dekenpony's dagelijks poetsen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiatCh_

dekenpony's dagelijks poetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 09:58

Hier staat een aantal dekenpony's en soms zweten ze eronder met warm weer.
Ook staan er 2 maar meestal 1 vaak te jeuken bij de deken.
Nu is er gezegt je moet iedere dag poetsen is dit waar?
De redenen waren : Jeuk van losse haren
Huidschilvers en stof en voor het bloed

Als ze geen deken op hadden hoefde het niet maar met deken wel iedere dag.

Nu gebeurd het door 1 persoon na veel dringen en vragen maar 3 keer in de week dit is bij de jeukpony.

beantsje

Re: dekenpony's dagelijks poetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:00

voor een ongeschoren pony is het nog veel te warm om een deken op te hebben. Geen wonder dat hij jeuk heeft! Bovendien zijn veel pony's nu aan het verharen.
't is nu best wel warm; deken af doen en af laten, is veel beter voor deze pony!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:00

ik weet niet of het echt moet, maar waarom zou je je pony niet elke dag poetsen?
ik poets ze elke dag gewoon (ros, hard, zacht, schapenbondje, manen, staart, hoeven)

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:02

sowiezo vind ik het aol niet echt goed als eenpony zweet onder een deken omdat ie te warm is, haal hem dan eraf,
En ik poets mij pony's iedere keer als ik bij hun ben, ik rpobeer natuurlijk elke dag, maar omdat ik hard moet werken voor school, lukt dat niet altijd, maar de mijne hebben nooit last van de door jou genoemde problemen, dat an ook komen omdat ze snachts op stal een andere deken ophebben, en de buitendekens dan kunnen luchten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:03

Waarom nu al een deken op het is veel te warm,ppppppppppppfff geen wonder dat ze gaan zweten.Lekker zonder deken als dat kan, maar dat kan altijd.Ik poest eigenlijk alleen als ik ga rijden en ik rij niet zo vaak.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:04

Poetsen is goed voor de doorbloeding van het lichaam van je paard. Het bouwt vertrouwen op met jou en het zorgt ervoor dat je pony er keurig uit ziet. Lijkt mij niet meer dan logisch dat je ze elke dag poetst Lachen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:05

Die van mij staat in de wei en daar valt niet tegen aan te poetsen.

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 10:06

Nou ze staan bij ons op stal al een tijd met dekens op.
Regendekens eerst en nu gevoerde 200 gram. Er is 1 pony die zweet soms maar dan schijnt de zon ineens overdag en doen ze soms gek denk ik.
Ze komen met warm weer zonder deken buiten. (de meeste) om te luchten. Zoals nu.

Ikzelf poets wel bijna iedere dag. Soms 1 dag overslaan. Maar gerust iemand ie 3 a 4 dagen overslaat

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:09

jammer hoor. De comforttemperatuur van een paard is van -5 tot +20, vergelijk mens is +15 tot +30
Vergelijk dus nu het dragen van een deken (het is 20 graden) dat je als mens bij 30 graden een dikke winterjas aanmoet.

Niet scheren en wel een deken is krom. De haargroei van een paard wordt vooral bepaald door het aantal uren daglicht. Wil je een dunbehaard paard, dan moet je dus een daglichtlamp in je stal hangen.

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 10:13

beantsje schreef:
jammer hoor. De comforttemperatuur van een paard is van -5 tot +20, vergelijk mens is +15 tot +30
Vergelijk dus nu het dragen van een deken (het is 20 graden) dat je als mens bij 30 graden een dikke winterjas aanmoet.

Niet scheren en wel een deken is krom. De haargroei van een paard wordt vooral bepaald door het aantal uren daglicht. Wil je een dunbehaard paard, dan moet je dus een daglichtlamp in je stal hangen.

Ik vraag toch niet of het goed is om een deken aan te doen. dat heeft gewoon een rede. Ik vroeg het voor het poetsen.
1 heeft al meer jaar een deken op en die is dunner in de vacht als zonder deken en zonder lampen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:55

Ik wil alleen maar aangeven dat een deken dus ook gevolgen heeft voor de huid en dat het wel degelijk broei/jeuk kan veroorzaken, zeker in dit jaargetijde.
Voor een pony zal het alleen al een opluchting zijn de deken dagelijks een poosje af te krijgen, dat is al genoeg reden om hem dagelijks te poetsen.
Als je gaat rijden, blijft de noodzaak van poetsen onder het zadel bestaan. Ookal zit er weinig zand op de huid, er zijn natuurlijk wel huidschilfers en losse haren. Daarnaast bljven de andere argumenten voor een goede poetsbeurt overeind. Contact met het paard, controle op wondjes, lekkere massage.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:33

ik heb er nu 1tje met deken staan maar die heb ik sinds anderhalve maand al snachts een deken opgedaan. deze zit nu nog bijna helemaal in haar zomervacht. dus scheren is echt niet altijd nodig. de andere was ik te laat mee en die loopt dus nog zonder deze heeft nu een dikke vacht. het deken gaat er pas op als het snachts onder de 5 graden komt en ik hem vochtig terug in de wei moet zetten.

bij deze pony zou ik het deken er idd afhalen. mijn dunbehaarde fjord staat overdag nu ook lekker zonder Haha! het is te warm voor een deken

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:07

BiatCh_ schreef:
beantsje schreef:

Ik vraag toch niet of het goed is om een deken aan te doen. dat heeft gewoon een rede. Ik vroeg het voor het poetsen.
1 heeft al meer jaar een deken op en die is dunner in de vacht als zonder deken en zonder lampen.

Geef dan mss aan waarom.. dan hebben de meeste mensen ook meer begrip voor 't feit dat je met deze temperaturen al een deken oplegt..

falunvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:20

beantsje schreef:
voor een ongeschoren pony is het nog veel te warm om een deken op te hebben. Geen wonder dat hij jeuk heeft! Bovendien zijn veel pony's nu aan het verharen.
't is nu best wel warm; deken af doen en af laten, is veel beter voor deze pony!

helemaal gelijk

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:47

Mijn pony heeft ook altijd jeuk onder zijn deken!
dit kan ook zijn dat de deken niet goed adement is.!
en als je hem veel afspuit enzo kan het ook door zijn!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:58

Mijn pony poets ik elke dag als ze onder deken staat, even luchten zonder deken en de vacht weer een beetje kriebelen zodat alle jeuk en platliggende haren er uit gaan.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:04

Je moet wel zo vaak mogelijk poetsen en zeker als je pony verhaart.

Haal ook af en toe deken eraf bij goed weer. Ook al is dat maar voor een halfuur, maar het is ook fijn voor een paard. Knipoog