Paard eet alles op! HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brenniej

Paard eet alles op! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 15:12

Mijn paard heeft zondag verstoppingskoliek gehad. De dierenarts is geweest en heeft hem meteen opgevoeld. Hij haalde behoorlijk wat mest eruit en dat zag er erg stro-ig uit. Hij kon hieruit zien dat het paard veel stro had gegeten. Dit zou goed kunnen kloppen. Mijn paard staat al sinds mei met een peesblessure op stal. Hij gaat zich natuurlijk vervelen en gaat zijn stro opeten. Ik wilde hem al eerder van het stro afhalen maar de dierenarts zei ook al dat dit eigenlijk heel zielig is voor hem.
Maar goed ik moest nu dus van de dierenarts de hele stal leeghalen en het met mot of horsebedding proberen. Dus ik de hele stal leeghalen en mooi opstrooien met horsebedding. Ik laat het paard los en begint meteen zijn horsebedding op te eten. Nou dat moest er dus ook weer uit, want als hij dat gaat eten heb ik nog veel groter probleem. Toen heb ik op aanraden van de dierenarts een kruiwagen zand in zijn stal gegooid. Dit ging gelukkig wel goed. 's Avonds was het paard eigenlijk nog helemaal niet opgeknapt en is de dierenarts weer geweest. Hij heeft hem een neussonde gegeven. Akelig om te zien zeg zo bij je paard..Een paar uur later ging het een stuk beter en kon hij al aardig mesten. De volgende dag ben ik nog met hem langs de dierenarts gelopen om alles weer even na te kijken. Zijn darmen waren eigenlijk nog steeds niet genoeg op gang gekomen. Hij heeft nogmaals een pijnstiller en een darmontspanner gekregen. Ook mocht hij een emmertje hooi om zijn darmen een beetje te stimuleren en 's avonds nog een emmertje. Dinsdags moest ik weer langs komen om te kijken of zijn darmen weer goed op gang waren gekomen. Zijn darmen waren gelukkig weer goed aan het werk en hij had mooi parafine mest. Ik mocht het gaan proberen om hem op zaagsel/mot te zetten. Ik haalde een beetje uit het pak en strooide het op de grond. Hij begon dit ook weer meteen op te eten. Ik heb het even aangekeken om te kijken of hij zou stoppen maar dat deed hij niet. Dus dat er weer uitgehaald. Maar nu zit ik dus met een probleem. Hij staat nu vanaf zondag op het zand maar dat is natuurlijk ook geen blijvende oplossing. Ik heb ook nog gedacht aan rubberen matten en dan een klein beetje stro erover heen elke dag. Maar er is geen mogelijkheid om een afvoerput te maken.

Ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door Brenniej op 17-10-08 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

nuldertien

Re: Paard eet alles op! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:13

Wij hadden ook een koliekerig paard op stal, die moest ook van stro af dus op vlas. En jawel, dat at ie ook op. Uiteindelijk heeft de eigenaresse nog een muilkorf moeten gaan halen en die heeft ie een tijdje om gehad.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:15

Je hebt van dat soort muilkorven dat ze niet kunnen eten. Deze moet je dan wel afdoen als ze hun eten krijgen maar dit is misschien een begin daarvoor?
Zelf vind ik het niet echt paardvriendelijk maar als hij steeds koliek krijgt, dan is dat ook geen pretje.

Succes ermee in ieder geval!

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:04

Ik zou zeker een muilkorf aanraden, ja vind het ook zielig maar ik zou van de 2 slechte keuzes dus maar de beste nemen. Sinds verleden week vrijdag heb ik 5 dagen lang elke dag 2-3 paarden met koliek gehad. De veearts dacht sterk aan zandkoliek, de 1 na de ander ging onderuit, nou ik kan je verzekeren dat je daar helemaal gestressd van bent, één paard met koliek is al een ramp laat staan 3 stuks. Elke dag de veearts aan huis gehad op het laatst durfde ik niet eens meer te bellen. Nu heb ik 2 muilkorven maar 4 paarden en heel zielig nu gaan ze om de beurt per 2 naar buiten maar wel met muilkorf. Ze lopen amper meer want ze staan maar te koekeloeren waar de andere 2 blijven maar ik heb geen keus toch. Als jouw paard maar door blijft eten zit je straks met een enorm probleem en aangezien je al genoeg achter de rug hebt met je paar, heb je weinig te kiezen lijkt mij. Succes!

Ssunique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:08

ik ga mee met de rest, een muilkorf kan ev. een oplossing zijn.
Maar laat hem absolùùt geen zand eten! Mijn lievelingspaard is hier nl. aan gestorven nadat hij op een paddock gras met zand had gegeten (heeft zandkolieken opgelopen enz.) ....
ik hoop dat je een oplossing vindt, succes verder!

