Vuurwerk, oud en nieuw :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiia89

Vuurwerk, oud en nieuw :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 15:28

hallo allemaal..

meestal denk ik redelijk wat voor uit op de tijd
en nu zat ik eens te denken aan oud en nieuw.

ik sta op een boerderij met me paard waar nogal jongen gasten zijn , die met oud en nieuw vast wel vuurwerk afsteken..

ik wou weten wat jullie doen met de paarden met oud en nieuw.?

wat als ze mn jaarling gaan bekogelen op stal.. of in de wei.
en welke besling betreft op stal of buiten laten staan:S

dit is ook de 1e keer voor me jaarling dat hij oud en nieuw mee maakt.

alvast dankje wel

liefs cynthia En Corazon

8nnemiek

Re: Vuurwerk, oud en nieuw :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:33

Denk je echt dat die jongens de paarden gaan bekogelen? Zo ja, dan zou ik wel daar blijven, of in ieder geval zorgen dat er de hele dag toezicht is.

Staan er oudere, rustige paarden bij in de wei?
Het is natuurlijk het beste voor het veulen om aan het vuurwerk te wennen, dat is ook ideaal voor later. En als hij merkt dat de andere paarden rustig zijn dan zal hij ook niet snel bang worden.

Die van mij staat altijd buiten, en vindt het geweldig om te zien Haha!
Afbeelding Vork

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:16

Bij ons staan ze op stal, met de bovendeuren gewoon open. Zo kunnen ze alle vuurwerk zien (de overburen spenderen er altijd genoeg geld aan). Buiten laten staan durf ik niet, stel dat ze toch gaan rennen en eventueel door het draad gaan, dan is de "chaos" niet te overzien.
Gewoon binnen dus, radio aan, plak hooi er bij, niks aan de hand.

Elk paard reageert er anders op, maar als er een ouder paard bij staat, en ze hebben wat te knabbelen, dan gaat het meestal wel goed. Vertrouw je het niet, dan kun je er altijd naar toe gaan. Na een kwartiertje is het meeste vuurwerk al weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:18

Op stal houden, met lichten aan, muziek hard en een grote hoop hooi voor hun neus.

Verder even toch met de jonge gasten bespreken of ze O&N op stal willen vieren, of ergens anders, en of ze dan met het afsteken van vuurwerk met de paarden rekening willen houden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:22

onze paarden blijven gewoon buiten... als ze de draad stuk maken is dat niet zo heel erg... de wei is groot genoeg om het op een rennen te zetten

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:28

Mijn pony's blijven ook gewoon buiten. Ze gaan wel rennen, maar breken niet door het draad heen. Ik moet er niet aan denken dat er een verdwaalde vuurpijl op de stal terecht komt...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:42

mjah ik maak me niet zozeer zorgen over een verdwaalde vuurpijl, wij zitten nl in natuurgebied, maar ik maak me eerder zorgen over het feit dat paarden in een stal opgesloten zitten en zich verwonden in de stal... geef me dan liever het weiland waar ze het eruit kunnen rennen. Vorig jaar hebben ze daarbij de draad omver getrokken, maar op zich is dat niet zo heel erg... ze belanden dan gewoon in een ander stuk weiland en vermits er toch geen fructaan meer in het gras zit rond die periode hoef 'k me geen zorgen te maken...

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:22

Ik kies ook voor op stal met radio aan, eventueel lichten en voldoende te kabbelen. Als een jaarling ziet dat de rest rustig blijft is hij ook zelf wat rustiger.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:27

hier staan ze ook op stal met oud en nieuw , met heel veel hooi.
en ga s'nachts ook altijd nog ff kijken of het rustig is en meerdere gaan sávonds ff kijken.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:11

Bij ons staan ze ook s'nachts op stal.
Ze krijgen hooi , en radio staat aan.
Maar goed, we wonen achteruit dus ze hebben er eigelijk geen 'last' van.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:13

@MysticTinker: Wat een stoere pony zeg, hij lijkt het echt mooi te vinden..

