een mok en huisvestingsvraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

een mok en huisvestingsvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 08:09

mijn paard heeft weer mok,2 weken geleden ook al,toen zelf behandeld met sudocreme en toen was het zo goed als weg,vorige week kwam het weer terug,en na een paar dagen werden beide achterbenen wat warm en iets dikker rondom de kogel.
heb de dierenarts gebeld en ze moet nu snachts op stal (ze stond nog dag en nacht buiten maar de wei is erg nat en blubberig)

savonds moet ik haar benen wassen met betadine scrub,dan goed droogmaken en losse korstjes verwijderen en insprayen met een goedje van de dierenarts.

smorgens moet ik haar kootholtes insmeren met een zalf van de dierenarts,daarna gaat ze de wei weer op.

volgens de dierenarts is de zalf vet genoeg om vuil en nattigheid weg te houden van de mok,maar ja,zodra ze in de wei stond zaten de kootholtes alweer vol met blubber.

wat is jullie ervaring hiermee?zou het op deze manier wel zin hebben om te behandelen?
ze heeft in de wei echt geen droge plek meer waar ze kan staan,en op het moment is er ook geen andere mogelijkheid helaas,maar mn paard dag en nacht op stal zie ik ook niet zitten,en al helemaal niet omdat ze nog maar zo jong is.

jesito

Re: een mok en huisvestingsvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:51

Het is van belang dat de kootholtes zo schoon en droog mogelijk blijven als ze mok hebben.
Doos steeds in de blub te staan komt er viezigheid in de wondjes en wordt het van kwaad tot erger.
Daarbij is het steeds natte niet goed en ook het steeds wassen erna vertraagd het helen ervan.
Maar beweging is wel weer heel goed en mijn ervaring is dat te vette zalf ook niet geweldig is want dat suit de wonden af.
Het beste is dus in een droge paddock zetten, zodat de kootholten niet de hele dag nat zijn en blijven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:44

Is er geen mogelijkheid om een stukje van de wei droog te maken? Tegels of rubberen matten leggen bijvoorbeeld? En daar leg je dan een pak hooi neer. Staat je paard in ieder geval het grootste deel van de dag droog Lachen

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:37

Mijn paard had ook wat mok, dit kwam waarschijnlijk door verminderde weerstand.
De kwaliteit van het gras gaat omlaag en het weer wordt slechter.
Misschien een idee om behalve de tips die al gegeven zijn bv ook zorgen voor wat extra vitamientjes?
Heeft mijn paard in ieder geval wel goed gedaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:26

ai, heb zelf ook eens voor dat probleem gestaan en de combi met modderige wei was niet fijn. Paard heeft antibioticum kuur gehad en op stal was daar een drama (bang op stal) en heb hem toen verhuisd naar een andere stal waar hij zich 's nachts wel goed voelde en overdag op een drogere wei kon staan. Toen ging de mok gelukkig snel weg.

Heb je niet een stuk verharding op het erf waar je een tijdelijke paddock op kunt maken? Of een droge zandpaddock? Zodat de benen schoon en droog blijven?

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:00

joyce B schreef:
ai, heb zelf ook eens voor dat probleem gestaan en de combi met modderige wei was niet fijn. Paard heeft antibioticum kuur gehad en op stal was daar een drama (bang op stal) en heb hem toen verhuisd naar een andere stal waar hij zich 's nachts wel goed voelde en overdag op een drogere wei kon staan. Toen ging de mok gelukkig snel weg.

Heb je niet een stuk verharding op het erf waar je een tijdelijke paddock op kunt maken? Of een droge zandpaddock? Zodat de benen schoon en droog blijven?

paddock is er niet,en ze zou wel op een verhard stuk kunnen maar daar loopt een sloot met erg steile oever langs (lees recht omlaag) en daar staat geen hek voor dus dat zou ik dan enkel met een schrikdraadje af kunnen zetten en dat vind ik toch ook erg eng.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:15

Mijn paard heeft vorig jaar ook een hele tijd last van mok gehad. Heb toen vanales geprobeerd, Cure Mok, Mok thee, tig keer antibiotica(spuit en poeder voor door het voer), mokcreme, zwavelpoeder door het voer (om weerstand te verhogen) zinkzalf enz... Op gegeven moment kreeg ik van da een spuitflesje met cortison (was eigenlijk bedoeld voor katten en honden) Dat laatste in combinatie met Sudocreme en een paar dagen niet op de wei en niet in de bak heeft geholpen. Die spray was van Virbac (Cortavance is een spray met de werkzame stof hydrocortisonaceponaat (HCA). HCA is een glucocorticoïd dat geactiveerd wordt in de huid tot een zeer potent metaboliet, zonder de gangbare systemische en lokale effecten van de huidige corticosteroïden (biologische beschikbaarheid 0,2%). Alle voordelen zonder de nadelen!