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 09:22

Een muilkorf vind ik eigenlijk geen oplossing echt heel zielig. Hij staat al 24/7 op stal ivm met zn blessure, als die dan ook nog helemaal niks kan eten dan wordt het allemaal wel heel triest. Zand eet hij gelukkig niet op.

Els_St

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:37

Ik vind een muilkorf echt wagelijke dingen!
Ik zou toch nog even vragen op je stal of bij een DA.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:41

Tja ik heb ook zo'n paard die echt alles eet wat ze tegenkomt!
Ze is/was erg koliek gevoelig en dan is het best een ramp.!

Ze staat op stro ook al vals e.d geprobeerd maar ook dat gaat gewoon hop....slik naar binnen Vork
toen poosje een soort potstal gemaakt. Maar dat is uiteindelijk geen doen meer.
Toch maar weer een beetje stro erin en hops daar ging het weer. Ach gut
Mest en urine stro van ander paard er door heen en jaa hoor het zat weer in het darmkanaal

Nu dus het volgende, je paard is een voedselzoeker hij moet eigenlijk altijd eten tot zijn beschikking hebben asl hij op stal staat. Controleer het kwaliteit ruwvoer die was hier in het noorden niet zo denderend dit seizoen.
Ik geef nu ook kuil bij, incombi met hooi.
Daar komt bij dat weide ook een goede vuller is met als bijkomend voordeel dat de extra pondjes er weer afgelopen worden Vingers aflikken

Verder geef ik haar 3 keer in de week een yakult of magere yoghurt!! En tja dat werkt !!
Geadviseerd door de pavo trouwenss!! Haha!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:43

vanwege zijn blessure staat hij dus de hele dag op stal? ik zou hem dan onbeperkt hooi geven, zo heeft hij iig de hele dag wat te knabbelen. als hij er erg dik van wordt, kan je ook oud hooi geven. daar zitten minder voedingsstoffen in en daar worden ze dus niet zo dik van.
en misschien kijken of hij vlas wel laat liggen en als je geen mogelijkheid hebt om hem onbeperkt hooi te geven, dan idd een muilkorf om.

edit. en misschien staan er in dit topic nog leuke dingen waarmee hij zich kan vermaken als hij op stal staat zodat hij dus zijn bodembedekking niet op eet: [VSW] Voor je paard: Leuke/ intressante/ geestelijke bezigheden?

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 09:45

@ angelique19 Maar hoe heb je je paard nu op stal staan?
Mijn paard mag ook nietop het land enzo ivm met zijn blessure. Daarbij komt dat hij echt veels te zwaar is en daarom krijgt hij nu gewoon veel hooi.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:47

oww lees net wat dolor zegt, ben ik helemaal mee eens, gewoon hooi geven, misschien wordt hij er wel wat dikker van maar das beter dan koliek!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:47

probeer dan dus oud hooi ergens vandaan te halen. dan kan hij lekker knabbelen de hele dag maar daar wordt hij niet echt dikker van. er is trouwens een hk topic over peesblessures: [HK] Peesblessures 3: We zijn er nog steeds niet klaar mee
daar hebben we het dus ook over dit soort problemen, hoe je het je paard zo aangenaam mogelijk maakt tijdens de boxrust etc.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:10

Brenniej schreef:
@ angelique19 Maar hoe heb je je paard nu op stal staan?
Mijn paard mag ook nietop het land enzo ivm met zijn blessure. Daarbij komt dat hij echt veels te zwaar is en daarom krijgt hij nu gewoon veel hooi.

Ze staat gewoon op stro, maar een beperkt bedje heel dun laagje dus.
Voor opstrooien hooi geven met een beetje kuil.
Dat is lekkerder dan stro, zorg er dan wel voor dat het niet beschimmeld hooi of oud hooi is, anders vergaapt hij zich alsnog aan het stro.
S'avonds kun je evt. weer een heel dun laagje stro leggen voor de nacht,

Verder zonnebloemolie over de biks. lekker overgieten dat krijgt mijn paard ook 2x per dag over het biks.
Gewoon van de aldi. das goedkoper dan lijnzaadolie en werkt minstens zo goed.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:27

1 van mijn shetten ( Maaike )eet ook haar stal leeg als er stro in ligt.
Ik heb 4 shetten die 's avonds en 's nachts in hun eigen stal staan. 's morgens mest ik de stallen uit en het nog schone stro waar Bonnie al de hele nacht in gelopen heeft doe ik bij Maaike in haar stal. Dit eet ze echt een stuk minder tot bijna niet. Ook krijgt Maaike haar brok af en toe in een voederbal ze doet er dan langer over voor dat het op is.