weiland of rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

weiland of rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 15:41

Ik heb eigenlijk een beetje een dillema.
Ik rij nu in het land en heb daar een rijbak afgezet.
Nou zou ik graag de bak omwillen draaien ( zwart zand onder en wit zand boven)
Maar nu zegt mijn vader dat dat nergens voor nodig is en dat ik zo ook wel kan rijden.

We zijn zelf in het bezit van een kraan dus het omdraaien is inprincipe geen probleem.
Maar ja hoe moet ik mijn paps overtuigen dat een rijbak beter is?

En heeft het nadelen als ik het stuk land omdraai? wordt het heel zwaar ? en is het wel fatsoenlijk om in te rijden?
het land is nu altijd wel vrij snel droog dit omdat er sloten omheen zitten. Maar ja wat gebeurd er als ik het omdraai?

Heb al gezocht met de zoek functie en google maar kon niet echt iets vinden wat erop lijkt.

deflin

Re: weiland of rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 16:02

s_koning schreef:
Ik heb eigenlijk een beetje een dillema.
Ik rij nu in het land en heb daar een rijbak afgezet.
Nou zou ik graag de bak omwillen draaien ( zwart zand onder en wit zand boven)
Maar nu zegt mijn vader dat dat nergens voor nodig is en dat ik zo ook wel kan rijden.

We zijn zelf in het bezit van een kraan dus het omdraaien is inprincipe geen probleem.
Maar ja hoe moet ik mijn paps overtuigen dat een rijbak beter is?

En heeft het nadelen als ik het stuk land omdraai? wordt het heel zwaar ? en is het wel fatsoenlijk om in te rijden?
het land is nu altijd wel vrij snel droog dit omdat er sloten omheen zitten. Maar ja wat gebeurd er als ik het omdraai?

Heb al gezocht met de zoek functie en google maar kon niet echt iets vinden wat erop lijkt.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:07

als je echt een bak wilt moet een drainagge(hoop dat ik het goed schrijf) onder leggen. Voor het water..Als je het gaat om draaien zomaar dan word het heel nat en zwaar.(*in nederland regent het 9 van de 10 keer) dat kan ook gewoon uitgegraven worden.......je moet je paps toch overtuigen:P bij mij lukte het ook niet maar me moeder heeft hem overtuigd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:10

Drainage is lang niet altijd noodzakelijk en kost ook nog eens een berg. Vooral als je een wat hoger gelegen wei hebt, hoeft het vaak niet.
Ik verkies een bak boven gras om te rijden vooral omdat je op gras sneller wegglijdt. Zeg dat maar tegen je vader.
Ik heb vaak in bakken gereden die zijn gemaakt door de grond alleen maar om te zetten. En er is niks mis mee.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:13

oh oke:P ja hier regent het altijd (noorden) dus beschrijf het een beetje van onze kant, bij ons zit er ook een sloot omheen maar is t toch noodzakelijk een drainage er onder te leggen(bij ons)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 16:34

Wij hebben ook een stuk wei om laten draaien (hadden dito zelf een machine, dus 1 dag werk en klaar is kees). Bevalt prima, vele malen beter dan voorheen. Als het dan geregend had, kreeg je een modderzooi en ging je glijden. Tis nu alleen nat als het erg veel geregend heeft, maar is ook best wel gauw weer droog, soms ff een sleufje graven.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 17:56

Okee dank jullie wel. We liggen hier echt heel hoog. Het land is nu zelfs al weer droog terwijl dat het toch nog een paar druppels geregend heeft vandaag.

