Afspuiten na het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 14:23

ik spuit ook niet vaak mijn hele pony af hoor,alleen als het echt ontzettend warm is.
ik heb gewoon geluk dat tinkerbell nauwelijks zweet tijdens het werk

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 15:03

Ik lees deze topic nu pas voor het eerst en ik wil er ook even op reageren.
De eigenaresse werd laatst ontzettend kwaad op me omdat ik Muzefee afspoot. De benen doe ik sowieso altijd en van daaruit ging ik wat omhoog.
Zij zei dus ook dat de spieren een enorme klap krijgen als je met koud water afspuit.

Het is inderdaad zo dat als je gesport hebt, je je spieren juist warm moet houden door bijvoorbeeld een trainingsjasje aan te trekken. En pas als je zelf helemaal op temperatuur bent, stap je onder de douche.

Ik spons Muzefee alleen met lauw water af. Gewoon omdat ik het niet zeker weet... Verward

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 22:00

ALSTEBLIEFT LAUW WATER of anders afsponsen .
Ik heb het een keer meegemaakt dat een paard een accute spierklap kreeg (te vergelijken met hoefbevangen teminste zo ziet t er uit)
De overgang van het harde werken en warm hebben naar dat koude water is veel te groot (nog groter als dat het bij jou zou zijn)
Hierdoor komt hij in een soort shock waardoor het bloed uit zijn aderen vertrekt naar belangrijker organen ,met alle gevolgen dat begrijp je .
zo is t me teminste uitgelegd door een kenner
dus NIET DOEN

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 22:49

Een cooling down maakt idd de spieren weer ontspannen en zorgt er als het goed is voor dat spierpijn voorkomen wordt. Maar de spieren zijn nog wel doorbloed.
Denk maar aan jezelf: je hebt je de kl*** gesport en hebt, op je tandvlees want je bent kapot, je cooling down gedaan. Het eerste wat je dan wilt doen is zitten en uitrusten, op adem komen, nazweten etc. Geen haar op je hoofd die bedenkt om eens even lekker een steenkoude douche te nemen: je lichaam moet zichzelf nog herstellen na de cooling down.
Lauw water is dus al beter, maar nog steeds pas als je paard helemaal op adem is en niet meer nazweet.
Ik spons mijn paard dan ook vaak af met een emmer lauw water vermengd met cooling lotion....

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 22:56

nee maar daar waren we het toch nu ook over eens?dat we met lauwwarm water het lichaam doen?

tenminste ik deed dat altijd al dus ik was het erover eens

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 00:30

Ik kan die reactie wel berijpen bit.
Een paar jaar geleden, heeft ook een meisje met warm weer haar paard na het rijden afgestpten, en het paard heeft hartritme storingen gekregen daardoor ( werd ons verteld) Ik doe nu altijd als het heel warm is na het rijden gewoon afsponsen en niet met de koude slang er op.,

als ik niet rijd met warm weer, dangewoon de slang er op, Ik ben door die ervaring daar wel wat voorzichtiger mee geworden, maar of dat er echt door kwam Verward

groetjes lara

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-01 17:00

Ik wil jullie eerst allemaal bedanken voor de reacties!
Maar omdat er blijkbaar toch nog onenigheid over koud of warm water bestaat, heb ik even wat opzoekwerk gedaan.
In Bit nr. 51/52 van augustus/september 1999 vond ik een artikel dat over afspuiten gaat.

"Gewoon fris water is prima om mee af te spuiten. 's Winters en 's zomers. Bij afspuitenmet koud water gaan de vaatjes heel kort even dicht door de koudeprikkel, daarna gaan ze open om te zorgen dat het paard niet te veel afkoelt.
Dat is de bedoeling want je wilt de doorbloeding op gang brengen. Koud water dus.
Bij warm water (warm water wil zeggen dat het water warmer is dan het paard zelf op dat moment) gebeurt het omgekeerde: de bloedvaatjes gaan eerst openstaan om de temperatuur af te voeren. Dit proces heet vaso dilatatie. Daarna gaan de vaatjes heel langzaam weer dicht, een proces genaamd vaso constrictie. Precies wat je niet wilt bereiken.
De fysiotherapeute adviseert om ook in de wintermaanden met koud water af te spuiten.
Zei zegt: "Vergelijk het met jezelf. Kom je onder een koude douche vandaan, heb je het warm, neem je een koude douche, ben je koud. Werkt bij paarden precies zo."
Het lichaam van een paard is zo'n 38,5 °C. het water moet kouder zijn. De benen van een paard zijn kouder dan het lichaam : zo'n 32 °C. Op de benen mag het water dus wat kouder zijn dan op het lichaam. En hoe koud precies, daarover zijn de wetenschappers het niet eens. Kouder dan het paard zelf blijft het devies."

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 17:25

Bovenstaande stukje is denk ik ook wat Tender bedoelde. En ik kan me er wel iets bij voorstellen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 10:40


ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:33

We hebben het hier toch niet over warm water maar over lauw ,das nogal een verschil .

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 19:00

Maar er wordt niet gezegd dat je je paard meteen na het werken even onder die koude douche moet zetten...en daar ging het over.
Kijk, haal je je paard van stal of uit het land en het is warm en je denkt, weet je wat....even lekker afkoelen...das oke.
Het gaat erom dat je geen koud water op warme spieren moet gooien!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 19:39

Laten we het er natuurlijk wel over eens zijn dat je je paard fatsoenlijk uitstapt voor je het paard afspuit. Ikzelf stap ongeveer 5 à 10 minuten uit, naargelang hoe erg ze zweet en wat je tijdens de training gedaan hebt. Op warme dagen stap ik zelfs iets langer uit, dus je kan dan toch niet meer zeggen dat het paard nog warme spieren heeft? Verward

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 20:37

Tuurlijk...als ie goed is uitgestapt, maar wat zag ik vandaag bij ons op stal???: paard had gesprongen, was drijf en drijfnat en stond zelfs nog te pompen. Gingen die lui staan voordringen bij de spuitplaats, want iemand anders, met droog paard, was eigenlijk eerst. Die zei dat dus ook, waarop gereageerd werd met: ja, maar deze is helemaal buiten adem, dus wacht jij maar even!"
Dan denk ik...sjongejonge, dan vraag je dus om ellende!!!!!!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 17:13

Ik heb wel eens op een stal gewerkt waar ik de paarden mnoest afspuiten met water waar ik nauwelijks mijn handen mee kon wassen, zó warm!

Ik heb zelf altijd water wat net een beetje lauw is. Als ik uitgebreid de benen wil afspuiten stel ik hem wel koud in.