Paard maakt er een zooitje van op stal..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whild

Paard maakt er een zooitje van op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:57

Hai allemaal,

deze week zijn de eigenaren van mijn drie verzorgpaarden een weekje op vakantie, en ze hadden mij gevraagd om deze week de paarden te verzorgen. Nou, ik heb deze week lekker vrij van school en ik had toch al niet te veel wilde plannen; dus dat wilde ik natuurlijk best doen.
Het laatste "nieuwe" paard, welke toch al bijna een jaar bij ons is; maakt er altijd een ongelofelijk smerige boel van in zijn stal.
Nu was ik eerlijk gezegd een beetje sceptisch op het begin; ik had namelijk het idee dat als je de stal beter [vaker, grondiger] zou schoonmaken; dat het dan best zou meevallen, maar ik moet helaas toegeven dat het toch echt aan het paardje ligt.
Ik mest de stal nu iedere dag uit. De paarden staan overigens niet minder buiten dan normaal; ik heb ze toch zo'n 6 uur per dag op wei lopen en hiernaast geef ik ze ook gewoon beweging zoals rijden of longeren. Het gaat zich trouwens om een 8-jarige Friesche ruin met echt wel genoeg manieren en fatsoen.
Als ik de paarden dan om 4 uur binnenhaal [en dus in een schone stal zet]; en ik ga slechts twee uurtjes later weer naar ze toe; heeft het desbetreffende paardje het al voor elkaar gekregen om al het schone stro in een donkere stinkende drab om te toveren.

Het probleem vind ik vooral dat het enorm naar ammoniak gaat stinken omdat de poort van de loods niet constant open kan staan ivm dat er niemand op het terrein is, daar de eigenaren op vakantie zijn. [Er is wel een luchtventilatie, maar de sterke geur blijft hangen.] Hiernaast lijkt het me voor hem zelf ook niet echt geweldig om de hele tijd dat hij binnen is; op zo'n vieze ondergrond te moeten staan.
Om 11 uur geef ik hem nog wat schoon stro over de vieze laag heen, zodat hij er niet echt in hoeft te liggen, maar volgens mij helpt het niet veel.
Hij eet het stro niet op.

Wat zouden jullie in dit geval doen?
Ik kan momenteel niet even snel van ondergrond verwisselen; het is puur voor deze week dat die eigenaren even weg zijn.
Alvast bedankt voor de gouden tip die er vast bij gaat zitten. Cool

Kaspar

Re: Paard maakt er een zooitje van op stal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:29

Ik heb ook een enorme smeerpoets staan. Ik gooi echt een enorme berg stro in de stal, dan blijft de toplaag meestal wel schoon.
Wat wil helpen tegen de stank is op de bodem een laag vlas te doen met daar over heen stro. Het vlas bind het natte en de stank in en het stro blijft super droog en schoon. Maar dit zul je natuurlijkmet de eigenaren moeten overleggen.
Succes met je viespeukje

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:31

een ding je hoeft je niet te vervelen met zo'n ontzettende viespeuk

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:36

Ik heb er ook zo eentje bij mij is er maar 1 oplossing heel vroeg eruit laten ,voor 6 en,als ze uberhaupt al op stal staan ze lopen nu nog gewoon 24/7 buitenin de paddock.
Verder elke dag mesten en moe maken wilook helpen dus echt aan het werk zetten maar ja daar heb ik ook niet altijd zin en tijd voor dus ik laat ze lekker buiten lopen.....

Zijn wel mijn eigen paarden dus ik heb het zelf voor het zeggen.,..

Gr Gemma

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:40

Idd een laag vlas of houtkrullen er onder, verder heb je ook een speciaal goed wat de lucht van ammoniak maskeert. Maar wie hou je dan voor de gek Lachen
Goede ventilatie op stal is een vereiste, ammoniak is echt niet goed voor paarden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:09

Vraag me dan af hoe het komt dat het juist bij dat ene paard zo'n zootje wordt? Loopt hij rondjes? Schraapt hij? Als je weet hoe het komt kun je er gericht wat aan doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:12

Die van mij loopt bijv. naar achteren maar tilt haar voeten niet op. Ze schuift dan de stalbedding naar achteren. Of gaat er in staan graven.
Hoe wil je een paard dat afleren ??

e_horse

Afleren? Daar heb ik het niet over gehad...