Cortavance spray kan worden ingezet bij jeukerige dermatitis van allergische oorsprong. Het is de eerste corticosteroïd dat effectief is in de huid en nergens anders! )
Succes en hopelijk is de mok snel verholpen
Verder de kootholtes goed schoon houden. Had toen de keuze tusse twee kwaden. benen niet afspuiten, maar dan bleef er zand op (toen ze wel buiten kwam) of afspuiten. heb voor dat laatste gekozen, maar wel steeds goed met zachte doek de beentjes afgedroogd. Dan de spray erop gespoten, even laten drogen en daarna de Sudocreme eroverheen als bescherming tegen vuil.
.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 20:03

Margreth schreef:
Mijn paard heeft vorig jaar ook een hele tijd last van mok gehad. Heb toen vanales geprobeerd, Cure Mok, Mok thee, tig keer antibiotica(spuit en poeder voor door het voer), mokcreme, zwavelpoeder door het voer (om weerstand te verhogen) zinkzalf enz... Op gegeven moment kreeg ik van da een spuitflesje met cortison (was eigenlijk bedoeld voor katten en honden) Dat laatste in combinatie met Sudocreme en een paar dagen niet op de wei en niet in de bak heeft geholpen. Die spray was van Virbac (Cortavance is een spray met de werkzame stof hydrocortisonaceponaat (HCA). HCA is een glucocorticoïd dat geactiveerd wordt in de huid tot een zeer potent metaboliet, zonder de gangbare systemische en lokale effecten van de huidige corticosteroïden (biologische beschikbaarheid 0,2%). Alle voordelen zonder de nadelen!

Cortavance spray kan worden ingezet bij jeukerige dermatitis van allergische oorsprong. Het is de eerste corticosteroïd dat effectief is in de huid en nergens anders! )
Succes en hopelijk is de mok snel verholpen
Verder de kootholtes goed schoon houden. Had toen de keuze tusse twee kwaden. benen niet afspuiten, maar dan bleef er zand op (toen ze wel buiten kwam) of afspuiten. heb voor dat laatste gekozen, maar wel steeds goed met zachte doek de beentjes afgedroogd. Dan de spray erop gespoten, even laten drogen en daarna de Sudocreme eroverheen als bescherming tegen vuil.
.

die spray die jij beschrijft heb ik nu idd ook gekregen van de da,met nog een zalf erbij (weet zo de naam niet uit mn hoofd).

ik was nu savonds dus haar benen met betadinescrub,dan goed drogen en de (Loszittende) korstjes verwijderen,dan spray erop en op stal,sochtends alleen de creme erop en dan de wei op.
ben gisteravond begonnen met het behandelen en het lijkt wel of de benen als minder dik en warm zijn.wel ziet de huid er nog vuurrood uit in de kootholtes en zitten er nog allemaal vellen enzo.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:22

oowie schreef:
die spray die jij beschrijft heb ik nu idd ook gekregen van de da,met nog een zalf erbij (weet zo de naam niet uit mn hoofd).

ik was nu savonds dus haar benen met betadinescrub,dan goed drogen en de (Loszittende) korstjes verwijderen,dan spray erop en op stal,sochtends alleen de creme erop en dan de wei op.
ben gisteravond begonnen met het behandelen en het lijkt wel of de benen als minder dik en warm zijn.wel ziet de huid er nog vuurrood uit in de kootholtes en zitten er nog allemaal vellen enzo.

Op de betadine scrub reageerde mijn paard "allergisch"huid werd daar nog roder van en opgezet. Ben toen met de betadine gestopt en heb beentjes alleen afgespoten met water. Bij haar waren ook op gegeven moment de bacterieen naar binnen geslagen (in een eerder stadium) dus een soort "Einschuss" ze stond toen met 4 dikke benen.
Korstjes eerst enekele dagen voorafgaande aan de spray behandeld met de sudocreme, waardoor ze gemakkelijk loslieten en de spray dus nog beter op de huid kon werken.. Voor het laatste restje mok weg te krijgen heb ik haar toch 2 a 3 dagen alleen maar op stal gehouden en niet op de wei en ook niet in de rijbak gereden (zand).Het was toen ook heel erg nat en ze had er ook nog een handje aan om net in de ondergelopen stukken van de wei te gaan staan Blond

Ik hoop dat ze er dit jaar geen last van gaat krijgen,mocht dat wel zo zijn dan vraag ik meteen om die spray.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 09:32

Margreth schreef:
oowie schreef:

