Gereden, paard bezweet, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlien1991

Gereden, paard bezweet, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:36

Hallo allemaal,
nu mijn vzpony al een wat dikker vachtje heeft dan in de zomer zweet ze eigenlijk elke keer dat ik gereden heb. Dan leg ik binnen de zweetdeken erop, maar als ik naar huis wil gaan is ze nog steeds nat.
De staleigenaar legt nu soms voor mij de gewone deken er weer op maar dat kan en wil ik natuurlijk niet elke dag van haar vragen.

Nu is mijn vraag dus, weet iemand een oplossing? Er zullen wel veel mensen zijn die met een vergelijkbare situatie te maken hebben, toch?

Ik ga het natuurlijk ook aan de eigenaar van de pony vragen, en de pony wordt ergens in de winter geschoren en dan is het wel opgelost, maar wat kan ik nu doen?

Groetjes, Marlien

Coconut

Re: Gereden, paard bezweet, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:39

goed uitstappen en daar goed de tijd voor nemen. Dan een zweetdeken erop Lachen

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:46

Maar dan is ze onder het zadel nog steeds nat, op haar hals is ze dan wel droog inderdaad... kan ik dan zonder zadel uitstappen ofzo?

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:47

Goed idee Knipoog

Of er naast wandelen, deed ik ook vaak. Even laten rollen tussendoor is dan ook fijn. Ik liet vroeger mijn pony zonder zadel rollen, en dan voor ze opstond sprong ik snel op haar rug. En dan verder uitstappen zonder zadel, heerlijk ontspannend voor beiden! (Maar ze blijft dan onder je benen nog wel nat...)

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:55

Ohja, dat is ook een goed idee. Is het nu niet te koud daarvoor? Ook voor zonder zadel uitstappen? Ik rijd vaak s'avonds en als het dan waait is het behoorlijk fris.

Bedankt voor de reacties trouwens!

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:38

Wij gingen ernaast/erop wandelen zonder zadel en dan aaiden we op de natte plekken tegen de haren in, als er dan een briesje tussen de haren waait droogt het sneller dan dat de wind er langs waait (met dikke haren kan dat gemakkelijker). Daarna zweetdeken erop doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:41

Ik zet mijn paard als ze weer op temperatuur is en weer droog op de hals, gewoon daarna op de wei. Ze is nooit zeiknat onder het zadel, wel een beetje. Dan wrijf ik daar een beetje overheen en is het zo droog Lachen

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:04

goed uit stappen, zijn ze daarna nog nat an misschien uitstappen aan de hand zonder zadel met zweetdeken, afh of je buiten of binnen stapt, denk aan de wind is vaak sluipend, ook voor jezelf.
Als dit wat je van ons allemaal te horen krijgt niet helpt is scheren de enige optie, maar daarvoor zou ik alles prober wat er is, en ook een goede deken op het paard leggen, niet te warm dat ze gaan zweten maar dat ze beschermd zijn

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:08

Scheren?? Schijnheilig

Hoeft niet helemaal kaal maar de plekken waar ze flink zweet, dat scheelt je erorm!
Ze doen dat bij ons op stal met de manege-paarden ook Lachen

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:32

Stappen tot ze helemaal droog is..

yvetje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 06:06

inderdaad goed droog stappen en daarna de deken erop doen want je moet uitkijken voor spierverzuring dus is belangrijk dat ze wel droog de wei in gaat. ja scheren vind ik ook een optie die van mij word vandaag geschoren want anders is er geen beginnen aan .groetjes yvette

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 06:40

mijn fjordje komt lekker extreem in zijn vacht
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... C05646.jpg
Als ik gereden heb en hij zweet (dat is dus vríj snel Knipoog ) dan stap ik uit tot hij aan de buitenkant koel aanvoelt, en rustig ademt.
Daarna gaat het zadel eraf, ros ik er een keer losjes over met een rosborstel, en gooi ik een berg hooi in zijn inloopstal Lachen

meestal gaat hij nog lekker liggen rollen, en dan lekker die berg eten wegwerken Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:25

Goed uitstappen, dan afzadelen en geen zweetdeken opleggen.

Vaak gaan paarden juist zweten van de zweetdeken omdat deze te warm is.
De huid van een paard is heel snel droog, de vacht werkt hetzelfde als een zweetdeken (wol = dierenvacht Pling ) namelijk.
Het vocht wordt naar de buitenkant getransporteerd, daardoor voelt het paard nog nat aan maar de huid is dan al droog.
Als je het paard even laat rollen dan drogen de haren ook sneller.
En inderdaad zorgen voor voldoende hooi/ruwvoer, paarden houden zich warm door de vertering van ruwvoer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:09