MarliesV

Mijn bijrijdpaardje is ook zo'n viespeuk. Wij hebben het stro vervangen voor vlas. Makkelijker schoon te houden en ze smeert er minder mee maar het blijft een drama. Deze paardjes staan van 's ochtends vroeg tot 's avonds bedtijd buiten en zomers zelfs 24/7.

Maar ik zie dat jij de bodem niet kan wijzigen, er is dus maar 1 ding, gewoon zo schoon mogelijk houden en verder is er nu niets aan te doen.

sterkte met scheppen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:13

Hoe wil je er dan 'gericht wat aan gaan doen" Knipoog

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:15

Hoe groot zijn de stallen? Als het paard niet genoeg ruimte heeft kan dat ook de ' boosdoener' zijn.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:16

DubbelDun schreef:
Hoe wil je er dan 'gericht wat aan gaan doen" Knipoog

Zie oa het berichtje onder jouw berichtje.. Clown

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 16:03

Bedankt voor de reacties allemaal! Haha!
En inderdaad, ik zal nog wel een paar dagen zoet zijn met scheppen.. Maar ik doe het natuurlijk graag, vooral omdat er anders gewoon niemand meer met me mee wil. Tong uitsteken
Ik wil trouwens even aanduiden dat het probleem niet echt de "geur" is, ik denk dat de enige oplossing daarvoor namelijk het simpelweg open laten van de poorten is, en dat kan nu niet zo lang als normaal, dus vandaar dat het meer ruikt.
Mijn vraag geldt eigenlijk meer om het vies maken van zijn stal. Dit is natuurlijk altijd het geval en ik zal het er zeker met de eigenaar over hebben als hij terug komt van vakantie. Vlas of houtkrullen lijkt me inderdaad een goed idee. Lachen

@ Dubbeldun : Nee, inderdaad, ik zou ook nooit voor een maskerend middel werken. Normaliter is er trouwens geen sprake van een sterke ammoniak lucht, maar hij maakt er wel altijd een rotzooi van.
Het zal dus inderdaad wel degelijk te maken hebben dat de poorten nu minder lang open kunnen omdat er nu niemand is om op te letten.. Aan de kant van de paardenstallen is op 5 meter hoogte een open raam [de paarden hebben hier geen last van wat 'tocht betreft']; en er is een buizenventilatie, maar deze bevindt zich ook alleen maar aan de kant van de paarden. De loods is ongeveer 40 meter lang, dus overal waar minder ventilatie is; stinkt het vooral

@ e_horse : Ik zie hem nooit echt opvallend veel bewegen in de stal en ik breng nu veel tijd door op stal omdat ik dan sowieso de poorten kan openlaten als ik er toch ben. Het is wel zo dat de paarden me meestal alledrie staan aan te staren vanuit hun stal als ik mijn tuig aan het invetten ben met de radio aan. Tong uitsteken
Ik vind zelf dat hij bij nieuwe situaties meer nerveus overkomt dan de andere twee Friezen, maar het lijkt me niet dat hij zichzelf helemaal gek maakt op stal. Dit is de eigenaar zelf ook nog nooit opgevallen.

@ Rytis : De stallen zijn volgens mij 5 bij 6, dus dat lijkt mij voldoende ruimte. Ik wil niet zeggen dat een paard niet voor meer ruimte zou kiezen; maar ik denk dat mijn verzorgpaarden het qua ruimte goed getroffen hebben. Lachen

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:05

Dat denk ik ook! Dat zijn pas mooie afmetingen! Knipoog

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:10

heb ook z'n smeerderd maar ik ga elke dag in uitmesten heelveel eruit halen en genoeg bijstrooien ( mijn paard staat op vlas)
en 1 keer in de twee of 1 week helemal shoonmaken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:40

Ik teken voor stallen van 5x6 Haha!

