Strokorrels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Strokorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:31

In een bekend paardentijdschrift zag ik gisteren een advertentie voor een (nieuw?) product: strokorrels dus. Het ziet er nog het meest uit als een soort biks maar dan dus van geperst stro dat als het verzadigd is uiteenvalt waarna het op de foto's een beetje lijkt op oud zaagsel. Er stond bij hoe je het moet gebruiken (een wekenplan hoe je het moet opstrooien waarbij je alleen de mest weghaalt en de natte plekken uit elkaar haalt en laat drogen waarna het spul dus weer gebruikt kan worden als stalbodembedekking) en volgens de fabrikant zou het superzuinig in het gebruik zijn. Ik had er nog nooit van gehoord en vraag me af of er mensen dit spul gebruiken? Iemand ervaring mee? Het lijkt me eerlijk gezegd niet zo gezond om wekenlang opgedroogd nat product te laten liggen, ook al wordt de nattigheid goed geabsorbeerd.

madamX

Re: Strokorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:02

Er zijn al meerdere topics over dit product geweest, even zoeken dus.
Het is sowieso troep, niet aan beginnen.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:34

Het lijkt mij eigenlijk niet heel geschikt spul voor in een paarden stal, maar ik gebruik het wel als bodembedekking bij mijn cavia's en dat werkt super! (maar dan doe ik wel elke week nieuwe korrels erin)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:15

madamX schreef:
Er zijn al meerdere topics over dit product geweest, even zoeken dus.
Het is sowieso troep, niet aan beginnen.

Neem me niet kwalijk Bloos Ik had er nog nooit van gehoord en dacht dat het een heel nieuw product was.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:12

Ik zat ook al aan strokorrels te denken in onze stallen.
Ik heb eens hier zitten zoeken, maar er zijn maar 18 hits, waarvan het meeste over konijnenhokken gaat. Niet echt vergelijkbaar met een paardenstal vindt ik Clown .

Ik zou nu ongeveer op een break even punt zitten kwa kosten met gewoon stro.

De keuze voor strokorrels zit in het gebruiksgemak: gemakkelijker uitmesten dan met gewoon stro, omdat je met een zaagselhark gewoon de mestballen eruit kunt scheppen elke dag. Je bent geen uren bezig om het stro binnen te halen, maar je laat het gewoon bezorgen. Neemt minder plaats in beslag.
En, wat ik ook heel belangrijk vind: ik kan het gewoon naar de boer brengen in tegenstelling tot zaagsel. Ik kan de mest dus gewoon kwijt.

Alleen....ik vraag me dus ook af: is het wel zo fijn voor de paarden? Het zou niet stoffen, maar ligt het wel lekker op die korrels (want korrels heb je toch in het begin, al gooi je er een gieter water over).
Is het ook geschikt voor een inloopstal? Mijn stallen liggen direct aan de wei. De paarden lopen dus de hele dag in en uit. Met gewoon stro, slepen ze elke keer wel wat mee naar buiten, omdat het aan de benen blijft hangen. Is dat minder, of juist erger met strokorrels. Ik kan me voorstellen met vies, nat weer, dat de hoeven van de paarden nat zijn en dat ze er dan een prutje van maken met hun in- en uitgeloop.

Dus ik zoek ook mensen met ervaring in dit spul.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:09

Ik gebruik het nu voor de tweede maand voor mijn paard en ben er erg tevreden over. Net als andere mensen bij ons op stal. Er is nu zoveel vraag naar dit produkt, dan de leverancier op dit moment moeite heeft met leveren... Boos! Maar je bent inderdaad heel snel klaar met uitmesten, het is goedkoop in gebruik. Ik mest iedere dag uit (mestballen eruit en natte plekken opschudden) en één keer in de week haal ik de grootste natte plek eruit (mijn paard plast altijd op een en dezelfde plek) en gooi ik er een nieuwe zak bij. De eerste keer moet je wel even investeren (10 zakken à Euro 7 per zak), maar daarna kun je er ongeveer 3 à 4 maanden mee doen, indien je er iedere week een nieuwe zak bij gooit en de meest natte plekken er 1x per week uithaalt. Mijn paard vond het de eerste keer heel gek. Hij dacht dat hij in een walhalla van biks was beland Vork , maar dat viel na een paar happen erg tegen Haha! Hij ligt ook gewoon in zijn stal. In het begin moeten de korrels nog even stukgaan, maar daarna heb je een mooie stevige en verende bodem. Je hebt veel minder mestafvoer en bent dus sneller klaar met uitmesten. Het is ook goedkoper. Nadeel vindt ik wel dat het erg in- en uitloopt. Als ik net het pad heb aangeveegd en ik loop even de stal in om de waterbak te controleren, neem je het zo mee aan je schoenen naar buiten. Een belangrijk voordeel is wel weer dat mijn paard geen last meer heeft van rotstraal, door de grote absorbtie. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:41

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:51

Inoterry schreef:

Dat topic was er inderdaad eerder en heeft ook veel meer reacties daarom hier een slotje, graag in het andere topic verder.