gevoelige rug: massage?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

gevoelige rug: massage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 16:58

hallo allemaal,

mijn pony en ik zijn sinds een tijdje bezig met privelessen,waarbij we ons richten op de basis dressuur.
nu heeft ze sinds kort een beetje last van de spieren in haar rug.(voor ik haar kocht,11 maanden geleden,heeft ze een jaar helemaal niks gedaan en sinds ze bij mij is probeer ik spieren en conditie op te bouwen)
ze doet niet lelijk als ik eraan zit,maar ze geeft wel reactie.

is het een idee om te masseren met spierbalsem oid wat de doorbloeding verbeterd?
ik ken iemand die haar paard behandelde met favourite fluid,die deed dat op een spons en masseerde de rug daarmee in en deed dan even een wollen deken op.

iemand tips voor ons?

Anoniem

Re: gevoelige rug: massage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:04

De oorzaak van de rugpijn? Heb je al eens een fysio laten kijken? En hoe weet je dat ze rugpijn heeft?
Overtrainen, verkeerde manier van bewegen, scheefzitten, slecht (passend) zadel etc etc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:08

nou het is meer mijn gevoel.
het zadel is pas nagekeken,en past perfect.

maar omdat we sinds een tijdje bezig zijn met lessen(wat ze dus voor mij een jaar helemaal niet gedaan heeft)heb ik het idee dat het toch wat te snel is gegaan allemaal.
we doen het rustig aan,maar het lijkt me voor haar fijn om de rug wat extra aandacht te geven.

de osteopaat is ook langsgeweest en heeft haar behandeld,en geconstateerd dat ze goed in orde is.

msischien is het ook spierpijn.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:14

Is het misschien een idee om ook (aangespannen) te longeren. Leg balkjes neer en laat haar daaroverheen lopen. Dan leert ze haar rug te gebruiken en ontspannen, dus ook haar spieren. En heeft ze geen balast op haar rug.

Ik denk dat masseren van je paard nooit kwaad kan. Er bestaat ook een boekje paardenmassage. Misschien staat daar in hoe je het beste kunt masseren.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:20

Onze arabier heeft ook een heel gevoelige rug. Masseren kan helpen net als lekker warm houden met koud en nat weer. Speciale oefeningen tijdens het rijden zijn ook heel belangrijk. Als je een goede instructrice hebt dan weet deze precies hoe je paard moet lopen om zijn rug goed te gebruiken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 05:41

ja dat klopt ook,ik heb goede instructie.
maar ik wilde dus alleen graag weten hoe ik de spierpijn die het denk ik is kan verlichten,wellicht door massage met speciaal spul

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:01

Snoevie schreef:
nou het is meer mijn gevoel.
het zadel is pas nagekeken,en past perfect.

maar omdat we sinds een tijdje bezig zijn met lessen(wat ze dus voor mij een jaar helemaal niet gedaan heeft)heb ik het idee dat het toch wat te snel is gegaan allemaal.
we doen het rustig aan,maar het lijkt me voor haar fijn om de rug wat extra aandacht te geven.

de osteopaat is ook langsgeweest en heeft haar behandeld,en geconstateerd dat ze goed in orde is.

msischien is het ook spierpijn.

Het is mooi dat je haa rhebt laten nakijken:)
Wel even nadenken of je niet haar overpakt met het lessen, als ze het elke keer heeft na de les.
Ligt haar rug wel helemaal recht, en is dat nagekeken door een pro? Ik weet niet of een osteopaat daar ook naar kijkt??

Je zou haar altijd kunnen masseren, net als met mensen, het is gewoon heerlijk en kan geen kwaad:) Als je maar zeker weet dat er geen achterliggende gedachte voor haar pijn is (dan spierpijn) dan zou ik daar gewoon lekker mee aan de gang gaan. Die smeersels weet ik niet zo goed, dat zou je namelijk ook weer uit de vacht moeten wassen om kriebels te vermijden (ook onder het zadel namelijk) en het is nu wel wat kouder dus ik weet niet of je jouw paard kan wassen. Als je beschikking hebt over een solarium natuurlijk wel, daar zou je haar dan ook onder kunnen zetten:)

Wat ons paard lekker vond: een slappe kruik (zo'n zak) vullen met lauw water en op de rug leggen. Na 10 sec. schuif je 'm verder en masseer je het warme stukje, zo ga je de hele rug af (en daarna deken erop leggen) en als je klaar bent even aan de hand stappen. Maakt het lekker los:)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:04

haar rug is gelukkig recht,daar is naar gekeken.
het is niet specifiek na elke les ofzo,maar toen ik haar laatst aan het verzorgen was viel het me gewoon op.

solarium is ook een goeie,die hebben we hier

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:11

Massage is altijd goed en scheelt altijd, maar voor een echt goede paardenmassage kun je ook een therapeute langs laten komen, die kan zien waar de spierproblemen zitten. Karin kromhout van de happy athlete site is wel een aanrader, hoor en zie ik positieve resultaten van.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:39

Ik zou niet op eigen houtje gaan masseren, maar de ostheopaat of therapeute wat massagetechnieken je wat "trucjes" laten leren Lachen Zo weet je zeker dat je niets verkeerd doet en het geen kwaad kan.