Zelf hindernissen maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk94

Zelf hindernissen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:02

Hoi hoi,

Nou komt het steeds vaker voor dat ik en anderen op onze stal steeds vaker willen/gaan springen. We hebben al wat oude weidepalen gevonden die we gebruiken, dus 'normale' stevige balken. Helaas zijn deze niet zo heel lang, een kruisje maken gaat nog wel. Verder hebben we dikke takken gezaagd/gevonden die helemaal geschuurt zijn en dus niks meer aan uitsteekt. Tot zover gaat het nog. Als 'staanders' hebben we nu wel emmers, voor iets hoger voertonnen en boomstammen. Die boomstammen gaan nog als je ze neerlegd, dan zijn ze nog wel stevig. Maar als je ze rechtop zet om dus een hogere hindernis te maken, vallen ze om als de balk valt en is het dus ook niet heel veilig. Daarom spring ik daar zelf eigenlijk nooit overheen, maar anderen wel. Nu was mijn vraag: zijn er nog meer van dit soort dingen die we zouden kunnen gebruiken en die ook niet heel moeilijk te vinden en/of kopen zijn? En is er misschien nog een alternatief voor de balken? Ik dacht zelf aan van die lange PVC buizen, deze zijn lekker licht en veilig. Andere alternatieven?

Alvast bedankt! Lachen

Sorry als dit topic verkeerd staat, weet niet zeker waar hij moet Bloos

absque_dubio

Re: Zelf hindernissen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:03

Géén PVC buizen. Stel je eens voor dat je paard erop trapt, dan is die buis doormidden, en zitten er héle scherpe randen aan, waar t paard zich goed aan kan bezeren.
Verder kan ik je helaas ook niet helpen. Bloos

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:04

Wij stapelen altijd bakstenen op en leggen er dan een plank op. Niet ideaal maar het is wel handig om de hindernissen hoger en lager te maken.
Wij gaan daarmee niet hoger dan rond de 65 cm.
Misschien lange planken op pionnen leggen? Zie je ook wel vaker.

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:10

absque_dubio schreef:
Géén PVC buizen. Stel je eens voor dat je paard erop trapt, dan is die buis doormidden, en zitten er héle scherpe randen aan, waar t paard zich goed aan kan bezeren.
Verder kan ik je helaas ook niet helpen. Bloos

Bedankt! Daar had ik nog niet aan gedacht! Haha!
Da's natuurlijk ergens ook wel wer zo met 'takken'.. Hm. Tong uitsteken

Sodeletuut schreef:
Wij stapelen altijd bakstenen op en leggen er dan een plank op. Niet ideaal maar het is wel handig om de hindernissen hoger en lager te maken.
Wij gaan daarmee niet hoger dan rond de 65 cm.
Misschien lange planken op pionnen leggen? Zie je ook wel vaker.

Bakstenen lijken me ook niet heel fijn, als ze wel vallen en daar is net m'n paard haar been.. Bloos
Nouja. Pionnen is misschien wel een idee! Lachen

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:22

ik volg dit topic even, want jaa wij zijn met zn 4e op stal en zitte met hetzelfde probleem! Op moment hebben wij ook vanalles bij elkaar geraapt Onder andere : 2 dezelfde krukken met z;n leuning daar hebben we een steilsprong van gemaakt, deze vallen zelden om en de balk kan er afvallen als het paard er tegen aan komt. we hebben 2 van z'n blauwe kisten gepakt en daar een steilsprongetje van gemaakt(ik schat deze 40cm dus het stelt niks voor eigelijk kwa hoogte) We hebben 2 z'n grote voer tonnen gepakt en daar ook kruis van gemaakt, en soms maken we er een steil sprong van(kruis is 80cm ongeveer en steil 1 meter ongeveer) en we hebben z'n tafelpoten gepalt die best hoog zijn en die goed blijven staan door dat er aan beide kanten een ronding zit zeg maar. Ook deze 'hindernis' is veilig. In totaal hebben we 8 sprongen in een grote spring wei staan. Maar tohc is het niet echt ideal.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:24

Bij ons zijn de bakstenen nog noóit gevallen, in een heel jaar Haha!

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:25

Nee, dat hebben wij dus ook. We kunnen nu sowieso 4 hindernissen maken, wel meer denk ik ook, maar ze zijn óf heel breed, óf juist weer heel smal door niet goede 'balken'. Wel spring ik er zelf overheen om te kijken of hij veilig is Schijnheilig Clown

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:25

Sodeletuut schreef:
Bij ons zijn de bakstenen nog noóit gevallen, in een heel jaar Haha!

Als de balk eraf valt blijven ze dus keurig op hun plek? Lachen

Soofjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:30

Ik heb met mijn verzorgshetlander vroeger over bezems heen gesprongen, dat ging wel goed, die zijn lang en niet gevaarlijk.. voor zover ik weet.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:33

Wij doen het meestal met emmers, maar wij hebben ook bakstenen tot ons bezit, die zijn ook fijn en blijven lekker op hun plaats!

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:50

Emmers, en voertonnen voor iets hoger hebben wij ook idd. En dan boomstammetjes, maar die zijn staand niet heel veilig ivm omvallen. Soms doen we ook de rand van het hek van de bak, maar dat hebben we maar aan 1 korte zijde van de bak..

