Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
joyce B schreef:ai, heb zelf ook eens voor dat probleem gestaan en de combi met modderige wei was niet fijn. Paard heeft antibioticum kuur gehad en op stal was daar een drama (bang op stal) en heb hem toen verhuisd naar een andere stal waar hij zich 's nachts wel goed voelde en overdag op een drogere wei kon staan. Toen ging de mok gelukkig snel weg.
Heb je niet een stuk verharding op het erf waar je een tijdelijke paddock op kunt maken? Of een droge zandpaddock? Zodat de benen schoon en droog blijven?
Margreth schreef:Mijn paard heeft vorig jaar ook een hele tijd last van mok gehad. Heb toen vanales geprobeerd, Cure Mok, Mok thee, tig keer antibiotica(spuit en poeder voor door het voer), mokcreme, zwavelpoeder door het voer (om weerstand te verhogen) zinkzalf enz... Op gegeven moment kreeg ik van da een spuitflesje met cortison (was eigenlijk bedoeld voor katten en honden) Dat laatste in combinatie met Sudocreme en een paar dagen niet op de wei en niet in de bak heeft geholpen. Die spray was van Virbac (Cortavance is een spray met de werkzame stof hydrocortisonaceponaat (HCA). HCA is een glucocorticoïd dat geactiveerd wordt in de huid tot een zeer potent metaboliet, zonder de gangbare systemische en lokale effecten van de huidige corticosteroïden (biologische beschikbaarheid 0,2%). Alle voordelen zonder de nadelen!
Cortavance spray kan worden ingezet bij jeukerige dermatitis van allergische oorsprong. Het is de eerste corticosteroïd dat effectief is in de huid en nergens anders! )
Succes en hopelijk is de mok snel verholpen
Verder de kootholtes goed schoon houden. Had toen de keuze tusse twee kwaden. benen niet afspuiten, maar dan bleef er zand op (toen ze wel buiten kwam) of afspuiten. heb voor dat laatste gekozen, maar wel steeds goed met zachte doek de beentjes afgedroogd. Dan de spray erop gespoten, even laten drogen en daarna de Sudocreme eroverheen als bescherming tegen vuil.
.
oowie schreef:die spray die jij beschrijft heb ik nu idd ook gekregen van de da,met nog een zalf erbij (weet zo de naam niet uit mn hoofd).
ik was nu savonds dus haar benen met betadinescrub,dan goed drogen en de (Loszittende) korstjes verwijderen,dan spray erop en op stal,sochtends alleen de creme erop en dan de wei op.
ben gisteravond begonnen met het behandelen en het lijkt wel of de benen als minder dik en warm zijn.wel ziet de huid er nog vuurrood uit in de kootholtes en zitten er nog allemaal vellen enzo.
Margreth schreef:oowie schreef:die spray die jij beschrijft heb ik nu idd ook gekregen van de da,met nog een zalf erbij (weet zo de naam niet uit mn hoofd).
ik was nu savonds dus haar benen met betadinescrub,dan goed drogen en de (Loszittende) korstjes verwijderen,dan spray erop en op stal,sochtends alleen de creme erop en dan de wei op.
ben gisteravond begonnen met het behandelen en het lijkt wel of de benen als minder dik en warm zijn.wel ziet de huid er nog vuurrood uit in de kootholtes en zitten er nog allemaal vellen enzo.
Op de betadine scrub reageerde mijn paard "allergisch"huid werd daar nog roder van en opgezet. Ben toen met de betadine gestopt en heb beentjes alleen afgespoten met water. Bij haar waren ook op gegeven moment de bacterieen naar binnen geslagen (in een eerder stadium) dus een soort "Einschuss" ze stond toen met 4 dikke benen.
Korstjes eerst enekele dagen voorafgaande aan de spray behandeld met de sudocreme, waardoor ze gemakkelijk loslieten en de spray dus nog beter op de huid kon werken.. Voor het laatste restje mok weg te krijgen heb ik haar toch 2 a 3 dagen alleen maar op stal gehouden en niet op de wei en ook niet in de rijbak gereden (zand).Het was toen ook heel erg nat en ze had er ook nog een handje aan om net in de ondergelopen stukken van de wei te gaan staan![]()
Ik hoop dat ze er dit jaar geen last van gaat krijgen,mocht dat wel zo zijn dan vraag ik meteen om die spray.
oowie schreef:ik heb het idee dat de huis nu wel roder is,er zitten niet meer van die kleine mokkorstjes op maar er zit nu 1 grote korst op,dus het lijkt toch wel een beetje alsof het aan het helen is.
vanmorgen toen ik haar van stal haalde waren haar beide achterbenen weer wat dikker,terwijl het er gisteravond juist minder dik uitzag,misschien dat dat komt doordat ze op stal stilstaat en de doorbloeding weer niet goed is.
de dierenarts heeft me wel speciaal aangeraden om met betadine scrub te gaan wassen omdat dat goed ontsmet,maar het lijkt wel alsof de huid daar alleen maar roder van wordt.

Van de DA moest ik juist de korstjes eraf halen omdat die aan de huid gaan trekken en steeds meer huid beschadigen zo en ook zodat de zalf/spray beter in kon trekken. Als je die bovenop de korsten smeert/spuit heeft het niet zoveel effect als direct op de huid.Citaat:Als je de korsten eraf trekt, dan krijg je steeds nieuwe wondjes die gaan infecteren en zowiezo nieuwe korstjes gaan vormen ter bescherming.