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:01

Bij mij staan ze ook ongeveer in de die grootte. Mijn eigen paard poept op één grote hoop. Met z'n kont tegen de muur zodat ie er zelf maar niet in hoeft te staan of liggen. Alsof ie vies is van zichzelf, maar het paard van m'n tante.. Pff.. Tis niet te filmen wat die er voor bende van maakt. Veel stro werkt inderdaad. Wij gebruiken een soort gehakseld, fijn stro eronder. Dat neemt net als vlas ook veel vocht op en zo blijft het gewone stro veel droger. Maar als hij heel de dag binnen staat.. Maak je borst maar nat, want de hele stal kun je gewoon leeghalen!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:34

Wat herkenbaar allemaal Lachen. Ik word er soms helemaal verdrietig van en een dag niet de mest eruit halen? Hoef ik bij die van mij niet te doen!!! Dan is het echt een ravage.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:36

Superherkenbaar! Mijn (vz)ruin, trekpaard, is ook een enorme smeerkees! Overal poepen en plassen en dan alles door elkaar lopen en er recies midden in gaan liggen!
Eerst haalde ik elke dag alles eruit, zodat hij weer een mooie schone stal had, maar vorig jaar eens geprobeerd een potstal te maken (elke dag de natste plekken en poep eruit, rest uitspreiden en schone laag erover, eens per week/10 dagen alles eruit) Dat werkt geweldig goed! Hij poept nu meer op 1 plek, waardoor hij nu ook altijd nog goede ruimte heeft om droog te staan!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:08

Ik heb ook zo'n vies paard..

Zal het denk je helpen als je iedere dag igg de poep en het natte stro eruit haalt, de natte vloer aanvegen zodat er geen natte stro deeltjes overblijven, en de grond dan de hele dag laat drogen? En dus voordat hij weer naar binnen gaat al het overige stro recht trekken en daarna opstrooien...

Bij die van mij scheeld het echt enorm, als ik de grond niet aanveeg en laat opdrogen kan ik mijn hele stal leeg scheppen, en nu is mijn onderlaag wel nat maar hij staat iig droog en dat vind ik toch wel belangrijk Lachen

succes

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:12

maykie schreef:
Wat herkenbaar allemaal Lachen. Ik word er soms helemaal verdrietig van en een dag niet de mest eruit halen? Hoef ik bij die van mij niet te doen!!! Dan is het echt een ravage.

hoe herkenbaar, heb nu een hooinet, dan knabbelt hij minder aan zijn stro, poept hij dus minder en is het minder smerig, ook heb ik als tip om een beetje vies stro te pakken van een ander paard en dat er door heen mixen, de bovenste laag een beetje hooi, en voila, een schone stal ! Bij mij werkt het, voor meer info, bp

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:14

kortetermijnoplossing?
laagje geel zand onder het stro. Ammoniak is het gevolg van contact tussen urine en mest. Zand neemt de meeste urine wel op.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:15

@ beantsje, dat zand vind ik eng, en bang voor koliek !

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:33

mijn friese vz merrie is ook zo'n enorme smeerkees. Elke dag moet ik echt mesten of opstrooien, want ze eet al het schone op en de rest wordt een drap gemengd met geplette mest :S

Mijn eigen fries (ruin) is juist super zindelijk. De eerste tijd dat hij van mij was, mestte ik elke 3 dagen de stal, in de tussentijd gooide ik alle mest in de linkerachterhoek van de stal. Nu is hij dus inmiddels 'zindelijk', hij weet dat dat zijn 'poep en plas' hoek is en doet alles dus ook alleen maar in die hoek, heel makkelijk uitmesten!

Bij mn merrie heb ik dat ook geprobeerd, zo 'zindelijk' maken, maar ze trekt zich er niets van aan en blijft alles door de hele stal doen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:40

kijk eens naar mijn bericht, de mijne leert het nu door mijn manier ? is dat niks om te proberen ?