aanleg buitenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TNT

aanleg buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:43

hier gaan we eindelijk beginnen met het aanleggen van de rijbak, maar even een vraagje er wordt vrijdag 30 cm afgegraven, en die grond word over de wei uitgereden, maar nu was ik aan het denken er komt namelijk van dat speciale rijbakzand in maar zou ik daar nog eerst een laag drainage zand onder doen? we hebben geen drainage liggen omdat het water hier uitzichzelf al goed afloopt, zitten op zand grond en het grond water zit 23 meter diep.

romeorowan

Re: aanleg buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:51

Wij wonen ook op zandgrond en onze bak en paddock zijn gekeerd. Of te wel zwarte aarde eraf en apart leggen, 2 meter diep het witte zand uitgraven, zwarte grond er weer in en dan het witte zand er weer op.
Werkt bij ons erg goed, zeker de eerste 5 jaar was de bak vrijwel altijd droog, nu wordt hij iets natter, maar nog is het water na een dag weer weg.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:22

Wij hebben thuis de bak op dezelfde wijze aan gelegd als romeorowan en dit bevalt ook hier prima.
Wij hebben aan één zijde een sloot langs de baan liggen en voor de rest het droogste stuk wei voor de baan gekozen.

Of je wel of geen drainage 'moet' gebruiken heeft met meerdere factoren te maken, onder andere:
- hoe hoog zijn jouw eisen aan de baan?
- hoe vaak wordt er gereden?
- hoe hoog ligt het stuk grond?
- wat is de grondsoort?
- hoeveel afwatering zit er rond de baan? (sloten?)
- en niet te vergeten: wat is je budget?

Zoals je leest, een hoop factoren die bepalen of drainage wel of niet nodig is. Als er een sloot loopt naast de rijbaan is het in veel gevallen niet nodig, maar het makkelijkste om dit te beoordelen is na te gaan hoe vaak het deel als weiland erg nat was/is.
Is dat vaak een blubberstuk geweest met veel plassen dan zou ik het wel doen, maar loopt er een sloot naast en is het altijd een mooi droog stuk geweest van de baan zou ik het niet doen.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:48

nou heel simpel ik ben de enigste die er in rijd, er zit geen afwatering in de buurt de grond loopt lichtjes af richting buren, de grond is nu vlak gemaakt en inmiddels afgegraven, nu hoeft er alleen nog maar zand in dus mijn vraag welk zand? heb al zoveel gelezen dat ik het helemaal niet meer weet we zitten op zandgrond maar zover hebben we niet afgegraven en dat zijn we ook niet van plan, omkeren is hier ook geen optie wil dus echt weten welk soort zand er nu op moet,

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:26

Als je een goede zandhandel belt, dan weten ze precies wat voor zand je nodig hebt en geven ze meteen een prijs door.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:21

Ook bij ons is de grond gekeerd, zwart onder en gele zand boven. Het water hier loopt goed weg. Alleen is mijn bak helaas veel te zwaar, als hij getrokken is kan ik max 4x rijden en is hij te mul :-(

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:17

Ik zou bij verschillende stallen in de omgeving eens navragen hoe zij dit hebben georganiseerd. Kun je ook even zelf gaan kijken.
Krijg je meteen een helder beeld.
Succes!