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:17

Mijn paardje stond met nieuwjaarsnacht ook altijd op stal.
Licht aan, radio aan en een berg hooi voor zijn neus.
De bovendeur stond wel altijd open.
Als je echt bang bent dat ze je paardje gaan bekogelen ofzo zou ik ervoor zorgen dat er de hele tijd toezicht wortd gehouden op je paard.
En als het mogelijk is zou ik je jaarling bij oudere paarden zetten, die al gewend zijn aan vuurwerk en er niet naar omkijken.

Lia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:18

Bij ons staan ze met oud en nieuw tegenwoordig ook op stal snachts. Het is namelijk gebeurt dat onze buurjongen het vuurwerk zo afstak dat het bij ons op de wei (10 cm) van de grond uit elkaar spatte, en daar heb ik niet zoveel zin meer in. bij ons gaan ze mooi naar binnen, lampen aan, muziek aan en lekker knus warm aan het hooi.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:41

Mijn paard vind het prachtig!
Net als die van mistic.

Ik rijd dus ook gewoon buiten (zowel savonds als overdag) rond de jaarwisseling. Hij vind het prachtig, soms tot irritands toe (hij gaat dus rusitg uitgebreid stilstaan om te kijken en loopt pas door als er niks meer te zien is).

Bij ons op stal staan ze wel overdag buiten, maar snachts op stal (hele winter).
Stalhouder blijft zelf op het erf en het is redelijk afgeschermd (lees: een vuurpijl oid moet wel HEEEEEEEEEEEEEL erg verdwaalds zijn en rig rare bochten maken voordat die in de stal terecht komt).

Mijn paard en zijn overbuurman zijn de enige 2 met een buiten luik. Afhankelijk van de weersomstandigheden en de windrichting zit het luik open of dicht.
Als de wind erop staat en het flink hoost van de regen, tja dan zit het dicht, anders is mijn stal vergelijkbaar met een zwembad.

Maar de mijne, nee die doet geen rare dingen met vuurwerk, al moet ik wel zeggen dat hij strijkers en lawinepijlen niet leuk vind. Siervuurwerk vind hij prachtig, maar die knallers heeft hij niks mee.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:43

Afgelopen jaar hebben we ze in een grote loopstal gezet met de radio aan, maar we hebben de middag daarvoor nog wel gewoon gereden en toen was er ook al allemaal vuurwerk waar ze niet van op keken. We laten ze mooi buiten staan dit jaar, maar wel bij het huis in niet in de wei wat verder weg.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:52

Wij zette zelf altijd de paarden op stal met de deuren en luiken dicht. Op die manier zouden er geen pijlen op de hooizolder/in de box kunnen komen mocht er toevallig een pijl weer uit de lucht komen/gek aangestoken zijn waardoor hij gloeiend in de stal komt.
Verder zorgen we er altijd voor dat een paar mensen van ons óf de buren thuis zijn om een oogje in het zeil te houden i.v.m. brandgevaar.
Op dit moment hebben wij geen paarden meer, maar alleen geiten, maar de afgelopen 40 jaar is er nog nooit wat gebeurd volgens mijn ouders:)

Wat wel een tipje is: wij voeren dan als uitzondering wat eerder op de dag (ipv 7 uur dan om 6 uur) en geven dan om een uur of 11 al wat meer hooi zodat ze wat te doen hadden/hebben.
Ohja, en de dag zelf even lekker wat beweging geven natuurlijk. Een paard met veel energie zal zich eerder druk maken dan een paard wat lekker al wat werk heeft verzet.

Sommigen vinden het vuurwerk inderdaad prachtig om te zien, mijn oom zijn 2 paarden mochten altijd in het weiland blijven staan in de polder. Ik zou het niet aandurven, want als ze aan de kletter gaan omdat ze toch schrikken, dan liggen ze zo in de sloot oid.

