juiste bodembedekking buitenbak op veengrond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tommie6600

juiste bodembedekking buitenbak op veengrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 12:44

Ik ben op zoek naar de juiste bodembedekking voor de buitenbak

Veengrond.
half omheind met sloot
minimale afmeting wordt 20x40m
Wat voor een bodem zoek ik
- bodem dat geen zwembad wordt bij regen
- bij voorkeur vorstvrij
- wordt gebruikt voor dressuur en springen.

Het witte zand naar boven halen is waarschijnlijk geen optie ivm de sloot en dat hebben we bij het huidige huis ook gedaan. Erg nat, veel stenen en gaten. zwarte zand komt weer naar bodem en dat geeft weer gladheid.

Ik zoek dus de juiste bodem.

bijv houtsnipper, tapijtsnippers, all weather turf (weet niet of je hier op kan springen)en verschillende zandbodems.

EmMetjes

Re: juiste bodembedekking buitenbak op veengrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:00

De pensionstal waar ik sta heeft een Megatop bodem van houtsnippers. Blijft goed droog op veengrond en jaarrond te rijden (behalve bij sneeuwval) maar zou ik je niet aanraden, glad bij galopperen en zeker niet geschikt voor springen. Echt een dressuurbak.
In Moordrecht waar ik wel eens crossles volg hebben ze tapijtsnippers dit is veel fijner om te rijden. Bij veel regen wordt het soppig maar nog wel te rijden.

Blijf een goede zandbodem nog het prettigst vinden. Een goede eb en vloed kan prima op veen.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 11:46

hout is geen optie. gaat schimmelen en wordt glad

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:03

Wij hebben ook een bak op veengrond.

We hebben eerst die geulen gegraven in de lengte van de bak, hier worteldoek in gelegd en daarna drainagebuizen, afdekken met worteldoek en toen zand erbij storten. Vervolgens de hele bak van worteldoek voorzien en afstorten met zand en naaldhoutsnippers (speciaal voor buitenbakken).
De drainagebuizen zijn aangesloten aan de kopse kant (buiten de bak) op een put en de putten staan onderling in verbinding naar een "hoofdput" waar een RVS vlotterpomp in hangt die teveel water naar de sloot pompt.

Wij hebben zelden een plasje in de bak staan of het moet stortregenen. Maar dan kun je na een uurtje alweer rijden.

Het klinkt heel ingewikkeld maar dat was het niet en ook zeker geen dure oplossing!