Vroeger toen mijn paard nog een deken op kreeg deed ik altijd met zweetdeken 5 tot 10 minuten stappen, totdat hij op adem was en niet meer zweette, en daarna ging zijn normale deken op (canvas waterdichte en ademende deken) en daar droogde hij netjes onder op.
Nu krijgt hij geen deken meer op, en doe ik hem na het rijden (bij vorst met een zweetdeken) uitstappen totdat hij niet meer zweet en de vacht een beetje afgekoeld is, dan even de ergste zweetplekken met water afspoelen, en dan laat ik hem rollen. Dan komt er zand tussen de haren, de haren gaan dan rechtop staan en daar komt een laagje stilstaande lucht tussen, dat dient als isolatie en daardoor drogen de haren snel op en koelt hij niet te snel af. Ideaal zo'n eigen deken Knipoog
Zo zet ik hem gewoon weer terug, hij kan dag en nacht de wei op, maar na het rijden geef ik hem dan hooi in zijn stal en gaat hij daar een uurtje staan eten en kan daar lekker opdrogen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:11

Je kunt ook als je in de bak rijd het uur eindigen met oefeningen in stap! dit vergt niet veel inspanning en is altijd leuker dan maar rondjes te blijven stappen. Het paard komt zo ook op adem en word droger. Je kunt daarna ook nog een dik kwartier buiten langs de weg stappen als het weer het toelaat tenminste!?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:12

Wat misschien makkelijker is, naast de tips hierboven, is - mits je dat doet - uitmesten na het rijden. Dan heeft het paardje wat meer tijd om te drogen en ben jij niet alleen aan het wachten Lachen

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:14

idd lekker aan de hand uitstappen.
Wat ook wel wil helpen is droogwrijven met een grote handdoek.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:51

Las net in een ander topic dat werd uitgestapt tot het paard niet meer warm was, dan is alleen het haar nog nat en zullen ze niet snel verkleumen.
Gaat ze na het rijden de stal in of staat ze in de wei?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:46

Ik heb ook geen tijd om na het rijden nog langdurig te wachten op een natte pony. Mijn paard krijgt bij deze temperaturen, wanneer ze flink gezweet heeft, geen zweetdeken op. Ik ruim alles op, borstel haar natte haar weer wat in model. En geef haar nog wat brok. Vervolgens krijgt ze haar ademende winterdeken weer op. Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Wanneer het wat kouder wordt, krijgt ze na het rijden een kwartiertje een zweetdeken op, daarna doe ik haar winterdeken weer op. De winterdekens van tegenwoordig ademen best goed.

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:28

na het rijden doe je het zadel eraf en dan wrijf je het beestje goed droog met stro daarna de deken eroverheen en dan wat droogstappen Tong uitsteken hoop dat je daar wat aan hebt Tong uitsteken

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:39

Bedankt iedereen voor de tips!

Mariannedeb schreef:
Wat misschien makkelijker is, naast de tips hierboven, is - mits je dat doet - uitmesten na het rijden. Dan heeft het paardje wat meer tijd om te drogen en ben jij niet alleen aan het wachten Lachen

Haha, lekker praktische tip! Uitmesten doe ik niet zelf (tenzij ik de pony s'middags in een schone stal zet en ze die dan weer vies gaat maken), maar er zijn natuurlijk ook andere klusjes die ik kan doen.

Alet74 schreef:
Las net in een ander topic dat werd uitgestapt tot het paard niet meer warm was, dan is alleen het haar nog nat en zullen ze niet snel verkleumen. Gaat ze na het rijden de stal in of staat ze in de wei?

Meestal rijd ik s'avonds of laat in de middag, daarna gaat de pony op stal. Enkel keertje rijd ik s'ochtends maar dan gaat ze ook naar binnen tot ze droog is.

Rivjenn schreef:
idd lekker aan de hand uitstappen.
Wat ook wel wil helpen is droogwrijven met een grote handdoek.

Dat ga ik ook eens proberen!

Ik rijd buiten, het is s'avonds best koud en het is daar ook niet echt beschut, die wind is inderdaad niet zo prettig. Kan ik dan aan de hand met deken op uitstappen buiten?

De deken die ze doorgaans op heeft liggen is dus niet ademend, dat is dus juist het punt want als ik die opleg als ze nog een beetje nat is duurt het heel lang voordat ze opgedroogd is.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:44

wat je ook kunt doen is de zweet deken eronder laten. Mits het geheel van de twee dekens dan niet te warm is voor je paard.. Maar dit is meestal mijn manier..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:45

stappen totdat ze op adem is, en hop de wei in, maakt niks uit dat ze nog bezweet is. En vooral GEEN zweetdeken op doen Knipoog

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:54

saskiakefie schreef:
stappen totdat ze op adem is, en hop de wei in, maakt niks uit dat ze nog bezweet is. En vooral GEEN zweetdeken op doen Knipoog

Dit is geen optie omdat de eigenaar dit niet wil. Maar ik hoor juist dat koude wind slecht is voor een bezweet paard?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:58

Marlien1991 schreef:
saskiakefie schreef:

Dit is geen optie omdat de eigenaar dit niet wil. Maar ik hoor juist dat koude wind slecht is voor een bezweet paard?

Wind is absoluut niet slecht TOCHT wel!

Uistappen tot ze op adem is en daarna bloot de wei of stal in!