pony op het land, bijvoeren of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danique_12

pony op het land, bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 12:54

Hallo allemaal,

Ik heb een pony van rond de 20, hij is wat aan de magere kant door bepaalde redenen.
Hij stond een jaar lang op stuk grond zonder gras, toen voerde ik hem bij. Maar sinds zondag staat hij op een (groot) grasland!
Nu vraag ik me af, zou ik hem nog steeds bij moeten voeren?

Sommige mensen zeggen van niet, want er staat genoeg gras, maar anderen vinden van wel omdat er niet zoveel voedingsstoffen meer in het gras zitten.

Wat moet ik doen?

Groetjes Danique.

hrokur

Re: pony op het land, bijvoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:56

Het gras heeft nu veel minder voedingswaarde. Als je paard al aan de magere kant is zou ik hem/haar zeker bijvoeren; geen hooi want ruwvoer is er genoeg maar brok.
Laatst bijgewerkt door hrokur op 16-10-08 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:02

Ik zou wel altijd wat hooi erbij leggen, de ruwe structuur is belangrijk voor de darmen en spijsvertering.
Verder misschien een halve pavokoek of een flinke hand muesli voor de vitamines..
Verder zou ik niet teveel brok bijvoeren, is niet nodig, ik denk dat die volle wei genoeg zal zijn Lachen
Zorg wel dat je pony het niet te koud gaat krijgen, oude paarden hebben soms meer moeite met zich warm te houden. Als je merkt dat dat niet zo goed meer lukt kun je een deken opleggen. Dat warm houden verbruikt altijd veel energie, en oude dieren kunnen die energie soms niet meer missen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:04

ik zou ook wat bijvoeren, gewoon hooi
er zit momenteel echt heel weinig voedinswaarde in het gras

danique_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:10

Okee:)
maar hij staat samen met nog 2 paarden en een shetlander, 1 paard is echt VEEEL te dik en die shetlander ook best wel!
dus ik denk dat als ik het hooi neer leg in het land.. dat hij niet eens de gene is die ervan zal eten.
Dus ik weet niet of hooi echt een oplossing zal zijn, eerst voerde ik seniores priores erbij.

Verder heeft ie een waterdichte zomer en winterdeken:)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:11

van hooi word je in principe niet dik, maar enig idee waarom die andere wel dik zijn, krijgen ze nog meer bijgevoerd?

danique_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:14

nee, ze krijgen niet bijgevoerd als het goed is.
Maar dat ene paard en die shet stonden er al een hele tijd! dat paard waarschijnlijk al jaren dus die heeft ze buik volgevreten:)
Mijne en dat andere paard staan er sinds zondag, en dat paard is gewoon goed op gewicht.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:18

hoogstwaarschijnlijk hebben ze zich dan lekker volgepropt met mooi zomergras!
maar nu zit er helaas niet zoveel meer in.
je kunt er wel hooi bij doen puur om te kijken of ze er behoefte aan hebben

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:20

Er zit mínder in het gras dan in de lente, maar nog steeds genoeg om van te leven, en ook meer dan in hooi.
Vooral als de zon schijnt en het koud is dan zit het gras bomvol suiker. Dan moet je juist extra oppassen voor hoefbevangenheid.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:20

Hooi bijvoeren, anders is de overgang van 0 naar 24 uur gras veel te groot, krijg je diarree, etc. van en dat wil je zeker niet als je pony al aan de magere kant is. Zowiezo moet er eigenlijk altijd hooi ter beschikking zijn ook in de zomer met zat gras.
Ga er trouwens vanuit dat hij op het andere stuk ook hooi erbij kreeg?

danique_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 13:23

ja hij kreeg daar wel gewoon hooi!:)

Maar nu heeft dat geen nut.. want als ik hooi in dat land ga leggen.. dan gaan ze dus alsnog met ze alle hooi eten. en krijgt hij amper wat omdat hij zich weg laat jagen!