Op de betadine scrub reageerde mijn paard "allergisch"huid werd daar nog roder van en opgezet. Ben toen met de betadine gestopt en heb beentjes alleen afgespoten met water. Bij haar waren ook op gegeven moment de bacterieen naar binnen geslagen (in een eerder stadium) dus een soort "Einschuss" ze stond toen met 4 dikke benen.
Korstjes eerst enekele dagen voorafgaande aan de spray behandeld met de sudocreme, waardoor ze gemakkelijk loslieten en de spray dus nog beter op de huid kon werken.. Voor het laatste restje mok weg te krijgen heb ik haar toch 2 a 3 dagen alleen maar op stal gehouden en niet op de wei en ook niet in de rijbak gereden (zand).Het was toen ook heel erg nat en ze had er ook nog een handje aan om net in de ondergelopen stukken van de wei te gaan staan Blond

Ik hoop dat ze er dit jaar geen last van gaat krijgen,mocht dat wel zo zijn dan vraag ik meteen om die spray.

ik heb het idee dat de huis nu wel roder is,er zitten niet meer van die kleine mokkorstjes op maar er zit nu 1 grote korst op,dus het lijkt toch wel een beetje alsof het aan het helen is.

vanmorgen toen ik haar van stal haalde waren haar beide achterbenen weer wat dikker,terwijl het er gisteravond juist minder dik uitzag,misschien dat dat komt doordat ze op stal stilstaat en de doorbloeding weer niet goed is.
de dierenarts heeft me wel speciaal aangeraden om met betadine scrub te gaan wassen omdat dat goed ontsmet,maar het lijkt wel alsof de huid daar alleen maar roder van wordt.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:35

oowie schreef:
ik heb het idee dat de huis nu wel roder is,er zitten niet meer van die kleine mokkorstjes op maar er zit nu 1 grote korst op,dus het lijkt toch wel een beetje alsof het aan het helen is.

vanmorgen toen ik haar van stal haalde waren haar beide achterbenen weer wat dikker,terwijl het er gisteravond juist minder dik uitzag,misschien dat dat komt doordat ze op stal stilstaat en de doorbloeding weer niet goed is.
de dierenarts heeft me wel speciaal aangeraden om met betadine scrub te gaan wassen omdat dat goed ontsmet,maar het lijkt wel alsof de huid daar alleen maar roder van wordt.

Misschien wat meer verdunnen? of anders de da even vragen of het normaal is dat de huid roder wordt.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:08

Mok komt toch echt vaak voor doordat hun benen te nat worden... Als mijn paard mok heeft smeer ik altijd clindicutan, werkt echt super!! Ik heb wel eens gehoord dat vaseline preventief smeren in de koolholtes smeren wil helpen mok tegen te gaan...

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:16

Mijn paard had 3jaar geleden ook mok en mokzalf en scudocreme gebruikt maar niets hielp.
Toen bij de da(dierenarts en niet de drogist) droogzetters voor koeien gehaald .
Elke dag even de korstjes weghalen en een beetje peniciline er op en het was met een paar dagen over en daarna nooit meer gehad.
Dit is nu 3 jaar geleden en die droogzetters werken beter dan al die dure zalfjes en is ook nog goedkoper
Gr Henk

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 10:19

vervolg op het mok verhaal:

de mok was aan het begin nog niet zo erg,ze had toen wel wat dikke en warme kogels,toen heb ik de da erbij gehaald.
kan natuurlijk zijn dat de mok er wel zat,maar ze liep toen dag en nacht in een natte weide waardoor misschien de korsten losgeweekt waren en de mok dus niet opviel,de kootholtes waren ook niet rood ofzo.

sinds ik met de behandeling ben begonnen (wassen met betadine scrub,insprayen met prednocutin forte en insmeren met clindacutin zalf) zitten er veel meer korsten en kreeg ze een vuurrode,gespannen huid in de kootholtes,wel waren de benen niet warm meer,en enkel nog wat dik bij de kogels als ik haar sochtends uit de box haalde.

ben toen gestopt met wassen,de huid is nu weer mooi roze en niet meer zo vuurrood,maar de korsten worden nog niet minder.

de zalf van de da is nu bijna op,ik mag het t/m donderdag gebruiken,daarna zou ze in het verband moeten met een of ander agressief goedje.
zolang de mok niet erger wordt en de benen ook niet dik en warm zijn ga ik eerst een andere tip proberen die ik vroeger is van een meer alternatieve da gehad heb,namelijk de benen in een emmer met biotex (groen) zetten,dit even laten weken en dan zo op laten drogen op de huid,dit dat 1x per dag en 1x per dag vette zalf erop smeren.
denk alleen niet dat het zal lukken om haar met de benen in een emmer te zetten,dus kan het dan beter met een spons aanbrengen.

