Pony die alles opeet in de stal. Wat te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anita26

Pony die alles opeet in de stal. Wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:44

Hoi,

Dit is de eerste keer dat ik op deze site ben.
Maar ik heb een vraag.
Wij hebben 2 shetlandpony's die alles wat in de stal komt opeten.
Ik heb vlas, stro, zaagsel, houtkrullen geprobeerd, maar ze eten echt alles op.
Hebben jullie nog tips???

Groetjes Anita

daantje99

Re: Pony die alles opeet in de stal. Wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:46

Ik lees ook even mee, Mijn paard eet ook alles op. Hij staat wel op stro, dus ja.

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:52

Natuurlijk altijd goed Haha!
Ik ben benieuwd wat mensen voor tips hebben.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:54

Ja ik ook.

Maar (dat schiet me ineens te binnen)

Ik heb weleens gehoord dat als je paard alles op eet je dan de toplaag van de box een beetje vies moet maken. Met zn eigen poep dus ...

Ben hier niet zo'n fan van. Want dan hoef je naar mijn idee helemaal niet meer uit te mesten..

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:56

Grasmuilkorf (dit is bedoeld voor op het weiland maar zo kan ie ook vast geen spullen meer opeten Haha!) Maarja.. dan kunnen ze ook gelijk helemaal níks meer eten Lachen

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:20

Zorgen dat ze de hele dag hooi kunnen eten of gewoon niet op stal maar in de wei zetten.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:22

colunder schreef:
Zorgen dat ze de hele dag hooi kunnen eten of gewoon niet op stal maar in de wei zetten.

Wat is dit nou weer voor oplossing?

Ik heb idd ook gehoort de toplaag vies maken. Heb het geprobeerd maar een paard bij ons op stal eet alsnog alles op.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:23

mss komt hij iets tekort in zijn voeding en probeert hij het aan te vullen door te blijven eten. Als bijv de darmflora niet optimaal is kan hij bepaalde stoffen moeilijk opnemen duie hij wel nodig heeft.. hij blijft dus eten maar kan het niet opnemen.. hoe lang heb je dit paard al en heeft hij het altijd gedaan?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:25

Balou eet ook altijd zijn stro, heb nu een hooinet omdat hij dan langer bezig is maar helpt niet, ik zoek nog steeds naar de oplossing, blijkt nu dat ik er oud stro van andere paarden bij moet doen dat beplast is maar natuurlijk niet vies, gewoon door de geur ?

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:22

Tja ik heb ook zo'n paard die echt alles eet wat ze tegenkomt!
Ze is/was erg koliek gevoelig en dan is het best een ramp.!

Ze staat op stro ook al vals e.d geprobeerd maar ook dat gaat gewoon hop....slik naar binnen Vork
toen poosje een soort potstal gemaakt. Maar dat is uiteindelijk geen doen meer.
Toch maar weer een beetje stro erin en hops daar ging het weer. Ach gut
Mest en urine stro van ander paard er door heen en jaa hoor het dzat weer in het darmkanaal Knipoog

Nu dus het volgende, je paard is een voedselzoeker hij moet eigenlijk altijd eten tot zijn beschikking hebben asl hij op stal staat. Controleer het kwaliteit ruwvoer die was hir in het noorden niet zo denderend dit seizoen.
Ik geef nu ook kuil bij, incombi met hooi.
Daar komt bij dat weide ook een goede vuller is met als bijkomend voordeel dat de extra pondjes er weer afgelopen worden Vingers aflikken

Verder geef ik haar 3 keer in de week een yakult of magere yoghurt!! En tja dat werkt !! Koe
Geadviseerd door de pavo trouwenss!! Cool

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:24

Zilvermoon schreef:
colunder schreef:

Wat is dit nou weer voor oplossing?

Ik heb idd ook gehoort de toplaag vies maken. Heb het geprobeerd maar een paard bij ons op stal eet alsnog alles op.

Dit is niet raar..... een paard moet immers constant kleine beetje kunnen eten, het is grazer weet u wel? Knipoog Haha!
Daarbij zijn veel paarden, en zeker dit soort pony's, niet erg happy binnen 4 muren... dus ze meer buiten zetten is ook geen gek idee.
Ik weet dus niet wat zo gek was aan de bijdrage van Colunder...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 06:56

angelique19 schreef:
Verder geef ik haar 3 keer in de week een yakult of magere yoghurt!! En tja dat werkt !! Koe

kijk precies wat ik al zei dus, probiotica nodig om voldoende te kunnen opnemen.. hoeveel yoghurt geef je dan?

