Hoeven uitkrabben lukt niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beppy6

Hoeven uitkrabben lukt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 11:31

Hallo iedereen,

Ik heb een groot probleem. Ik rijdt op een al wat ouder paard van 17 jaar. Dit paard is vierkant beslagen. Het probleem is dat ik zijn voeten niet meer opgetild krijg.
Een jaar geleden lukte mij dit nog wel, maar toen het me vorig jaar nog wel lukte, toen is hij een keer per ongeluk op mijn voet gaan staan en toen heb ik een week met een gekneusde voet rondgelopen. Sinds die tijd lukt het me niet meer.
En mijn instructrice lukt het wel om ze op te tillen, ze heeft me tips gegeven hoe ik dit moet doen.
Maar als ik dit dan later zelf probeer dan lukt het me gewoon niet. Hij laat zijn benen gewoon staan, hoe ik ook mijn best doe.
Ik baal hier ontzettend van!!! Wie heeft er tips??

Alvast bedankt!!

Groetjes,

supertinkie

Re: Hoeven uitkrabben lukt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:34

Je kan proberen het gewicht op de andere benen te laten verplaatsen door met je heup hem wat opzij te duwen (dan sta je zeg maar in de houding om zijn voet op te pakken). Als hij het gewicht dan verplaatst kan je proberen zijn voet op te tillen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:34

Een keer flink boos worden..
Je geeft aan dat hij het bij iemand anders wel doet, hij neemt je gewoon vol in de maling volgens mij..
Mijn paard had dit laatst ook bij mijn moeder, mooi dat ik erbij stond en ze echt flink op haar donder heeft gekregen..

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:35

Ik heb zelf een tinker, en trek altijd aan de sokken. Achter zijn hoeven optillen vind hij ook niet fijn, meestal trek ik zijn been (onbewust) te ver omhoog en verliest hij zijn evenwicht.

Het kan ook zijn dat jezelf bang bent dat het fout gaat of dat hij op je voet gaat staan, dat het paard dat voelt, bang word en zijn benen niet meer op wil tillen. Dit lijkt me het waarschijnlijkst aangezien je instructrice het wel lukt.

Dus de tip, wees rustig, kalm, zet hem op een vlakke ondergrond, word niet boos of geirriteerd als het niet lukt, til zijn benen rustig op, niet te hoog, en vooral blijven proberen en niet opgeven Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:36

Shanty_Muis schreef:
Je geeft aan dat hij het bij iemand anders wel doet, hij neemt je gewoon vol in de maling volgens mij..
Mijn paard had dit laatst ook bij mijn moeder, mooi dat ik erbij stond en ze echt flink op haar donder heeft gekregen..

Nee dat helpt. Dan word het beest alleen maar bang(er) en doet hij het helemaal niet meer Huilen van het lachen
Zoek het probleem altijd eerst bij jezelf, in plaats van bij het paard Knipoog

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 11:38

Deesiej schreef:
Shanty_Muis schreef:

Nee dat helpt. Dan word het beest alleen maar bang(er) en doet hij het helemaal niet meer Huilen van het lachen

Hij doet het al helemaal niet meer..
Bij mij helpt het goed hoor. Maar ligt ook aan het paard, mijn paard is heel dominant, dus dat toelaten krijg je het ook echt niet meer, 1x goed boos en ze begrijpt het en doet het weer braaf,

Vraag me trouwens af hoe paard bang zou kunnen zijn, ze heeft hem toch geen pijn gedaan. Neem aan dat instructrice niet een compleet andere manier heeft..

hij heeft haar pijn gedaan.. Voelt de angst nu en denk lekker puh.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:00

Het kan ook een andere oorzak hebben. Misschien heeft hij last van zijn benen? Je weet niet wat er aan de hand is.

Het probleem word altijd bij het paard gezocht, word maar boos, geef hem maar een mep, hij houd je gewoon voor de gek. Zo werkt het toch niet? Kijk eerst eens naar wat je zelf fout doet. Jij weet niets af van het karakter van het paard en gaat er maar vanuit dat het een dominant vervelend paard is, en dat boos worden helpt.

Ik geef ook aan dat het feit dat zijzelf (misschien) bang is voor het paard, dat ook de reden kan zijn. Dat het paard dat aanvoelt.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:23

Deesiej schreef:
Het kan ook een andere oorzak hebben. Misschien heeft hij last van zijn benen? Je weet niet wat er aan de hand is.

Het probleem word altijd bij het paard gezocht, word maar boos, geef hem maar een mep, hij houd je gewoon voor de gek. Zo werkt het toch niet? Kijk eerst eens naar wat je zelf fout doet. Jij weet niets af van het karakter van het paard en gaat er maar vanuit dat het een dominant vervelend paard is, en dat boos worden helpt.

Ik geef ook aan dat het feit dat zijzelf (misschien) bang is voor het paard, dat ook de reden kan zijn. Dat het paard dat aanvoelt.

