Rijbak in orde gemaakt, maar is het zo wel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Lana_x

Rijbak in orde gemaakt, maar is het zo wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 12:53

Hooi

Zoals het al in mijn titel staat, we hebben vandaag de rijbak in orden gemaakt op de toekomstige stal waar mijn paard aankomende week komt te staan. de rijbak was eerst altijd echt een rijbak alleen er hebben een tijd geen paarden meer gelopen en de rijbak dus een hele tijd stil gelegen. In die tijd is de rijbak helemaal begroeit met gras en brandnetels en allerlei omkruit. Vandaag heb ik 2 jongens laten komen die de hele rijbak hebben omgeploegt, en danaar een beetje gelijker gemaakt. Alleen de rijbak is nu echt heel hobbelig en moeilijk te rijden. Er licht zwarte zand in. Ik zat zelf al te denken om er een vracht witte zand op te laten gooien, alleen nu heb ik laats van iemand gehoort dat zwarte zand veel beter is in de winter dan witte zand(want dit droogt snel op?) Op moment heb ik er 2 paarden (van mijn vriendin) in gedaan in de hoop dat ze het een beetje vast lopen. Heeft er iemand tips wat ik eventueel het beste kan doen nu met de rijbak?? En of zwarte zand wel goed is? Is het niet te zwaar rijden? (we rijden met 3 mensen daar en hebben alle 3 jonge paarden)

Groetjes,

Lana

Elisa2

Re: Rijbak in orde gemaakt, maar is het zo wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:36

Je moet kijken op wat voor een grond je zit,maar de meest normale gang van zaken is: het zand laten omzetten,dus een graafmachine laten komen het zand een meter diep omzetten dan krijg je wit zand boven.Dat moet je daarna aan laten rijden en er op de toplaag houtschilfers of kokosvlokken doorheen doen zodat er een goed draagvlak ontstaat.

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:49

Okee, dankjewel voor je reactie en tips. Ik zal het meteen met de stal eigenaar doorspreken, want het moet natuurlijk wel betaald worden.

Groetjes Lana!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:56

Ik denk niet dat je er bent met een vrachtje wit zand. Ik heb ook een vrachtwagen zand laten komen voor het bestraten van een gedeeldte waar me stallen kwamen. Heb hier voor ongeveer 3 kuub nodig gehad. 7 Kuub heb ik oveer een klein stukje zwart zand verdeeld. Om mijn bak klaar te krijgen mag er nog wel 30 kuub zand bij komen. Nu is mijn wit zand wel sneller droog als mijn zwart stukje. En hoe meer je in een keer afneemt hoe goedkoper het wordt, natuurlijk.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:59

Misschien ook even natsproeien, zo zakt het wat in en word het meer 1 vlak waardoor het waarschijnlijk niet meer zo zwaar is.

x_Lana_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:02

bedankt voor je reactie. Dus witte zand is beter als zwarte zand? Jaa inderdaad ik bedoelde ook een vrachtwagen zand. Jammer dat ik er geen foto van heb, maar de rijbak is nu echt een revage! er liggen overal grote brokken gras in, je kan er gewoon niet meer in rijden. Het paard struikelt steeds, dus er moet met spoed een nieuwe oplossing komen!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:13

Als ik een tip mag geven?? Gooi er geen houtsnippers op. Mijn buurvrouw heeft dat namelijk ook en ze zweerde erbij. Het is nu ene vieze zwarte bende en dat terwijl ze er mooi wit zand in had. Het wordt nog glad ook als het nat is. We hebben zelf mooi wit zand in de bak. Jaren geleden ook 2 meter diep laten omzetten en er wit zand boven op gedaan. Als ie heel nat is na veel regen , dan is ie ook na een paar dagen weer goed berijdbaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:31

Houtsnippers in een bak is echt zoooooooooooooo achterhaalt. Het wordt idd een zooitjes, zeker buiten!
Van zwart zand als bovenlaag heb ik eigenlijk nog nooit gehoord Verward

En onthoud dat een nieuwe bak in het begin altijd wat zwaar is.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:12

Je schrijft dat de bak is omgeploegd kunnen ze het dan ook niet egaliseren. En met een weide sleep erover gaan. Dan krijg je hem wel mooi glad nl.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:25

Wij slepen de bak zomers bijna wekelijks. Is errug fijn rijden dan voor het eerst in de bak.

Daarbij is mijn buurvrouw vorig jaar van haar paard gestuiterd en daarmee was ze van haar heup tot haar enkel helemaal geschaaft en bont en blauw. En nog niet vloeken op de snippers.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:33

Wij hebben ook zwart zand in de bak liggen, maar zodra het nat is wordt de bovenlaag kapotgetrapt. Dan krijg je dus een gladde sliklaag waar ik met jonge paarden zeker niet in zou rijden, veel te veel kans dat ze onderuit gaan.

Als je er wit zand overheen wilt gooien, zorg dan eerst dat de grootste graspollen weg zijn, egaliseren en dan je zand er op. Eventueel gemengd met kokos- of kunststofvezels en dan heb je wss een fijne bak Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:25

Als je bak glad word van de houtsnippers,moet je hem laten diepwoelen.Dan woelen ze de onderlaag los waardoor het water weer goed doorgaanbaar is.Zo houd je alle bakken goed,en dat doe je zo eens in het jaar/2 jaar.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:09

FA --> VSW