Weide besmetting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xx_Mitt_xX

Weide besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:28

Pas hebben we een nieuwe weide ingezaaid. hier heeft voorheen geen gras gestaan.
Het gras is daar zo hoog geworden dat het niet verstandig is om mijn paard er in te zetten
(ivm koliek, hoefbevangenheid etc.)
Nu heeft een dorpsgenoot aangeboden een van zijn paarden erin te zetten. deze is zulk hoog gras gewend.
Echter, deze paarden worden niet optimaal ontwormd.
tevens kan het gras niet gemaaid worden omdat er nog stukken steen in liggen die je nu niet goed ziet.
Moet ik bang zijn voor besmetting?

itsinmygenes

Re: Weide besmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:30

Kan je het niet gewoon opbouwen met je eigen paarden?
Dat je ze er steeds iets langer opzet? Lachen
Lijkt me handiger, ik weet niet of het gras echt besmet kan worden..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:41

misschien eerst deze winter schapen van iemand erover? Is ook beter voor je grasmat. Eventuele wormbesmetting kun je daarmee ook verminderen, al zal het nu waarschijnlijk wel vrij schoon land zijn omdat het ingezaaid is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:26

Meestal worden inderdaad schapen aangeraden, die eten alles mooi kort en trappen de grond en het gras mooi gelijkmatig aan.
Als je een ander paard erop zet dan is het misschien een idee om hem zelf een aantal dagen vantevoren een goede wormkuur te geven? Ben je dan wel 15 euro kwijt, maar is wel veiliger. En dan zou ik ook elke dag even de mest wegscheppen.
Wat ik bij ons op de wei doe is gewoon met strookbegrazing, elke dag een stukje van 2 meter erbij.
En anders is een graaskorf misschien nog wel een idee Lachen

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:28

Schapen zou het beste zijn ja, maar we hebben lint als omheining en daar kruipen de schaapjes zo onderdoor.
zelf een wormenkuur geven is 'n goed idee, wel even vragen of de eigenaar het daarmee eens is en of het paard uberhaubt al eens in handen is geweest Nagelbijten / Gniffelen
nu ik er zo over nadenk: is het niet zo dat het paard dan de wormen uitpoept (om het even plat te zeggen) en ze dan juist extra in de weide komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:30

Stel je leent, koopt, huurt een bosmaaier? Doe ik ook op de hoge stukken gras waar ze niet eten.

Een pas ingezaaid weiland is niet geschikt voor paarden, minimaal 2 keer maaien, pas na 2 jaar is het een goede wei voor paarden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:38

Xx_Mitt_xX schreef:
nu ik er zo over nadenk: is het niet zo dat het paard dan de wormen uitpoept (om het even plat te zeggen) en ze dan juist extra in de weide komen..

Ja, klopt Ja Daarom zei ik al, liefst een aantal dagen voordat ie naar de wei komt Lachen Dan zijn de wormen eruit.