Citaat:
En mijn instructrice lukt het wel om ze op te tillen, ze heeft me tips gegeven hoe ik dit moet doen

Been probleem? Lijkt me niet.
Mijn mening is dat je een stuk minder ongelukken en problemen zou hebben als mensen niet bang zouden zijn hun paard eens een oplawaai te verkopen en gewoon stevig in hun schoenen staan, Mijn paard is niet vervelend dominant, mijn paard heeft een eigen wil en heeft een sterke leider nodig. Nu is mijn moeder dat niet, en daar probeert ze het dus bij, bij mij niet.

Ik ben ook van mening dat heel wat dominante paarden als vervelend bestempeld worden. Gewoon sterk in je schoenen staan en je grenzen trekken zeg ik dan, instructrice lukt het wel en haar niet, dat vind ik iets zeggen.

Het ligt ook áltijd aan jezelf. Paarden doen noooit meer vervelend.
Hiermee heb ik mijn laatste woorden gezegt.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:56

Je vat alles nogal droog op. Ik zeg dat je eerst het probleem bij jezelf moet zoeken. Niet dat het altijd bij jezelf ligt.

Citaat:
instructrice lukt het wel en haar niet, dat vind ik iets zeggen.

Dat vind jij iets zeggen? Dus daar maak je maar uitop dat het een dominant paard is? Ik vind je conclusies nogal raar.

Misschien kan de TS een iets betere situatie schetsen wat zij zelf denkt dat er aan de hand is, zodat wij een iets beter beeld krijgen van de situatie.

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:17

net boven de gewrichten loopt een spier als je daar hard in knijpt meot het paard zijn been optillen (soort reflex).

Beppy6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:26

Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik denk dat ik gewoon zelf bang ben dat hij weer op mijn voet gaat staan. En dat ik het daarom niet lukt, maar ik blijf wel oefenen. En dat het paard dominant zou zijn is absoluut niet zo. Het is het rustigste en het liefste paard dat ik ken. Ik ben wel bang dat het iets met zijn eigen evenwicht te maken heeft. Maar ik zal de volgende keer wel hulp inroepen van iemand anders die mij helpt.
Ik zal hem wel op de gang zetten met iemand anders erbij die hem vasthoudt ik hoop dat het dan gaat lukken.

Groetjes,

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:30

Is 'n lastige, doet mijn merrie soms met de achterhoeven (iig een been dan) en met veel gedult lukt 't wel.. Gedult is 'n schone zaak Ja

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:42

Ik denk dat je onbewust iets meer afstand houdt, dus een iets andere positie ten opzichte van je paard hebt, dan voordat ie op je voet ging staan. Het gevolg is waarschijnlijk dat je paard zich minder "veilig" voelt door de manier waarop je nu je paard benadert (en bij wijze van spreken denkt: ja hoor, dan geef ik een voetje en glijdt ie uit d'r handen). Begin met de voorvoeten. Ga dicht tegen je paard aan staan, parallel aan je paard (niet onbelangrijk, dus met je voeten parallel aan de benen van je paard en niet haaks erachter (auw)) met je kont naar z'n hoofd. Druk een beetje met je gewicht tegen de schouder en strijk met je hand aan de binnen/achterkant van het been naar beneden en vraag voetje als je bij de hoef bent. Hou vervolgens de hoef gewoon stevig met twee handen vast en zet weer neer. Oefen dat met alle voeten en als dat goed gaat ga je een volgende keer pas de hoeven uitkrabben.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:26

ik zou vooral niet boos worden, zelf niet bij een dominant paard dat werkt alleen maar ave-rechts. ik heb een tip:
pak een halstertouw en sla deze om de hoef, trek dan het halstertouw naar achter zodat het touw in zijn voet drukt.
uiteindelijk zal hij zijn voet zelf gaan optillen. en dan flink belonen. Til hem in het begin niet te lang/hoog op.
Je bent op deze manier je paar sneller af zonder dat je hem hoef te straffen.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:47

Beppy6 schreef:
Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. Ik denk dat ik gewoon zelf bang ben dat hij weer op mijn voet gaat staan. En dat ik het daarom niet lukt, maar ik blijf wel oefenen. En dat het paard dominant zou zijn is absoluut niet zo. Het is het rustigste en het liefste paard dat ik ken. Ik ben wel bang dat het iets met zijn eigen evenwicht te maken heeft. Maar ik zal de volgende keer wel hulp inroepen van iemand anders die mij helpt.
Ik zal hem wel op de gang zetten met iemand anders erbij die hem vasthoudt ik hoop dat het dan gaat lukken.

Groetjes,

Dat idee kreeg ik zelf dus ook al.
Gewoon veel oefenen, niet boos worden, je paardje gerust stellen en ook niet te veel verwachten in één keer. Het kan even duren voordat jullie beide weer het vertrouwen terug hebben gevonden in elkaar (wat betreft het optillen van zijn benen) Knipoog