Maar die overgang is gewoon goed gegaan trouwens, hij heeft eigenlijk maar 1 dag diarree gehad, en nu heeft ie gewoon weer goeie poep:)

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:31

Ik denk dat als je er hooi bij legt, ze het lekker laten liggen. Een paard zal toch voor het gras kiezen. Bij ons op stal krijgen ze hooi op een kaal land en er zijn nog paarden die liever hier en daar een sprietje gras zoeken.

Misschien kan je het even aankijken of je pony dikker wordt van het gras. Zo niet kan je altijd nog bijvoeren.

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:45

Hooi Haha!
Ik ben de eigenaar van het andere paard (diegene die niet zo dik is dan)
maar hooi is inderdaad geen optie. De 2 paarden waar ze bij staan zijn gewoon te dik en mogen gewoon niet bijgevoerd worden (ook van de eigenaar niet). We kunnen dan ook niet hooi neerleggen voor alleen deze pony (en de mijne ev), want de rest eet dan ook mee. We hebben wel rustig afgebouwd met voer.

en idd de pony van ts wordt eigenlijk door alle paarden weggejaagd. En de paarden staan er nu al een tijdje he? Alleen de pony wordt gewoon niet echt zichtbaar dikker, terwijl hij al behoorlijk dun was. Mijn paard daarentegen wordt wel dikker!

maar bijvoeren is dus wel mogelijk (buiten het land, daar er 2 niet gevoerd mogen worden). Mijn paard wordt niet meer bijgevoerd, maar krijgt wel 2x per dag een medicijn.
overigens denk ik nog steeds dat jou pony wel bijgevoerd kan worden! en ik denk dat wat je eerst dacht wel goed is..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:18

Als die andere paarden zo veel te dik zijn, is het dan geen idee voor de eigenaar om graasmaskers te kopen?

Weg laten jagen bij het hooi kun je makkelijk oplossen door voor elk paard een berg hooi in de wei te leggen, ver uit elkaar, en dan nog een bergje extra. Dan is er altijd genoeg Knipoog

Ook voor die te dikke paarden zou hooi niet slecht zijn. In hooi zit nog altijd minder suiker dan in gras, en grof ruwvoer is gewoon heel belangrijk voor de darmen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:26

hooi is juist beter voor dikke paarden volgens mij!! idd gewoon het hooi door de wei verspreid leggen!

Avary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:29

hahha oke.. maar het gaat hier natuurlijk niet om die dikke paarden, maar om een dun paard.. juist een die moet aankomen..

en ik denk zelf dat hooi voor deze pony niet de oplossing is. Hij eet naml zijn hooi niet zo heel snel (zegmaar langzaam) en eet gras volgens mij wel sneller. Hooi kan er natuurlijk wel bijgegeven worden eventueel, maar ik zelf denk niet dat de pony hier van gaat aankomen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:32

ik laat mijn pony een paar keer in de week bijgrazen in de berm waar het gras nog lang is,
en voer haar de andere dagen droog brood of wortels.
ze wordt ook altijd weggejaagd door de rest, dus als er bijgevoerd wordt dan krijgt ze er niet veel van mee.

de rest van de pony's doen het goed op het korte gras maar mijn pony is van haarzelf niet zo dik,
dus ik vind dat ze wel wat extra kan gebruiken, ook omdat ze ziek was geweest en toen best wel is afgevallen.

dus misschien kan jij je pony ook apart nemen en dan bijvoeren?

Amedoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:41

mijn 2 ponny's staan op een groot stuk land, en krijgen alleen hooi worden niet meer met bix gevooerd want ze zijn een beetje te dik, zorg wel altijd dat de zak met hooi vol zit (is beter voor de darmen zegt de dierenarts) en s,morgens krijgen ze een appeltje of stukje wortel
en ja in het gras zit veel water, maar zeker niet teveel suiker...!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:12

Gras krijgt in september nog de laatste groeispurt en bevat net als in het voorjaar meer fructaan. Vandaar dat er nu ook weer meer hoefbevangen paarden zijn ....... Dus wel een beetje uitkijken met zoveel gras.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:45

