ik verder natuurlijk niet oordelen over jouw situatie, want ik weet niet alles. Maar als jouw ezeltje nog vechtlust heeft en plezier in het leven moet je hem een kans geven. Als hij uiteindelijk weer een normaal leven kan leidden moet je hem dat gunnen. Maar persoonlijk vind ik niet dat je hem met pijn kan laten leven, want als hij echt niet meer zonder pijn kan leven is het voor het diertje ook geen dierwaardig leven meer. Misschien zie je het dan niet omdat je nu niet zo vaak bij hem kan zijn.
En leven op elke dag medicijnen is meestal ook niets voor een dier.

Nu is het natuurlijk jouw keuze, en daar kan niemand hier wat tegen inbrengen. Alleen ik denk dat je toch bij jezelf moet afvragen wat het beste voor hem is. Heeft hij pijn? En zoja, is die tijdelijk of blijft die pijn. Want ik zou er zelf ook niet aan moeten denken om elke dag met pijn te leven.
En in hoe verre kan hij dan nog een ezelwaardig leven hebben. Ik denk dat als hij elke dag kan grazen zonder pijn en zo nu en dan een wandelingetje hem prima uitkomt.

En zoals al werd vermeld, een vriendje. Dat heeft bij mijn shet wonderen vericht. Ik zou geen geit nemen, zo ie zo niet met horens. Kan een groot gevaar zijn voor je geit, een bok heeft bij ons namelijk de schouder van mijn shet gebroken. Die is ook direct weg gegaan.
Een shetje of een ander ezeltje lijkt me een goed idee. Ik weet niet of je ezel gecastreerd is, zowel dan moet je een jong.. uhm vrouwelijk ezeltje nemen. Dan voelt hij zich weer wat mannelijker en voelen ze zich meestal weer wat beter. Mijn shet is ook ruin, we hadden er eerst een volwassen merrie bij gedaan maar die was te dominant voor hem en hij kon met zijn schouder niet snel genoeg weg komen en aan onze grotere ponies had hij ook niet veel meer. Maar toen er een shetland merrie'tje kwam bloeide hij weer helemaal op en moest hij wel even laten zien wie hij was. Het is nu zijn beste vriendinnetje en dankzij haar loopt ie nu weer zoals nooit te voren.

Ik wens je veel succes met een keuze maken. Zoals het er nu uit ziet laat je hem leven, dus hoop ik dat hij geneest en zonder pijn kan door leven en dat je een goed stuk land voor hem kan vinden. Ik weet ook niet of er misschien een kinderboerderij is waar hij kan staan? Weet zeker dat je daar altijd welkom bent en ze goed voor hem zullen zorgen.

Edit: Sorry voor het lange bericht, ik hoop dat je er wat aan hebt.

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:54

Hoi,is misschien een rusthuis een oplossing?
Voor rond de 100 euro (ligt er uiteraard aan waar) kan je hem lekker met andere paarden pony s ezels laten staan.
Je zal wel de situatie moeten vertellen ivm met leeftijd.
Wie weet, succes

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:50

Danielle_h schreef:
Verder alles goed trixie_lover?

Vraag me af waar dat vette voor nodig is, volgens mij vraagt TS gewoon om advies niet om een uithangbord in haar topic.

Dat dacht ik dus ook! Afgod

Maarja,
Ik denk dat de beslissing heel erg moeilijk is, maar je moet kijken naar wat het beste is voor het beestje. Lachen

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:22

Ja, ik vind het ook een rare reactie van der. En al helemaal de inhoud Nagelbijten / Gniffelen
Ik snap het nog wel van de TS dat ze hem een kans wil geven maar zoals zij het omschrijft is dat ze hem niet in moet laten slapen omdat ze een hechte band hebben. Dat vind ik dan weer een rare rede, want iedereen dier, of die nou een hechte band heeft met een mens of niet, verdient het recht om te leven.
Maar het maakt niet uit of je nou een hechte band met het dier hebt of niet, als het ingeslapen moet worden moet dat nou eenmaal gebeuren. Soms moet je ze juist uit liefde laten gaan.

De inhoud van dit slaat verder niet op de TS, maar zo komt het bericht van trixie_lover op mij over. Als of ik mijn pony met plezier heb moeten laten inslapen.

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:26

Maar het zit zo: Hij is kreupel, maar met ups en downs. Soms heeft hij weken geen last, maar dan kan het ineens omslagen waardoor hij weer 2 weken mankt.
Als hij niet mankt crosst hij door de weide, vecht hij eens met heut veulentje enz, maar als hij mankt is hij zo'n zielig hoopje Boos!
Maar hij heeft dus niet permanent pijn nee.
Hem inslapen doe ik zowiso niet.
Vandaag nog rondgebeld voor weides, "we bellen wel terug""
joaja

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:35

op zich lijkt hij me nog wel geschikt als gezelschapsdier!
heb gelezen dat je ontzettend aan hem gehecht bent maar als je het op kan brengen!!
misschien is er iemand te vinden(op bokt?) die op zoek is naar een gezelschapspaard en die wel contact met je wil houden?

ramgad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 12:42

Bokt is uiteraard van Nederland en ik woon in Belgie dus hier iemand zoeken zal moeilijk zijn.
Maar ik wil hem ook niet op kapaza ofzo zetten want dan komt hij hoogstwaarschijnlijk bij iemand terecht die hem enkel wil omdat hij gratis is...
Maar ik denk wel dat dit de beste optie is, helaas... Hem houden en hem wat laten staan sukkelen zou ook maar egoistisch zijn.
Ik kan het helaas niet betalen (ik ben ook maar een student en mams komt niet tussen bij deze kosten) om plakken te laten pakken van zijn schouder en te kijken of er nog een behandeling mogelijk is.
Iemand andes misschien wel.