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:15

cheyentic schreef:
angelique19 schreef:

kijk precies wat ik al zei dus, probiotica nodig om voldoende te kunnen opnemen.. hoeveel yoghurt geef je dan?

Ik heb gewoon een spuit opgehaald bij de apotheek (een lege)
ongeveer 60 ml. dat daar in zit.
Inhoud van een yakulht flesje past er net in!! Vork

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:19

Stalgenootje van mij doet spul (poeder) over haar vlas heen.. hier zit (voor ons) een lekkere geur aan, maar niet voor de paarden om op te eten.
Voor haar is het meer bedoeld voor opname van de urine en neutraliseren van de geur, maar misschien dat het hierbij ook helpt?

Zal eens vragen hoe heet, ben het vergeten Bloos

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:57

heb t van horen zeggen hoor, nooit uitgeprobeerd, maar azijn over het stro spuiten schijnt ook nog wel s te werken....

mijn pony vrat ook alles op wat los en vast zat (nou ja de voerbak liet ze hangen Knipoog ). Ik heb een potstal geprobeerd en dat hielp wel. Tis geen leuk gezicht, maar als je zorgt dat de bovenkant iig droog blijft (smerig maakt niet zoveel uit) dan kan het geen kwaad, is alleen het plaatje wat minder leuk....

We zijn daarna een paar maanden overgegaan op vlas en dat ging prima, nu wegens financiële redenen weer op stro en nu eet ze het niet op! Rara hoe kan dat? Vraag het mij ook nog steeds af, maar ben allang blij Pling

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:05

Rijerijerije schreef:
heb t van horen zeggen hoor, nooit uitgeprobeerd, maar azijn over het stro spuiten schijnt ook nog wel s te werken....

mijn pony vrat ook alles op wat los en vast zat (nou ja de voerbak liet ze hangen Knipoog ). Ik heb een potstal geprobeerd en dat hielp wel. Tis geen leuk gezicht, maar als je zorgt dat de bovenkant iig droog blijft (smerig maakt niet zoveel uit) dan kan het geen kwaad, is alleen het plaatje wat minder leuk....

We zijn daarna een paar maanden overgegaan op vlas en dat ging prima, nu wegens financiële redenen weer op stro en nu eet ze het niet op! Rara hoe kan dat? Vraag het mij ook nog steeds af, maar ben allang blij Pling

azijn hielp bij mij ook niet. Liters erover heen gespoten.
Maar ja nu heb ik ook een echte alleseter !! Knipoog Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:59

paarden die hun stal leegeten hebben toch een tekort aan ruwvoer,dus proberen ze dit aan te vullen.
vergeet niet dat een paard gemaakt is om 16 uur per dag te kunnen eten.

zorg voor ouder hooi met minder voedingswaarde,hier kunnen ze dan echt de hele dag van eten zonder dik te worden en ze laten je stalstrooisel liggen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:06

ik denk dat dit weer typisch een "oorzaak" is die niet op elk paard toe te passen is. Mijn pony kwam toen van 's ochtends 7 tot 's avonds 8 buiten, kreeg op stal (voor de nacht dus) nog hooi, plus krachtvoer na inspanning, maar het eerste wat ze deed als ze de stal binnenkwam was de kop naar de grond en eten eten eten.

Daar komt nog bij dat haar voedingspatroon niet aangepast is sindsdien maar dat ze het nu dus niet meer doet...

Oftewel, ik denk niet dat je zulk soort problemen naar één oorzaak kunt herleiden....

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:14

mijn pony's krijgen zoveel ruwvoer dat er smorgens nog in de box ligt ( hooinetten en ruiven is een oplossing) en die eten ook niet meer van de grond en ze zullen beet een hapje eten maar niet de hele stal.
+ dat ze koliek kiunnen krijgen van het eten van teveel stro dsu ik zou zekr OUD hooi voeren waar de voedingswaarde veel minder van is.

ik heb dus ook mijn 3 shets op stal en het gaat prima als ze overdag maar naar buiten kunnen Lachen