Lachen

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:55

Misschien kan een handige kerel of vrouw in je buurt even hindernissen voor je lassen?
Mijn vader heeft dat ook zo gedaan. Een stalen buis, gaatjes in boren en boven op een oude band zetten Knipoog
zo dus:

Afbeelding

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:57

Wij springen meestal over weidepalen & dan met Jerrycans (of hoe je dat ok schrijft:P). Het nadeel daaraan is alleen dat je dus niet steeds 10 cm kan opbouwen.. Maarja beter dan niks Tong uitsteken
Wat in de post hierboven staat vind ik ook heel goed idee Lachen

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:12

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:09

Ik heb ze zelf getimmerd van wat balkjes van de gamma. Voor ongeveer 10 euro heb je twee mooie staanders Lachen
En de balken hebben we bij de boerenbond gehaald, daar hadden ze achterdoor een aantal verrotte balken van 3,5 meter liggen, heb ik opgeschuurd en netjes geverfd, en de hindernis is heel mooi geworden en kan jaren mee Lachen
Afbeelding
Afbeelding

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:27

Wij hebben ze ook zelf gemaakt.
Naar de bouwmarkt ronde balken gekocht kleuren op geschilderd staanders vierkante balkjes gaatjes erin steuntjes eraan zodat ze staan blijven. Alleen de lepels hebben we gekocht.
Afbeelding

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:49

Wij hebben ook van die gelasde staanders in een band.. Daarnaast hebben we ook cavaletti gemaakt.. Door balken op blokken hout te maken.. Die kan je vervolgens op elkaar stapelen tot een redelijk hoge hindernis.. Zal er vanmiddag wel even een foto van maken..

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:41

Mystic, die staanders van jou zijn mooi, maar vaste lepels?!

Ik weet dat Tinkers over het algemeen rustig zijn, maar die lepels zijn erg gevaarlijk. Als hij er langs schiet of de staander omvalt heb je een stuk ijzer in je paard... Een losse lepel zit nog speling in, hier helemaal niks!

En ja, ook met een Tink kan het fout gaan...

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:47

Caveletti's kun je vrij simpel zelf maken door gewoon materialen bij de bouwmarkt te halen.

Krukjes (van die tuinset dingen) die geen leuning hebben kun je ook gemakkelijk gebruiken.

Verder gebruikte ik vaak spul uit het bos. Een grote zware boomstam in plakken zagen zodat de stukken te tillen zijn, maar wel blijven liggen en dan op elkaar stapelen. Wel goed schuren natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:01

hoi,
mijn vader heeft mijn staanders zelf gemaakt hiervoor heeft hij alleminum palen gebruikt (licht maar stevig) hierin heeft hij gaten geboort en boven op tennis ballen gedaan zodat de ruiter of paard zich er niet aan kan verwonden.
de lepels zijn ook zelf gemaakt zo zien die er uit :

http://i120.photobucket.com/albums/o191 ... e/nini.jpg

en die steek je er zo in

de balk is ook van alleminium maar hier kan je ook gewoon een houten balk voor pakken.
wij steken hem altijd in de grond want er zit geen kruis onder. maar dit zou je wel kunnen doen.

zo ziet hij er in het totaal uit:
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:56

Haarbal schreef:
Mystic, die staanders van jou zijn mooi, maar vaste lepels?!

Ik weet dat Tinkers over het algemeen rustig zijn, maar die lepels zijn erg gevaarlijk. Als hij er langs schiet of de staander omvalt heb je een stuk ijzer in je paard... Een losse lepel zit nog speling in, hier helemaal niks!

En ja, ook met een Tink kan het fout gaan...

Nee de lepels zitten niet vast Knipoog Ze kunnen aan de haakjes worden gehangen en zitten heel losjes, kunnen ook gewoon draaien en vallen er snel vanaf als de staander om zou vallen.
De balken vallen er ook heel makkelijk vanaf (al vaak getest Clown )
Eigenlijk nog veiliger dan normale lepels, want deze draaien met het paard mee als ie er langs zou schieten.

ceso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:02

je zou ook meerdere bierkratjes kunnen stapelen, met daarop houten balken..

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:19

whaha en dan jatten de jonge knaapies dat uit de wei voor statie geld. Nee grapje je kan ze natuurlijk gewoon goed opbergen.

Wij hebben ook staanders gelast met een band er onder.
Maar alleen nog de vraag waat je lichte en lange palen kan kopen. Wand sommige vind ik zwaar als een paard er zo hard tegen aan moet knallen voor ze vallen, of licht dat aan mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:25

SJANNE_DARK schreef:
whaha en dan jatten de jonge knaapies dat uit de wei voor statie geld. Nee grapje je kan ze natuurlijk gewoon goed opbergen.

Wij hebben ook staanders gelast met een band er onder.
Maar alleen nog de vraag waat je lichte en lange palen kan kopen. Wand sommige vind ik zwaar als een paard er zo hard tegen aan moet knallen voor ze vallen, of licht dat aan mij?

die springbalken zijn gewoon redelijkzwaar maar voor een paard is dit geen probleem
(shetjes en a-pony's is een ander verhaal)

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:27

Wij maakten vroeger altijd zelf een parcourtje...
Strobalen, stoelen met balken, autobanden, emmer, gewoon je fantasie gebruiken!