Hoelang wachten met rijden na "verdoving"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Hoelang wachten met rijden na "verdoving"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 18:51

Aangezien ik het zelf niet weet vraag ik het hier Lachen .
A.s. zaterdag word mijn haf weer geschoren en krijgt hij een lichte dosis van sedalin (2 á 3 streepjes) omdat hij je anders echt gaat staan pletten e.d.

Als hij sochtends rond 10.00 á 10.30 die dosis krijgt en rond 11.00 geschoren word.
Hoelang kan ik dan het beste wachten met rijden? de hele dag niet emer of kan ik rond 17.00 nog wel even rustig stappen en wat draven onder de vrouw? Clown

Alvast bedankt voor de reacties!

Anoniem

Re: Hoelang wachten met rijden na "verdoving"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:54

Bij mij werken ze de dag van sedering niet meer. Vind ik een te grote belasting voor het lijf dat weer op gang komt. Heeft best een grote invloed op bv ook de darmen hoor, het verdoven. Het paard mag immers de eerste uren ook niets meer eten.
Ik zou mooi tegen de avond weer eens wat voer geven, en tot de volgende dag wachten met rijden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-08 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:56

ik ga helemaal met sonja mee !

Inderdaad absoluut niet te snel voeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:57

ik zou ervoor gaan rijden en niet erna en anders gewoon niet op die dag.
Let wel op dat als je ervoor gaat rijden, dat de vacht droog is voor het scheren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:59

Zelf scheer ik zonder verdoving en rij ik meestal die dag niet, komt nog best wat stress bij kijken dat ik het niet nodig vind om hem na een paar uur scheren nog eens te gaan rijden.

Helemaal als er wordt verdoofd zou ik er voor kiezen die dag niet te rijden, en inderdaad wachten met voeren.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:09

Nee ik wil hem sowiso inderdaad even niks te eten geven Lachen , kan hij wel in een stal met een beetje stro of kan hij gewoon naar buiten in de kudde?

Met rijden ga ik dan gewoon een dagje wachten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:11

Ligt er deels aan welke stand hij heeft in de kudde. Hij kan wat versuft zijn en reageren, voor paarden die onderaan in de kudde staan is dat niet altijd handig.

Na verdoving zette ik mijn paard in een zandpadock met een maatje erbij. Hij krijgt pas eten na een paar uur en als de eerste mest er weer af is.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:19

Hij staat sowiso niet het laagste in rang en staat altijd samen met een maatje die hem constand beschermd.

Ik denk dat ik gewoon even aan moet kijken hoe hij op dat moment is, want ik heb altijd nog de mogelijkheid om hem in een apparte paddock te zetten namelijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:04

In een stal met stro zou ik niet doen want dan gaat 'ie eten, maar je kudde staat waarschijnlijk ook op het gras?
Ik zou 'm denk ik aangebonden naast de waterbak zetten voor een paar uurtjes. Eerst lekker roesje uitslapen, beetje drinken als hij dat wil, en dan eind van de middag terug naar de kudde.

Evie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:21

Ik ga ook mee met de rest,
ivb met stress. Water zou k hem ook niet direct geven. Eerst maar eventjes lekker bijkomen aangezien hij het al niet leuk vind.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:09

calice schreef:
Hij staat sowiso niet het laagste in rang en staat altijd samen met een maatje die hem constand beschermd.

Ik denk dat ik gewoon even aan moet kijken hoe hij op dat moment is, want ik heb altijd nog de mogelijkheid om hem in een apparte paddock te zetten namelijk Lachen

idd, ff aankijken, misschien slaat die lichte dosis niet eens an óf is hij tijdens/na het scheren alweer allert. sterkte!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:20

idd even wachten met rijden tot de volgende dag

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:26

Ik zou gewoon even met je dierenarts overleggen, dan weet je zeker dat je een goede beslissing neemt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:30

Ten eerste vraag ik af hoe je aan Sedalin komt want dat is uit de handel genomen!
Maar dat even terzijde, het verdient aanbeveling om de eerste acht uren na een sedatie niet te gaan rijden, tenminste, als je de aanbevolen dosering hebt aangewendt. Mag ik er van uit gaan dat je in plaats van Sedalin, Tranquigel gebruikt?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:10

ja ik heb tranquigel ipv sedalin Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:35

Sedalin is ook niet zo moeilijk te verkrijgen hoor. Kwestie van 2 minuten de grens over.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:42

Sonja schreef:
Sedalin is ook niet zo moeilijk te verkrijgen hoor. Kwestie van 2 minuten de grens over.

Knipoog

Mijn paard heeft al eens eens slokdarm verstopping gehad na een sedatie. Had hem in de paddock gezet maar hij vond nog een plukje kuil erg in een hoekje... zeker twee uur geen eten geven, ook geen stro. Na een uur was die van mij alweer strak op de benen maar zou zelf niet diezelfde dag meer gaan rijden. Gewoon even wachten.