stro probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wallie

stro probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 08:32

hallo,

ik had even een vraagje..
wij hebben best grote boxen voor onze paardjes.. (3,5 bij 4!!!)
maar mijn probleem is dat mijn pony niet 1 plekje heeft om te
plassen maar zijn hele box! nou zullen jullie denken ach geen probleem toch.
maar om uit te mesten is het gewoon niet te doen.. want het is echt heel RANZIG!!
ik hou geen schoon stro meer over.. ik heb al geprobeerd om misschien minder stro of juist meer
stro.. maar dit zijn niet de oplossingen.. de pony eet het stro niet op dus dat is het probleem niet.
ik heb zijn zoutsteen al weg gehaald, omdat ik dacht och van zout krijgt hij
best wel dorst dus misschien ligt het daaraan.. maar dit mag ook niet helpen.. maar om elke
dag zo een vieze stal uit te mesten kan nooit goed zijn. ik vraag me wel eens af waar hij het allemaal vandaan haalt. nu dacht ik kan ik misschien de vloer bedekken met zaagsel, dat het iets meer vocht opneemt en daar gewoon weer een laagje stro over heen doen? of heeft iemand anders misschien andere tips.. mensen op stal zeggen dat het echt abnormaal is hoe vies hij is.. of zal het misschien binnen in bij de pony niet goed zitten??

heel veel liefs wendy

Naranga

Re: stro probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:39

Mijn paard dronk altijd uit verveling... Ik heb toen de drinkbak een heel stuk dicht gedraaid. Dan duurt het maar wat langer als ie echt dorst heeft (na het werk ofzo) voordat ie genoeg gedronken heeft, maar uit verveling had het iig geen zin meer. Heeft een hele hoop gescheeld. Je kan ook voor de zekerheid de nieren ed even na laten kijken, de urine is wel normaal?

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:02

het is normaal dat een paard overal in zijn stal plast... je moet zorgen dat de bovelaag droog blijft met schoon stro of stro wat aan de randjes ligt.. daar kan hij namleijk egt niet plassen.. dat de onderlaag nat is ios dus niet erg zolang de bovenlaag maar droog is.. en anders misschine een keer vlas proberen?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:08

Mijn paard deed dit ook.. ik ben overgegaan op vlas. Het stro koste me op een gegeven moment meer dan het vlas.

Plus dat op vlas mijn paard zelf ook schoner bleef (en met een paint met een compleet witte bil is dat toch wel zo prettig)..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:12

Ik heb er ook een bij die werkelijk een bende van de stal maakt. Wij doen eerst een paar balen rapsodi of zaagsel onderin de stal en dan een paar plakjes stro eroverheen. Zo blijft het een stuk droger.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:16

aisie schreef:
Ik heb er ook een bij die werkelijk een bende van de stal maakt. Wij doen eerst een paar balen rapsodi of zaagsel onderin de stal en dan een paar plakjes stro eroverheen. Zo blijft het een stuk droger.

ja zo zou ik het ook doen,maar als ik het zo lees dan denk ik dat je pony ook erg veel drinkt,probeer het eens in de gaten te houden,als dat mogelijk is,anders zou ik het toch even na laten kijken door je veearts,misschien is het niks,maar echt normaal vind ik het niet.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:58

Ik had hetzelfde probleem, heb eerst vlas onder het stro geprobeerd maar dan werd elkedag het stro en het vlas door elkaar heen gewalst waardoor het helemaal vervelend uitmesten was.
maar omdat het met het vlas eronder wel stukken droger bleef heb ik nu alleen vlas,wel een dikkelaag, maar het bevalt me uitstekend!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:18

Vlas lijkt me de beste oplossing voor het probleem in de stal. Maar ga goed na waarom je paard zoveel plast! Die van mij staan met 2 paarden in een grote box en met elke dag opstrooien blijft die zelfs aardig droog! Dus inderdaad de drinkbak wat verder dicht draaien en even de nieren na laten kijken lijkt me geen overbodige luxe.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:05

Als het je opvalt dat je pony zoveel plast zou ik dit zelf een keer na laten kijken. Mijn pony's plassen ook maar daar waar het ze uitkomt maar die plassen niet ongelofelijk veel dat ik me er zorgen om maak.

Ik zelf pot mijn stallen op. Dat betekend in mijn geval dat ik de stal helemaal leeg haal er heel veel stro in doe en dan elke dag de drollen eruit haal en een beetje bij strooi. De eerste keer gooi ik er zoveel stro in dat ik meestal 2 a 3 dagen niet bij hoef te strooien. Dit doe ik dan een maand lang en elke maand word de hele box weer leeg gehaald. Eerst deden we dit om de week maar door omstandigheden is het een keer over geslagen en lag het er een maand in. Dit is me eigenlijk nog beter bevallen dus vanaf nu doe ik het zo. De plas gaat in de onderste laag zitten en ze hebben altijd een droge schone boven laag waar ze op kunnen staan en liggen.

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:40

hallo

wij hadden dat probleem ook toen ze op stro stonden sinds 2 jaar staan ze op vlas en dat scheelt heel veel tijd en werk
Elke dag halen we nu alleen de drollen eruit en op zaterdag mesten we goed dus de natte plekken en de drollen en vullen we weer goed bij
Vlas neemt veel meer vocht op dus blijft de stal schoner en de aanschaf van vlas is wel wat duurder maar je gebruikt minder dus ben je ook nog goedkoper uit
maar als je denkt dat hij teveel plast zou ik de da er na laten kijken
succes