Succes:D

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:53

ma_rie_tje schreef:
Mijn paard vind het prachtig!
Net als die van mistic.

Maar de mijne, nee die doet geen rare dingen met vuurwerk, al moet ik wel zeggen dat hij strijkers en lawinepijlen niet leuk vind. Siervuurwerk vind hij prachtig, maar die knallers heeft hij niks mee.

Haha! Hij lijkt dan op mij Vingers aflikken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:54

Bij ons laten we de stal open zodat ze naar de paddock kunnen, maar ook naar binnen. Veiliger als ze gaan rennen of panieken oid.
Radio aan op stal en veel hooi om zich bezig te houden.
Er is niemand aanwezig, maar ze staan ook op een heel rustig stuk van de stad waar eigenlijk niks gebeurt met oud en nieuw. En dan gaan we rond een uur of 2 nog even kijken 's nachts hoe het met ze is.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:29

Sinds vorig jaar zomer heb ik er een paard bij.Van hem wist ik dus niet hoe hij zou gaan reageren op vuurwerk.Mijn andere paard is met vuurwerk vrij rustig en staat lekker van zijn hooi te eten.Mijn nieuwe paard was 's middags al over de zeik.twee keer door de draad en zichzelf opengehaald.'s Avonds op stal gezet.Daar heeft hij zich netjes gedragen tot het twaalf uur werd.Hij draaide helemaal door.Ik ben er bij gebleven totdat hij rustig was.Mijn andere paard stond gewoon op zijn gemakje te eten en werd gelukkig niet opgefokt door mijn andere paad.Dit jaar blijf ik toch maar weer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:32

Mijn paard vind het siervuurwerk prachtig. Kabitschieten op 20 m afstand is ook alleen maar leuk om naar te kijken en al het andere vuurwerk is precies hetzelfde. Kortom ik maak me er geen zorgen over.
Mijn jongste paard heb ik nog niet mee gemaakt met O&N maar die blijft overal rustig onder en aangezien het andere paard ook rustig blijft voorzie ik nog steeds geen problemen.

Ze staan bij mensen thuis in een hele rustige wijk, daar zal ook geen vuurwerk bij ze komen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 17:40

Wat de paardjes doen die ik nu verzorg zou ik niet weten,
Mijn vorige verzorgknollies, vonden het wel grappig geloof ik,
ze waren dsaar ook weleens aan het karbit schieten, daar liepen ze altijd heen (voor zover dat kon natuurlijk). Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:47

vantevoren oefenen met harde knallen. Neem twee plankjes hout en klap die tegenelkaar terwijl je bij je paard staat.

De lichtflitsen is voor de paarden zoiets als bliksem, dus dat is het ergste niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:52

als je paard normaal altijd buiten staat zou ik hem voor die ene nacht niet binnen zetten
mijn paarden hebben altijd nog buiten gestaan
en ga erna meestal wel even kijken

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:58

Die van mij stond vorig jaar met oud en nieuw op een boerderij (vrij afgelegen) in een uitloopstal met een stukje weiland erbij. Ze stonden met zn 3en overigens.
We hebben ze gewoon buiten laten staan, juist met stukje wei erbij (soms sloten we die als het te modderig was) en veel hooi gegeven en regelmatig langsgereden (eigenaresse werkte bij de politie en had nachtdienst ,en lag op haar route).

Geen problemen gehad gelukkig, maar het scheelt dat wij vrij afgelegen lagen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:01

Die van mij staan altijd buiten, dus ook met oud en nieuwe. ze draven een rondje zodra het losbarst en kijken dan vervolgens op hun gemakkie naar het vuurwerk...
Die sisdingen zijn het enige waar ze niet zo blij van worden.

Overigens breng ik elk jaar oud en nieuw bij de paarden door, dus als je niet zeker weet of de jongelui er een bende van maken op je stal, ga je er toch gewoon zelf heen