Ik zou zeker voor een paard van die leefdtijd die neiging heeft tot afvallen, hooi bijvoeren.
Dat heeft op dit moment net wat meer structuur dan gras en door alleen op gras te staan kan hij ook aan de diaree komen, juist omdat hij het niet gewent is.
Verder zou ik er zeker ook voor kiezen om iets van krachtvoer of 1 pavokoek per dag te geven, vooor de vitamine.
Ik ben van mening dat ieder paard in de winter iets nodig heeft om vitamine en mineralen op peil te houden en zeker een ouder paard.
Ik zou een brok of meusli kiezen en beginnen met 1/2 schepje en kijk hoe die het hierop doet eventueel de hoeveelheid opvoeren tot twee scheppen per dag meer is niet nodig.
Als hij evengoed mager blijft kan maismeel een uitkomst zijn, met slobber of pulp.

danique_12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 20:49

okee!

Nou hij was al mager dat ik hem kocht, want ze hebben hem eerst op het land gezet waar eigenlijk zowat niks op stond, en hij kon toen zijn voedingsstoffen niet uit z'n eten halen omdat z'n tanden slecht waren. Nu hij naar de tandarts is geweest gaat het wel wat vooruit.. maar niet echt overduidelijk. Duurt best lang.
Maismeel heb ik al geprobeerd, dat werkte niet, en bietenpulp naar mijn idee ook niet.
Pavokoek heb ik nog nooit geprobeerd, waar kun je dat halen? gewoon bij een paardenwinkel of bij een winkel als welkoop (boerenbond)?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:31

danique_12 schreef:
okee!

Nou hij was al mager dat ik hem kocht, want ze hebben hem eerst op het land gezet waar eigenlijk zowat niks op stond, en hij kon toen zijn voedingsstoffen niet uit z'n eten halen omdat z'n tanden slecht waren. Nu hij naar de tandarts is geweest gaat het wel wat vooruit.. maar niet echt overduidelijk. Duurt best lang.
Maismeel heb ik al geprobeerd, dat werkte niet, en bietenpulp naar mijn idee ook niet.
Pavokoek heb ik nog nooit geprobeerd, waar kun je dat halen? gewoon bij een paardenwinkel of bij een winkel als welkoop (boerenbond)?

Dit heeft tijd nodig, zeker omdat hij een tijd op een kale wei heeft gestaan en hij moet even wennen aan zijn nieuwe gebit dat geen pijn meer doet.
Misschien dat er wonden aan zijn wang waren/zijn die nog wat pijnlik zijn maar dat heelt langzaam wel als de haken weg zijn.
Zeker omdat je nu ook nog in de winter zit waarbij paarden veel energie gebruiken om zich warm te houden is het wat moeilijk een mager paard dik te krijgen, dus ga jezelf niet gek maken als je niet snel iets ziet veranderen.
Binnen een paar maanden moet het wel al iets verbeterd zijn en zeker niet verslechterd, dan moet je wel stappen gaan ondernemen.

Kijk eens op de site van pavo daar staan de verkooppunten bij jou in de buurt.
Pavokoek is een lekkere koek met veel vitamine en mineralen in 1 koek voor een sober paard dus jouw paard zou er in principe nog wat bij mogen hebben, maar ik zou het langzaam opvoeren, aankijken en eventueel aanpassen (meer of minder)
Er zijn ook goede meuslis te krijgen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 07:43

heey.
ik heb 2 tips.
op de site van de pavo. kan je vragen stellen aan mensen over de voeding van je paard of pony. zijn geven dan tips wat je het beste kan doen en wat je pony nodig heeft.

dit heb ik ook gedaan en ik zat met presies het zelfde verhaal als jij... ik mocht ook niet bij voeren omdat de andere pony al heel dik is. nu vertelde zei mij dat ruw voer geen kwaad kan. mijn pony was in gevallen bij zijn vlanken en moest dus ruw voer. de hele dag door hebben e een zak met ruwvoer hangen.(zo een zak die je in de trailer kunt hangen) en daar buiten heeft mijn pony gewoon vitamine en miniralen nodig. ik voer dus nu pavo summer vit! en mijn pony is wel aan gekomen maar is niet te dik! misschien heb je hier wat aan.