Normaal longeer of gooi ik hem altijd los vlak voordat ik ga rijden, maar omdat ik in de toekomst ook af en toe met hem naar de manege wil gaan dacht ik, het moet toch kunnen om er gelijk op te stappen
Nou mooi niet, meneer ging met zijn kop tussen de benen wild bokken, ik viel er er met een zachte landig af. Ik natuurlijk boos dus hem 10 rondjes in volle galop laten uitrazen en toen weer gelijk erop en rustig stappen en wat draven. Hij liep daarna best goed, de achterhand er redelijk eronder en laag en diep aan de teugel. Gewoon braaf zeg maar.
Nu weet ik ook wel dat je dit van ieder paard kan verwachten als die op 6 kilo biks staat, gister niets gedaan had en vandaag nog niet los was geweest. Maar het moet toch kunnen? Stel dat je ergens bent waar je niet eerst kan longeren of losgooien? Hoe doen jullie dat dan? Ik wil ebst eerst flink wat rondjes met hem gaan draven in het begin, want als ik hem losgooi of longeer bokt hij nooit maar raced hij alleen, waar dit op sloeg weet ik niet.
Of is het paard zo erop ingesteld om eerst gelongeerd of los te zijn met zadel, dat hij nu er niets van snapte en gewon in paniek was dat ik er zo op ging zitten? de oude eigenaren longeerden hem ook altijd eerst voo rhet rijden, dus dit was waarschijnlijk de eerste keer dat dit niet gebeurde. Maar hoe leer ik hem dat nu aan? Gewoon een keer blijven zitten tijdens de bokken zeker

Het probleem is dat hij zich rot schrikt als ik een brul geef, zou hij daar juist niet nog meer van vluchten?
Ik vloekte en brulde dus wat tegen haar naar de verte (niet dat ze het hoorde), en dat arme paard van 1,80 schrok zich wezenloos, sprong met 4 benen de lucht in. Dus toen hielt ik me maar stil