ook ben ik er van overtuigd dat de mok van binnuit komt,ze is namelijk in september ingeent en een week daarna ontwormd,enkele dagen later is de mok begonnen!(dit was in een nog droge weide)

na een week smeren met sudocreme was de mok aardig weg,toen kwam de natte periode,en ze leek geen last van mok te hebben,maar zoals ik hierboven ook schreef kan dat er misschien toch geweest zijn,maar had ze geen korsten zitten doordat dit steeds losgeweekt werd in de natte wei,
en opeens had ze dikke en warme kogels ,toen begonnen met behandelen met middeltjes van de da en de mok is nu een stuk erger dan aan het begin! zucht............

edit:

loszittende korsten zou ik moeten verwijderen van de da,maar er komt nauwelijks wat af!

hier de foto's:

zo was de mok eind september,ben toen gaan smeren met sudocreme en na een aantal dagen was het weg:

Afbeelding

Afbeelding

zo waren haar benen vlak voordat de dierenarts kwam:

Afbeelding

Afbeelding

zo waren de benen toen ik begonnen was met behandelen met zalf+spray van de da en dagelijks wassen met betadine scrub:
(slechte foto kwaliteit helaas,maar je ziet goed hoe rood het is.het zwarte is geen viezigheid,maar meer korsterig)

Afbeelding

Afbeelding

zo zijn de benen nu (foto van zondag),na 2 dagen niet meer te hebben gewassen,heb wel nog steeds de spray en zalf van de da gebruikt:

Afbeelding

iemand nog tips?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:37

ja, tip die ik las ergens was dat je alleen de eerste dag met betadinescrub of biotex moet wassen, en daarna alleen nog maar met zachte doek schoonmaken en insmeren met de mokzalf (wij hebben hydrocortiderm voorgeschreven gekregen)

Als je elke dag de huid nat maakt en gaat weken, wordt die weker en kwetsbaarder voor bacterien en schimmels etc. en droogt de mok ook niet goed op. De huid onder de korsten moet tot rust komen en genezen. Als de huid eronder geneest, vallen de korsten er vanzelf af. Als je de korsten eraf trekt, dan krijg je steeds nieuwe wondjes die gaan infecteren en zowiezo nieuwe korstjes gaan vormen ter bescherming.

Als ik jou was zou ik nog even wachten met dat biotex verhaal en eerst gewoon nog even doorsmeren met de zalf, zonder de boel steeds nat te maken. Bij modder kijken of je het eerst kunt laten drogen en dan zachtjes de modder wegvegen, en als dat niet goed werkt alleen afspoelen met schoon water en dan drogen, desnoods even met een fohn erop als dat kan bij je paard, om daarna weer goed in de zalf te zetten.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:37

Citaat:
Als je de korsten eraf trekt, dan krijg je steeds nieuwe wondjes die gaan infecteren en zowiezo nieuwe korstjes gaan vormen ter bescherming.
Van de DA moest ik juist de korstjes eraf halen omdat die aan de huid gaan trekken en steeds meer huid beschadigen zo en ook zodat de zalf/spray beter in kon trekken. Als je die bovenop de korsten smeert/spuit heeft het niet zoveel effect als direct op de huid.

Beide opties klinken feitelijk logisch en er zullen aan beide voor en nadelen kleven.
De huid opweken met steeds dat baden zou ik ook niet doen omdat je daarmee idd de huid en de afweer van de huid zwakker maakt. Ik heb de korstjes opgeweekt door een paar dagen dik in te smeren met sudocreme en dan gaasje op de mokplek en verbonden met die zelfklevende bandage.
Korstjes werden dan week en lieten zo los, daarna behandeld met die Virbac Spray.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:53

als de korsten te dik zijn komt de zalf er inderdaad moeilijker doorheen, dan is het dus een afweging. Maar kijk maar naar je eigen huid, als je daar steeds de korstjes van wonden aftrekt geneest het ook slechter. inweken met de zalf is dan ook een goede die je kunt proberen (goed dik er op smeren en wat inwrijven) maar elke dag weken in biotex of shampoo gaf zoals je zelf al merkte een erg geirriteerde huid...

Succes...
Bij mijn pony heb ik een antibiotica spuit gehad toen de mok nat werd en echt grotere plekken ging geven, het dik en warm werd en hij er kreupel van werd.
Hij stond toen ook in modderig land, moest in el kgeval door erg nat land om op het droge te komen, dus schoon en droog houden ging erg moeilijk. Op stal werd een drama, dus heb hem toen verhuisd naar zijn oude stal waar hij het wel goed had op stal en het land droger was. In combinatie met de antibiotica en het smeren en droog staan en niet meer elke keer met water schoon hoeven spoelen, genas het toen vrij snel. Hij heeft het ook nooit meer zo erg gehad.
Scheelt ook wanneer er geen andere paarden met mok in het land staan. Het lijkt namelijk wel alsof de paarden elkaar besmetten via het land.