Bij ons achter is de grond ook zeer hard nu dus we kunnen er zelfs met al die regen nog met auto's overheen.
Maar wordt het niet te zwaar om te rijden?
Ik ben er zelf zo bang voor dat wanneer ik het om zou draaien dat er dan niet meer in te rijden valt. En dan hoor ik hem al weer zeggen, had nu maar naar mij geluisterd

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:14

Tja, of het zwaar wordt is afwachten denk ik, ligt aan de grond. Bij ons is de bak niet zwaar, zelfs niet als het heel droog weer is of heel nat.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:43

Hier loop ik dus ook al een tijdje over te twijfelen, ik rij ook een een stuk afgezet weiland,en vind dat ook niet echt ideaal.
een vriendin van mij heeft het ook omlaten draaien en die heeft nu een hele mooie bak.
Ik ga nu zelf ook steeds meer twiijfelen om het te (laten) doen, temeer ik vorige week met pony en al onderuit ben gegaan en nu met enkelbandletsel thuis zit.
als ik nu in een bak had gereden was ik waarschijnlijk niet onderuit gegaan en als het wel was gebeurd had ik waarschijnlijk minder schade gehad omdat de bodem dan zachter was geweest.
Ik ga dus even informeren wat het kost(kan het niet zelf) en of het wel mag van de boer waar ik sta.
Waar ik nu rij durf ik voorlopig niet meer te galopperen.
Ik blijf dit topic even volgen!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:29

Het ligt er ook een beetje aan wat voor grondlagen er allemaal onderzitten. Als je het witte zand boven keert, maar helemaal eronder zit nog een klei of leemlaag... Dan raakt de grond snel verzadigd. Maar als je die laag beetje mengt met de bovenlaag dan kan het water vaak al veel beter weg.

Ik zou toch kiezen voor een zandbak Lachen

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:23

Omgedraaide grond blijft zandgrond. Voor het rijden ideaal, voor je pa een dilemma als hij nog iets met de grond wilt doen.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 09:50

nee er gebeurt niks met het grond Lachen Heb hem over kunnen halen alleen blijkt onze kraan niet geschikt te zijn voor dit soort werk Boos! dus nu alleen nog iemand met een grotere en geschikte kraan. Lachen

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:10

Drainage is inderdaad niet altijd nodig.
Geel zand is wel degelijk beter om op te rijden, helemaal in de winter. Het kan wel nat worden, maar niet glad, zoals zwart zand.
Het is wel zo dat niet onder elke zwarte grond geel zand ligt. Je kan dit gemakkelijk controleren met een dun grondboortje.
Daarnaast is het erg belangrijk dat je het mooi egaal maakt.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:54

s_koning schreef:
nee er gebeurt niks met het grond Lachen Heb hem over kunnen halen alleen blijkt onze kraan niet geschikt te zijn voor dit soort werk Boos! dus nu alleen nog iemand met een grotere en geschikte kraan. Lachen

Super!
Succes!

kmeijer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:20

hij kan wel wat zwaarder worden. maar als je er dan weer even in gereden heb gaat hett wel weer

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:28

Wij hebben op die manier een paddock aangelegd. Er staat vrijwel nooit water in, dus drainage is echt niet nodig, maar de bodem blijft wel te zwaar om in te rijden. Zelfs nu het een paar jaar geleden is gedaan zou ik mijn paard er niet in rijden. Ik denk trouwens wel dat het veel verschil maakt hoe je bodem samengesteld is. Onze laag geel zand is erg dik, dus voordat die ooit goed aangestampt is zijn we heel wat jaartjes verder.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:35

s_koning schreef:
Heb hem over kunnen halen alleen blijkt onze kraan niet geschikt te zijn voor dit soort werk Boos! dus nu alleen nog iemand met een grotere en geschikte kraan. Lachen

Wauw, beter !!
Ik wou dat ik mijn vader zover had. Ik moet ook altijd in het land rijden of in de bak van een ander.
Maar ben al een jaar of 5 aan het zeuren zonder resultaat...

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:38

Wij hadden onse bak ook omgedraaid, het werd kleigrond!
En we hebben er roos zand over ehen gedaan.
Het rijd echt super!
En de bak is ook niet nat!
Want het voert goed af!:D

MAar ik zou er maar is goed met je vader over praten!
Over de dingen wat beter is voor de paard,als die op zand loopt bijvoorbeeld!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:39

Rood zand voert het beste af wat zand aangaat, je hebt geen drainagebuisen nodig dus ik zou dat aanraden heb het zelf ook en het bevalt me echt super! met rijden is die ook niet zwaar ofzo.